شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر علوم گفت: طرح کنکور که هم اکنون توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی است درصورت تصویب قابل اجرا در کنکور سال 87 نیست.

محمد مهدی زاهدی در حاشیه نشست شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه جامع علمی-کاربردی به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه بر اساس قانون تکلیف کنکور هر سال باید تا 31 مهر همان سال مشخص شود بنابراین حتی درصورت تصویب طرح کنکور در مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح در سال 87 امکان‌پذیر نیست و کنکور 87 همچون سال‌های قبل برگزار خواهد شد با این تفاوت که تأثیر سوابق تحصیلی به صورت اعمال ضرایب دروس امتحانی اعمال خواهد شد که آزمون آن به صورت سراسری و نهایی برگزار شده است.

وی همچنین با بیان اینکه بنا بود مجلس آخرین تغییرات طرح کنکور را اعلام کند تصریح کرد: با توجه به اینکه تا کنون مجلس طرح کنکور را اعلام نکرده است بنابراین درصورتی که مجلس تغییرات طرح کنکور خود را اعلام کند این تغییرات برای کنکور سال 88 اجرایی خواهد شد و برای سال 87 اجرا نمی‌شود، چرا که آخرین تغییرات کنکور سال 87 از طریق سازمان سنجش ایجاد شده و دیگر تغییری در آن اعمال نخواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کسری بودجه دانشگاه‌ها در سال‌جاری اظهار کرد: وزارت علوم مسئله کسری بودجه خود را با ریاست‌جمهوری و معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری مطرح کرده است و همه نیز نسبت به کسری بودجه این وزارتخانه اتفاق آرا دارند، ولی درخصوص میزان این کسری بودجه باید به تفاهم برسند.

محمد مهدی زاهدی همچنین با اشاره به طرح وزارت علوم برای استفاده از استادان ایرانی معتبر خارج از کشور در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: این طرح به‌خصوص در رشته‌های نوین که نیروی لازم را در کشور نداریم، اجرا خواهد شد.

به گفته وی، همچنین اعزام دانشجویان دکترا به خارج از کشور در رشته‌های نو و مورد نیاز کشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از دانشمندان ایرانی در  سایر کشورها در حال فعالیت هستند گفت:‌ این مسئله را نباید به صورت منفی قلمداد کرد، دانشگاه‌ها و دانشگاهیان با بسیاری از این استادان تبادلات علمی دارند و آمادگی این را دارند که به‌عنوان مشاور و استاد راهنما برای دانشجویان کشور همکاری کنند، بنابراین این مسئله را باید به صورت مثبت نگاه کرد نه با دیدگاه منفی.

دکتر زاهدی با اشاره به فعالیت برخی از مؤسسات غیرمجاز با عنوان علمی و کاربردی، اظهار کرد: یقینا مدارک این مؤسسات غیرمجاز مورد تأیید وزارت علوم نیست، با این حال خوشبختانه از سال گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی کاری بسیار سنگین را در این راستا آغاز کرده و به این مؤسسات اخطارهایی داده تا در جهت کسب استانداردهای لازم اقدام کنند و تا کنون نیز بیش از 50 درصد این مؤسسات با رعایت استانداردها و ضوابط آموزش عالی مجوز دانشگاه جامع علمی کاربردی را دریافت کرده‌اند و با بقیه آنها که از عناوین وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی کاربردی سوء استفاده می‌کنند، نیز برخورد خواهد شد.

وزیرعلوم همچنین در رابطه با تغییرات ساختاری وزارت علوم خاطرنشان کرد: اجرای طرح تغییر ساختار وزارت علوم نیازی به مصوبه مجلس ندارد و با نهایی شدن در هیات دولت، اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل هیات عالی گزینش اعضای هیات علمی در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی اظهار کرد: این هیات مرکزی همواره در وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته است و وظیفه نظارت بر عملکرد  و همچنین رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی را بر عهده خواهد داشت.

وزیر علوم همچنین در خاتمه با اشاره به تغییر رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: این تغییرات عادی بوده و بالاخره یک روز بنده نیز از سمت وزارت تغییر خواهم یافت.

کد خبر 35061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز