علی ابراهیمی: طرح تشدید برخورد با عرضه کالا‌های قاچاق به ایستگاه چینی و بلورفروشان رسید.

بلور و شیشه

به گزارش همشهري، در ادامه برخورد با كالاهاي قاچاق در سطح عرضه، پنجشنبه هفته گذشته بازرسان اصناف، سازمان صنعت و... با ورود به بازار چيني و بلور، از فروشندگان خواستار ارائه اسناد رسمي براي احراز اصالت كالاهايشان شدند؛ اقدامي كه موجب پركشيدن چيني‌ها و بلورهاي وارداتي فاقد هويت از ويترين مغازه‌ها و گلايه و نگراني فروشندگان شد. برخي فعالان بازار چيني و بلور، تعرفه‌هاي بالاي واردات را عاملي براي ايجاد انگيزه قاچاق چيني و بلور تلقي كرده و تأكيد داشتند كه اگر قرار است كالاي قاچاقي عرضه نشود، بايد در مبادي گمركي از ورود آن در حجم بالا و به شكلي سازمان يافته جلوگيري شود.

در نهايت بازرسان، اجناس فاقد اسناد رسمي براي تعيين اصالت را به ظن قاچاق جمع‌آوري كرده و از فروشندگان خواستند تا اسناد مذكور را براي رفع اين اتهام به سازمان صنعت و بازرسي اصناف ارائه كنند.نماينده حقوقي اصناف با اشاره به اجراي اين طرح اعلام كرد: از هفته گذشته رصد بازار چيني و بلور توسط بازرسان اصناف و سازمان‌ صنعت كليد‌خورد و با اجراي طرح تشديد برخورد با كالاهاي قاچاق در سطح بازار در صنف چيني و بلور، فروشندگان ملزم به ارائه سند رسمي تجارت اين كالا و خريد و فروش آن به بازرسان شدند. بر اين اساس چيني و بلور توزيع شده در سطح بازار درصورتي كه فاقد سند رسمي فروش باشد، قاچاق محسوب مي‌شود.

اسماعيل قاسمي، نماينده حقوقي اصناف با اشاره به اجراي طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق از سطح عرضه و بازار گفت:‌ هدف ما اين است كه با حمايت از تجارت قانوني از ورود كالاهاي قاچاق نيز جلوگيري كرده و فضا را براي قاچاقچيان كالا ناامن كنيم. تا‌كنون هزار و 283نوبت بازرسي در 18 اتحاديه صنفي براي برخورد با كالاهاي قاچاق در سطح عرضه صورت گرفته و اين روند تا پايان امسال ادامه خواهد داشت. اجراي طرح تشديد برخورد با چيني و بلور قاچاق موجب شد تا بسياري از فروشندگان، ويترين‌ مغازه‌هاي خود را كه قبل از اجراي اين طرح به محلي براي رقابت در نمايش زرق و برق برخي اقلام قاچاق تبديل شده بود، خلوت كنند.

با اين اقدام بازرسان، چيني و بلور قاچاق از ويترين مغازه‌ها دور و همچون ساير اقلام مشمول اين طرح از لوازم بهداشتي، آرايشي گرفته تا لوازم خانگي قاچاق، راهي انبارها شد. با توجه به رقم حداقل 15ميليارد دلاري كنوني واردات كالاهاي قاچاق به كشورمان به‌نظر مي‌رسد كه حذف كالاهاي قاچاق در سطح عرضه علاوه بر برخورد با دانه‌درشت‌ها و قاچاق سازمان‌يافته در مبادي رسمي، نيازمند تداوم اين اقدامات و برخورد همه‌جانبه دستگاه‌هاي مختلف با پديده قاچاق است. جذابيت‌هاي بصري چيني و بلور براي مصرف‌كنندگان و از سوي ديگر تعرفه‌هاي سنگين واردات اين اقلام كه قاچاق و عرضه آن در بازار داخلي را به‌رغم همه ريسك‌ها مقرون‌به‌صرفه كرده است، موجب شده تا طي سال‌هاي گذشته، قاچاق چيني و بلور به يكي از محموله‌هاي محبوب براي قاچاقچيان تبديل شود.

کد خبر 351563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha