به گزارش همشهري آنلاين، سجاد زارع صفت با بیان اینکه محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از حدود 2 سال قبل به فناوری تولید رنگهای ترافیکی ضد لغزندگی دست یافتهاند، گفت: با توجه به اینکه در بیشتر معابر شهر تهران به دلیل کیفیت نامناسب آسفالت و همچنین تردد بسیار زیاد وسایل نقلیه، شاهد بروز مشکلاتی همچون سیاهشدگی، کاهش چسبندگی، جداشدگی و سرخوردگی به ویژه در مواقع بارندگی هستیم، استفاده از این رنگها در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه رنگ مذکور، عمر بیشتری نسبت به رنگهای معمولی دارد و در ترکیبات آن، شیوههای مقابله با سرخوردگی وسایل نقلیه و عابران پیاده لحاظ شده است، ادامه داد: عمر این نوع خطکشی بین 3 تا 5 سال است و طی هفته جاری، 160 مترمربع، معادل 320 متر از گذرگاههای عبور عابر پیاده چهار ضلع میدان «قزوین» با استفاده از رنگهای مذکور و با هزینه 80 میلیون ریال خطکشی شد.
وی با اشاره به اینکه کیفیت پایین لاستیک خودروهای موجود در کشور نیز یکی از اصلیترین دلایل کاهش عمر خطکشی معابر و سیاهشدگی آنهاست، ادامه داد: علت انتخاب میدان قزوین برای اجرای خطکشی مذکور، وجود مشاغل آلایندهای همچون عمدهفروشیهای ابزارآلات است که فعالیت آنها باعث کاهش عمر رنگهای مصرفی میشود و از طرفی این میدان و پارک رازی که در مجاورت آن قرار گرفته، در بیشتر مواقع سال جزو آلودهترین نقاط شهر تهران هستند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه یازده تهران، گفت: از آنجایی که سر خوردن وسایل نقلیه در روزهای برفی و بارانی، یکی از مهمترین عوامل ایجاد تصادف و ترافیک به ویژه در 6 ماهه دوم سال است و از طرفی، سیاهشدگی آسفالت و آلودگیهای موجود در هوا و رسوب آنها بر روی آسفالت، یک مشکل بومی است که سایر کشورها، کمتر با آن مواجه هستند، از این پس شاهد استفاده بیش از پیش از رنگهای مذکور و افزایش خط کشیهایی از این جنس هستیم.
زارع صفت تصریح کرد: هزینههای اجرای این نوع خط کشی در مقایسه با خط کشیهای معمولی کمی بالاتر است اما هزینهها در طول زمان جبران خواهد شد، چرا که سیاهشدگی در این نوع خط کشی، بسیار دیرتر صورت میگیرد و نیاز نیست به خاطر بروز این مشکل و نیز محو شدن خطوط، خط کشی معابر چندین بار تجدید شوند.
نظر شما