همشهری آنلاین: بررسی صلاحیت صالحی امیری در مجلس با سخنانی از سوی موافقان و مخالفان همراه شد. مخالفان نامه صالحی امیری به مقامات امنیتی در رابطه با اتفاقات سال ۸۸ و همچنین سابقه امنیتی او را را دلیل رأی اعتماد ندادن به این وزیر معرفی کردند و در مقابل نیز موافقان سوابق صالحی امیری را برای سکانداری وزارت ارشاد کافی دانستند.

مخالفان نامه صالحي اميري به مقامات امنيتي در رابطه با اتفاقات سال 88 و همچنين سابقه امنيتي او را را دليل رأي اعتماد مجلس ندادن به اين وزير معرفي كردند و در مقابل نيز موافقان سوابق صالحي اميري را براي سكانداري وزارت ارشاد كافي دانستند.

اهم اظهارات موافقان و مخالفان به نقل از مهر به اين شرح است:

 

نام نماينده

اظهار نظر

مخالفان

 

حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان

*انتظار ایثارگران مجلس این بود که حداقل یکی از وزیران را از میان ایثارگران، جانبازان و فرزندان شاهد انتخاب می‌کردید.

*مُرده‌بادها و زنده‌بادها در پیشگاه خدا زمانی ارزش دارد که ما تکلیف شرعی خود را انجام دهیم و طوری رأی دهیم که در پیشگاه خدا سربلند باشیم.

*در زمان خانه‌نشینی آن آقا، من اولین نطق را علیه این اقدام انجام دادم.برنامه شما برای جلوگیری از نفوذ در حوزه فرهنگ چیست؟ مسئله اشغال بیت‌المقدس توسط رژیم صهیونیستی از کتاب‌های درسی حذف شده؛ برای جلوگیری از این نفوذ چه برنامه‌ای دارید؟

 

سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده

*من نمی توانم میان عضویت در دادگاه ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. شگفت است رئیس جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می جست امروز سرهنگی را برای حوزه فرهنگ انتخاب کرده است. شما امروز می خواهید میراث دار کرسی وزارتی باشید که پیش از شما داستانهای عبرت آموزی در مورد آن رقم خورده و قربانیان زیادی گرفته است.

*راستی آیا می دانید چرا نوبت برای شما باز شده است؟ آیا می دانید چرا آقای جنتی امروز وزیر نیستند؟ ایشان نه شهید کنسرت هستند و نه به دلیل توجه دولت به تذکرات علما و مراجع عظام کنار گذاشته شدند. اگر دولت قرار بود به این دغدغه ها پاسخ دهد باید همان ۳ سال پیش کار امروز را انجام می داد.

*اگر دلیل برکناری آقای جنتی را خبر ندارید حتما روزی برای شما علت آن را خواهم گفت. امروز چیزی نمی گویم زیرا از رهبر معظم انقلاب آموخته ام مراقب گفتن ها و نگفتن هایم باشم.

*من از موسپیدان فرهنگ شرم دارم  زیرا این مسئله اوج مظلومیت حوزه فرهنگ در کشور است. شما دانستنی های رایزنی فرهنگی را نوشته اید؛ خداوکیلی این کتاب را از کجا نوشته اید؟   آیا درسش را خوانده اید؟ تجربه اش را کسب کرده اید؟

*شما چند مورد سابقه برای خود نوشته اید. آیا سربازی گمنام امام زمان(عج) برای شما خدایی ناکرده باعث خجالت است که خواسته اید آن را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پنهان کنید.آقای سیدرضا فلاح! این اسم مستثعار شما است. ما در این مملکت دست سربازان گمنام امام زمان(عج) را که برای امنیت مردم تلاش می کنند می بوسیم. مخصوصا اگر قصد ورود به حوزه فرهنگ را نداشته باشند. واقعا این مورد که از قلم انداختید یا فکر کردید نمایندگان مردم حواسشان نیست.

*بعد از اینکه از نمایندگان مردم رای اعتماد گرفتید در مواجه با هنرمندان کشورم، سید رضا صالحی امیری خواهید بود یا سیدرضا فلاح؟ وقتی یک سینما گر برای بازکردن فیلمش یا یک نویسنده برای دریافت مجوز یک کتاب به شما مراجعه کرد شما چه می کنید؟ آیا پرونده حفاظتی او نگاه خواهید کرد یا کارنامه هنری اش را مرور می کنید؟ فرض کنید نمایندگان،  شما را شایسته این سمت دانستند، بین هنرمندان و بالادستی ها که شما همیشه جانب بالادستی ها را نگاه داشته اید از کدامگروه حمایت می کنید؟

*شما در جمع اصلاح طلبان خود را پیرو مکتب نیاوران و سهله و سمحه خوانده اید آیا در مکتب شما جایی برای مستضعفان و پابرهنگان هم وجود دارد؟   یا فکر می کنید حرف زدن از این آدمها دیگر قدیمی شده است؟ شما در جایی از مکتب نیاوران سخن می گویید و در کمیسیون فرهنگی بیان می کنید که می خواهم در وزارت ارشاد دفتری مخصوص حوزه علمیه فعال کنم و شورای فقیهان تشکیل دهم. ما کدام را باور کنیم قسم حضرت عباس را یا آن مورد دیگر را؟

*شما در کمیسیون فرهنگی مجلس، کنسرت موسیقی را با مشروبات الکلی مقایسه کرده اید و مشابه دانسته اید. شما گفتید همانطور که عده ای مشروبات الکلی می خواهند و ما باید جلو آنها را بگیریم اگر کسانی هم کنسرت می خواهند باید از خواسته آنها جلوگیری کنیم. باید از آنهایی که برای اعتلای موسیقی پاک سرزمین من تلاش می کنند عذرخواهی کنید که با چنان نگاهی داوطلب چنین مسئولیتی شده اید.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم

*شاید افرادی بگویند که کسانی معرفی شده اند از فیلترهای قانونی عبور کرده‌اند.در بین ناطقین شاهد بودیم کسانی را محکوم کردند که یک برگ حکم علیه آنها وجود ندارد.

*دیروز در محضر سه عزیز بزرگوار مطالبی را مطرح کردم و تا دیروز بنایی نداشتم که به عنوان مخالف صحبت کنم و به آقای صالحی امیری عرض کردم به عنوان مخالف صحبت نخواهم کرد.

( با اشاره به نامه ای که در دوران فتنه توسط صالحی امیری به همراه ۸ نفر به وزیر اطلاعات وقت یعنی محسنی اژه ای نوشته شده بود.) این نامه به دنبال نامه آقای معین به اینها بوده است. خطبه های مقام معظم رهبری ۲۹ خرداد انجام شد.نامه ای که در وزارت اطلاعات وجود دارد مربوط به ۳۰ خرداد است یعنی بعد از خطبه های حضرت آقا. جواب بعد از ۳۰ خرداد تهیه می شود. آقای صالحی ابتدا منکر نگارش چنین نامه ای شد و بعد که اصرار کردم ایشان گفت تعرضی به نظام و ولایت و تاییدی بر فتنه در این نامه نبوده است. به همین دلیل بنده عرض کردم حرف شما برای من حجت است و مخالفت شما صحبت نخواهم کرد. اما به متن نامه دسترسی پیدا کردم و آن را بررسی کردم که کاملا برخلاف فرمایشات ایشان است.

*اگر می گوییم فصل الخطاب مقام معظم رهبری است چرا بعد از خطبه ۲۹ خرداد ایشان این چنین نامه ای باید نگارش و ارسال شود.

*در دوران فتنه که مقام معظم رهبری در راس نظام است این حضرات در نامه ای ۹ صفحه ای حتی یک جایی در تبعیت از مقام معظم رهبری نکته ای نیاورده و حتی از ایشان یاد نکردند و در این نامه نظام را محکوم به بی تدبیری کردند.

تحصیلات برادر عزیزم هیچ ارتباطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. ایشان در وزارت اطلاعات و دادگاه ارتش خدمت کرده اند و سوابق کارهای اقتصادی هم دارند و در شرکت های متعدد اقتصادی فعال بوده اند.

 

موافقان

محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد

*مراتب سپاس خود را از آقای دکتر جنتی که در این سه سال بار سخت وزارتخانه را بر دوش کشیدند و دم نزدند، اعلام می کنم.

*فرهنگی با این همه تنوع، نیاز به سکان‌داری مدیر دارد که این مجموعه را با نگاهی از نوع سرمایه اجتماعی و امنیت فرهنگی ببیند نه با نگاه فرهنگ امنیتی.

*دیگر دوران بگم بگم ها سرآمده. اگر قرار است بگوئید، چه جایی بهتر از مجلس است؟

 

لاشكي نماينده مردم چالوس

*این رأی برای چند ماه بیشتر نیست، نهایتا هشت ماه، بنابراین اگر این عزیزان با هماهنگی دولت بعد پیشنهاد شوند، در ماه های آینده عملکردشان مورد آزمایش قرار می گیرد.

*اگر ایشان در دستگاه امنیتی خدمت کرده، برای آرامش فرزندان این مملکت تلاش کرده است. آیا برای سیا و ک.گ.ب کار کرده است؟ اینکه جوانی و عمر خود را برای این نظام گذاشته، نقطه ضعف او نیست.

*وزیر باید نظر شفاف خود را در مورد موسیقی بگوید. یک بام و دو هوا نمی شود.

*آقای صالحی امیری در مجلس نهم ۱۸ رأی کم آورد، اما عذرخواهی بعد از رأی اعتماد از ایشان نشان داد که بر آقای صالحی امیری ظلم شده است.

محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس

* باید در چارچوب حق، عدالت و انصاف صحبت کنیم.در مجلس قبل که ایشان نامزد وزارت ورزش و جوانان بود، در رابطه با شبهاتی که مطرح شده بود، به همراه آقای دکتر نادران و برخی دوستان، جلسات چندجانبه برگزار کردیم.اگر قرار باشد در نوع نگاه ما ذره‌ای ظلم وجود داشته باشد، همه مسئولیم.

*پنج یا شش شبهه درباره ایشان مطرح شده بود که در رابطه با آنها مدارکی به دست آمده که اثبات‌کننده ادعاهای آقای صالحی امیری است.

 

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان

*(با اشاره به نامه‌هایی که برخی مخالفان وزرای پیشنهادی از جمله نقوی حسینی و ذوالنور در اختیار هیأت رئیسه قرار داده‌اند و یا به محتوای آنها اشاره کرده بودند.) اگر این نامه‌ها طبقه‌بندی دارد، چرا در اختیار نمایندگان است و اگر طبقه‌بندی ندارد، چرا ما آنها را نداریم!؟

(اشاره تابش به نامه‌ای بود که حجت‌الاسلام ذوالنور در مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره و بخش‌هایی از آن را قرائت کرد؛ این نامه مربوط به ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ بوده که صالحی امیری به همراه هشت نفر دیگر با نگارش آن به وزیر وقت اطلاعات از سران اتفاقات 88 آنها حمایت کرده بودند.)

*کار در حوزه امنیتی، نقطه مثبت کارنامه صالحی امیری است؛ چرا که کسی که کار فرهنگی کرده و به امنیت نگاه فرهنگی داشته باشد، می‌تواند کمک کار اهالی فرهنگ باشد.

 

 

 

کد خبر 351333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha