سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم‌ حدادی: جای خالی مرد خانه به هر دلیلی که حضور نداشته باشد، در مدیریت امور خانه و رتق‌وفتق امور به چشم می‌آید.

تنها در خانه

نبودن همسر مي‌تواند علت‌هاي گوناگوني همچون سفري مانند پياده‌روي اربعين باشد يا كشيك‌هاي كاري يا حتي دوره طولاني‌تري مثل سربازي. در اين مواقع تمام بار خانه روي دوش زن خواهد بود. كار سختي است اما مي‌توان باز هم خانه‌داري را به بهترين شكل انجام داد. فقط كافي است حواستان را به تمام ابعاد خانه معطوف كنيد. به بيان بهتر برنامه داشته باشيد. بچه‌ها در اين شرايط بيشترين انرژي را مي‌طلبند و به بيشترين توجه احتياج دارند. خريد‌ها و وسايل مورد نياز خانه اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري خودشان را به شما نشان خواهند داد و جاي خالي برنامه‌هاي تفريحي، پررنگ‌تر از گذشته مي‌شود. موارد خاص مانند بيماري‌ها و اتفاقات نادر را هم درنظر داشته باشيد. خودتان را براي شرايطي كه آچارفرانسه خانه باشيد، آماده كنيد.

  • برنامه‌ريزي كنيد

در اغلب موارد ‌«نبودن‌ها» قابل پيش‌بيني هستند. اگر عدم‌حضور همسر شما قرار است طولاني باشد، پس لازم است كه از چند‌ماه يا چند روز قبل، خودتان را براي اين ايام آماده كنيد. خريد‌هاي كلي خانه مانند حبوبات، گوشت، شوينده‌ها و... را جلوتر از زمان موعد انجام دهيد. براي ابعاد مختلف مالي زندگي‌تان برنامه‌ريزي كنيد و سعي داشته باشيد قسط‌ها را زودتر به‌حساب بريزيد يا در چشم‌انداز آينده نزديك خود، آنها را در اولويت قرار دهيد.

  • بچه‌ها را آماده كنيد

بچه‌ها در اين ايام اگر بدون اطلاع قبلي با جاي خالي پدر خود مواجه شوند ممكن است از لحاظ روحي ضربه بخورند. از چند روز قبل همراه با همسرتان براي بچه‌ها توضيح دهيد كه ايشان چند روزي يا چند ساعت مشخصي را كنار شما نيستند و بعد از آن دوباره مانند برنامه قبلي زندگي‌تان حضور خواهند داشت. بهتر است در اين شرايط برنامه خانه را خيلي تغيير ندهيد تا بچه‌ها راحت‌تر با اين شرايط كنار بيايند. همين نبودن پدر براي آنها به قدر كافي سخت است. حضور در محيطي غيراز محيط هميشگي و امن خانه، عدم‌امنيت را براي بچه‌ها همراه خواهد داشت. براي ترسيم بهتر شرايط مي‌توانيد از مشاور نيز كمك بگيريد تا بتوانيد اوضاع را با زبان بهتري براي كودكان‌تان توضيح دهيد. به همين شكل اين برنامه را براي خانواده‌هاي هر دوطرف تشريح كنيد تا براي اين شب‌ها و روزهاي خاص، برنامه‌اي كه وابسته به حضور شما باشد را تدارك نبينند.

  • برنامه داخلي

اگر همسر شما در خانه حضور ندارد، شما و فرزندانتان در آن خانه حاضر هستيد، پس بي‌حال نباشيد و برنامه‌اي منظم براي خودتان و بچه‌ها داشته باشيد. اگر تصميم داشته باشيد كه به‌خودتان سخت نگذرد و روزها و شب‌هاي نبودن همسرتان راحت‌تر طي شود، طيف متنوعي از فعاليت‌ها در مقابل شما قرار مي‌گيرد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد برنامه‌هايي را با دوستان خود هماهنگ كنيد تا در اين شب‌ها به خانه شما بيايند و در كنار هم باشيد. مي‌توانيد فضاهاي سرپوشيده و امن را براي تفريح‌هاي بچه‌ها پيدا كنيد و همراه با آنها براي تفريح در اين فضاها آماده شويد. اگر نبودن همسر شما مصادف شده است با ايام عزاداري‌ها و مناسبت‌هاي مذهبي، پيشنهاد مي‌كنيم برنامه‌هاي هيئت‌هاي نزديك خانه، مساجد و حسينيه‌هايي كه رفت‌وآمد به آنها براي شما به سادگي انجام خواهد شد را از قبل بررسي كنيد و هركدام را كه به برنامه ساعت خواب كودكان و سير زندگي شما نزديك‌تر است انتخاب كنيد.

  • خريد‌هاي روزانه

اگر قبل از اين، همه خريدهاي روزانه خانه توسط همسر شما انجام مي‌شده است، خودتان را براي اين چند روز آماده كنيد و خريدها را شما انجام دهيد. نانوايي‌ها، سوپر‌هاي مواد خوراكي، مغازه‌هاي لبنيات و... را از همسرتان بپرسيد تا هنگام خريد سردرگم نشويد. حتما در اين روزها بايد حواستان به دخل‌وخرج‌تان هم باشد بنابراين مي‌توانيد به ميدان‌هاي تره‌بار برويد و مابه‌التفاوت هزينه‌ها را ذخيره كنيد.

  • تماس‌هاي اضطراري

با همسرتان هماهنگ كنيد تا شماره‌اي از محل كار، يا سيم‌كارت جديدي كه در كشور مقصد تهيه كرده است را در نخستين فرصت به شما بدهد. گاهي اوقات هرچقدر كه شما برنامه‌ريزي كنيد باز هم نهايتا بخشي از تصميم‌ها را فقط مرد خانه شما مي‌داند. ممكن است براي يك كار خاص و فوري احتياج باشد نظر همسرتان را بدانيد يا سؤالي درباره كارهاي خانه داشته باشيد و يا حتي ممكن است در جواب سؤال «باباي من كجاست؟» بچه‌ها مجبور باشيد كه چنددقيقه‌اي به‌صورت تلفني بين پدر و فرزندان ارتباط برقرار كنيد. همه اينها شايد ساده به‌نظر برسند اما در لحظاتي حساس و بعضي اوقات نفسگير به كمك شما مي‌آيند.

  • برنامه‌هاي كوتاه‌مدت

شايد لازم باشد شما براي مدتي كه برنامه حضور مرد خانه تغيير مي‌كند برنامه خانه را هم مطابق با اين تغيير، عوض كنيد. اگر همسرتان قرار است روزها زودتر از قبل از خانه خارج شود، شام شب را زودتر از عادت هميشگي تهيه كنيد و برنامه خواب را هم جوري بچينيد تا 8ساعت خواب براي ايشان كامل شود. اگر لازم است، زودتر بخوابيد تا بتوانيد صبح يا سحر زودتر بيدار شويد و صبحانه را دور هم بخوريد. براي ميان‌وعده‌هاي همسرتان مي‌توانيد از خشكبار كمك بگيريد تا در هر شرايطي بتواند از آنها استفاده كند.

کد خبر 351272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha