چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از سفر به مصر و الجزایر، روز گذشته به تهران بازگشت.

علی لاریجانی پس از مذاکره با مقامات مصری که موفق نیز ارزیابی شد، گفت وگویی طولانی با رئیس جمهور الجزایر داشت و گزارشی که خبرگزاری فرانسه از الجزایر داده، نشان می دهد که گفت وگو با بوتفلیقه نیز با نتیجه مثبت به پایان رسیده است.

به گزارش گروه سیاسی  روزنامه همشهری لاریجانی در الجزایر گفته که اگر پیش شرط ها برای ما مطرح نشود، از هرگونه مذاکرات معقول و سازنده حمایت می کنیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین در کنفرانسی خبری در الجزایر اعلام کرد که بحث غنی سازی اورانیوم مهم ترین مسئله در مذاکرات ایران است و اگر موضوع تعلیق غنی سازی مطرح شود، مذاکرات از مسیر اصلی خارج می شود. وی به تمامی کشورهای جهان اطمینان داد که ایران هرگز در پی دستیابی به سلاح اتمی نبوده و نیست اما کشورهای عربی و اسلامی را مخاطب قرار داده و به آنها گفت که اگر خواهان رشد و پیشرفت هستند، ایران را الگوی خود قرار دهند.

در جریان جلب اطمینان ایران از کشورهای عربی و اسلامی، در وین و در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی اوضاع به گونه ای دیگر است. کشورهای غربی روز گذشته تمام تلاش خود را به کار بردند تا بیانیه حمایتی غیرمتعهدها منتشر نشود.

 پس از حمایت ۱۱۶ کشور عضو جنبش عدم تعهد در ماه گذشته در حمایت از فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران، ۱۶ کشور عضو جنبش عدم تعهد در شورای حکام آژانس بیانیه حمایتی خود از ایران را ارائه کردند. نماینده آمریکا و نمایندگان سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به دنبال جلب حمایت چین و روسیه برای تنظیم قطعنامه ای سنگین علیه ایران ناکام ماندند آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که تلاش های دیپلماتیک علیه ایران بی ثمر مانده است.

آمریکا نیز فشار زیادی به کشورهای غیرمتعهد وارد کرد که بیانیه ندهند اما این اتفاق نیفتاد. تلاش آمریکا این است که شورای حکام در قطعنامه ای به صورت شاخص و مؤکد از ایران بخواهد که به غنی سازی اورانیوم پایان دهد و در ادامه از شورای امنیت بخواهد که در جهت تحقق بیانیه شورای حکام تلاش کند. این تلاش ها تا پایان روز گذشته ناکام ماند. در مسکو، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به دنبال آغاز گفت وگوهای ۱+۵ با ایران است و به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته که در مذاکرات یادشده باید راهکارهایی یافت شود که شرایط تحقق حقوق قانونی ایران در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح جویانه را فراهم سازد.

در چین و در حالی که به زودی رئیس جمهوری ایران عازم این کشور می شود، سخنگوی وزارت خارجه این کشور از ایران خواست که گفت وگویی جدی و راهگشا با مقامات چینی داشته باشد. خانم جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که به نظر کشورش راه های زیادی برای حل بحث پرونده هسته ای ایران وجود دارد. جیانگ یو نگفت که هوجین تائو، رئیس جمهوری چین همچنین ممکن است چه پیامی برای محمود احمدی نژاد داشته باشد. او همچنین گفت، چین تمایلی به تحریم ایران ندارد چون منطقه به اندازه کافی در تنش هست.

سفر رئیس جمهوری ایران به چین را رسانه های غربی مرحله بعدی دیپلماسی هسته ای ایران قلمداد کرده اند که مکمل سفر لاریجانی به مصر است.

کد خبر 350

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز