شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند : تلفن همراه، اینترنت، نرم‌افزار، بازی و... همگی روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند.

روی موج ارتباط

امروزه سرعت پيشرفت و گسترش تكنولوژي به سال و ‌ماه محدود نمي‌شود بلكه روزبه‌روز بايد شاهد چيز جديدي در عرصه علم و فناوري بود. همه اينها باعث مي‌شود كه روزبه‌روز رقابت براي عرضه محصولات اينچنيني به بازار، بيشتر و بيشتر شود، به همين دليل بسياري از شركت‌ها به‌دنبال ايده‌هاي جديد مي‌گردند. علاوه بر اين با توسعه فناوري، شركت‌هاي بزرگ روزبه‌روز به نيروهاي متخصص بيشتري نياز پيدا مي‌كنند و برنامه‌هاي كارآفريني ويژه‌اي براي اين منظور درنظر مي‌گيرند تا بتوانند با كمك گرفتن از نيروهاي متخصص به‌نحوي از رقباي خود پيشي بگيرند. نمايشگاه بين‌المللي صنايع مخابرات و اطلاع‌رساني (تلكام)، فرصت خوبي براي بررسي اقدامات برخي از شركت‌ها و كارخانه‌هاي مختلف شركت‌كننده در زمينه‌ كارآفريني و جذب ايده‌ها بود.

  • ايده به نام خودتان ثبت مي‌شود

در عرصه فناوري، افراد زيادي وجود دارند كه با طرح ايده‌هاي نو مي‌توانند به تحول شركت‌ها كمك كنند. برخي از شركت‌هايي كه در زمينه مخابرات كار مي‌كنند از چنين ايده‌هايي استقبال مي‌كنند و آنها را با نام خود فرد به ثبت مي‌رسانند و از هيچ حمايتي دريغ نمي‌كنند. محمدمهدي حيدري، كارشناس‌ارشد تحقيق و توسعه‌ يك شركت، مي‌گويد كه مجموعه آنها از ايده‌هاي افراد جوان استقبال مي‌كند:«شركت ما در زمينه مخابرات فعاليت دارد و روي ايده‌هاي افراد سرمايه‌گذاري مي‌كند؛ ايده به نام خود فرد خواهد بود و برخلاف برخي شركت‌ها كه ايده‌ را به انحصار خود درمي‌آورند، شركت ما چنين ويژگي‌اي ندارد. روند بررسي ايده‌ها در شركت ما بسيار سريع است به‌دليل اينكه وقت در كار ما بسيار اهميت دارد و اگر قرار باشد زمان بررسي ايده‌ طولاني شود، شركت‌هاي ديگر، آن ايده يا مشابه آن را اجرا خواهند كرد. ايده‌ها توسط مدير تحقيقات مورد بررسي قرار مي‌گيرند و درصورتي كه مورد تأييد باشند سريعا روي آنها سرمايه‌گذاري خواهد شد».

  • دانشجوها جدي گرفته مي‌شوند

دانشجويان زيادي در دانشگاه‌ها مشغول تحصيل هستند كه ايده‌هاي زيادي دارند ولي اغلب آنها به‌دليل نداشتن سابقه كاري از سوي بسياري از شركت‌ها جدي گرفته نمي‌شوند. با وجود اين، دانشجويان مي‌توانند به‌دليل دغدغه كمتري كه براي امرار معاش دارند، با ذهن بازتري تحقيق كنند و ايده‌هاي جديدي ارائه بدهند. حيدري، در اين‌باره چنين مي‌گويد:«ما براي پيشبرد كارهاي‌مان در زمينه‌هاي مختلف، از توانمندي دانشجويان استفاده مي‌كنيم. براي مثال هر ساله تعدادي از دانشجويان براي انجام تحقيق به ما اعلام آمادگي مي‌كنند كه ما از آنها استقبال مي‌كنيم. تحقيقاتي كه دانشجويان انجام مي‌دهند براي ما اين مزيت را دارد كه برنامه‌ها را با سرعت بيشتري پيش مي‌بريم و به اين شكل نيروهاي ثابت شركت مي‌توانند با تمركز بيشتري كارها را دنبال كنند».

  • تبليغات حرف اول را مي‌زند

رقابت در عرصه فناوري به قدري بالاست كه براي جذب مشتري، بايد حتما بازاريابي و تبليغات صورت گيرد و داشتن ايده و مهارت به‌تنهايي نمي‌تواند رمز موفقيت شركت‌هايي باشد كه در زمينه فناوري فعاليت دارند. فؤاد خسروي، يكي از كارشناسان شركت‌هايي است كه در زمينه مخابرات كار مي‌كند. مي‌گويد:«شركت ما سرويس‌هاي مختلفي را به مشتركين ارائه مي‌دهد. براي مثال در زمينه آموزشي، سرگرمي، پيامك و... به مشتريان سرويس مي‌دهيم. اگر كسي ايده‌اي با قابليت اجرا داشته باشد از آن استقبال مي‌كنيم ولي بحث سرمايه‌گذاري براي اجراي ايده‌ها را نداريم و افراد مي‌توانند در زمينه تبليغات از ما كمك بگيرند».

  • از ايده تا اشتغال‌زايي

بسياري با وجود داشتن مهارت و ايده، همچنان شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصيلي خود را پيدا نكرده‌اند. دلايل زيادي براي اين مسئله وجود دارد كه يكي از آنها، ارتباط كم دانشگاه‌ها با مراكزي است كه در زمينه فناوري و صنعت فعاليت دارند. احسان رجبي كارشناس فروش يكي از كارخانه‌هاي بزرگ كه در زمينه كابل‌هاي مخابراتي فعاليت دارد، در اين زمينه مي‌گويد:«انجمن‌هاي علمي در واقع حد فاصل بين دانشگاه و صنعت محسوب مي‌شوند و اين انجمن‌ها بايد نيروهاي متخصص را معرفي كنند. تا حدود زيادي حلقه ارتباطي بين دانشگاه و مراكز صنعتي قطع شده است و همين مسئله مانع از اين مي‌شود كه افراد جذب بازار كار شوند كه اين مسئله بايد اصلاح شود».

  • افزايش توانمندي با كارگاه‌ها

بسياري از شركت‌هايي كه در زمينه فناوري كار مي‌كنند براي جذب افراد، به مهارت‌هاي آنها توجه مي‌كنند و تنها داشتن مدرك تحصيلي نمي‌تواند فرد را وارد بازار كار كند زيرا در زمينه فناوري رقابت بسيار بالايي وجود دارد. هرچه افراد بتوانند مهارت‌هاي خود را افزايش بدهند، شانس بيشتري براي كار در شركت‌هاي فعال در زمينه فناوري دارند. پريسا اسكندربياتي كارشناس كارگاه آموزشي مخابرات ايران مي‌گويد:«مخابرات ايران كارگاه‌هاي زيادي در زمينه فناوري برگزار مي‌كند كه اغلب اين كارگاه‌ها رايگان هستند. كارگاه‌هاي آموزشي مخابرات در نمايشگاه‌هاي مختلف مثل تلكام برگزار مي‌شوند و هدف از آنها ارتقاي سطح علمي افرادي است كه در رشته‌هاي تحصيلي مختلف با فناوري، تحصيل كرده‌اند. براي كارگاه‌هاي تخصصي مدرك معتبر درنظر گرفته مي‌شود كه افراد مي‌توانند آن را در رزومه كاري خود قيد كنند. اين كارگاه‌ها براي عموم مردم نيز برگزار مي‌شود ولي با كارگاه‌هاي تخصصي كاملا متفاوت هستند. شركت در كارگاه‌هاي تخصصي و كاربردي، مي‌تواند به ارتقاي سطح محله‌‌افرادي كه در زمينه فناوري تحصيل كرده‌اند كمك كند. در دنياي فناوري رقابت زيادي وجود دارد، به همين دليل براي پيشرفت بايد به فكر افزايش مهارت بود».

کد خبر 350133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha