انتقادهای پلیس از نبود ایمنی خودروهای پراید و وانت نیسان و اظهارنظر چندی پیش وزیر نفت مبنی بر ضرورت ذوب کردن وانت نیسان موجب دفاع تمام قد دبیر انجمن خودروسازان از کیفیت و استاندارد این خودروها شد.

احمد نعمت‌بخش با بيان اينكه خودروي پرايد و وانت نيسان با استانداردهاي سازمان ملي استاندارد توليد مي‌شوند، افزود: طي چندين سال گذشته شركت‌ها براي ارتقاي كيفيت خودروهاي توليدي ميلياردها تومان هزينه كرده‌اند و در خودروي نيسان محدوديت سرعت ۹۰ كيلومتري امسال اجرا شده است.

وي در واكنش به صحبت‌هاي اخير سردار مومني در مورد سهم اين خودروها از تصادفات اعلام كرد: سهم 50درصدي خودروهاي داخلي در تصادفات از سوي سازمان راهداري اعلام شده است كه اين آمار به هيچ وجه قابل‌قبول ما نيست و پيگير ثابت كردن ادعاي خود هستيم. از حدود ۱۸ ميليون دستگاه خودروي سواري در حال تردد در كشور حدود يك سوم آنها پرايد است.

دبير انجمن خودروسازان افزود: در حالي گفته مي‌شود پرايد بيشترين تصادفات را دارد كه طبق آمار، از مجموع حدود 6ميليون دستگاه پرايد در حال تردد در كشور حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار دستگاه از اين خودرو دچار تصادف شده كه حدود ۲.۳ درصد از كل پرايدهاي توليدي را تشكيل مي‌دهد و آمار پاييني است.

همچنين طبق آمار پليس تنها ۱.۳‌درصد از تصادفات جاده‌اي به‌دليل نقص خودرو و باقي تصادفات به دلايلي غيراز اين بوده است. نعمت‌بخش تأكيد كرد: متأسفانه پليس اشاره‌اي به سهم خود در تصادفات به دليل حضور در جاده‌ها ندارد.

اماآمار كشته‌شدگان تصادفات از ۲۷ هزار نفر در سال‌هاي گذشته به حدود ۱۶ هزار نفر كاهش داشته كه نقش حضور پليس و دوربين‌ها پررنگ است. نعمت‌بخش در واكنش به اظهارات وزير نفت نيز اعلام كرد: مصرف بالاي سوخت وانت نسيان صحت نداشته ، مصرف اين خودرو به‌شدت كاهش يافته و به خودروهاي سواري نزديك شده است در سال ۱۳۹۴ نيز با ارتقا به سطح آلايندگي يورو ۴ مصرف سوخت وانت نيسان به ۱۳.۵ ليتر با بار و ۱۱.۵ ليتر بدون بار كاهش يافته و حدود ۳۰‌هزار دستگاه وانت نيسان توليد شده كه بيشتر آن دوگانه‌سوز با مصرف سوخت نيم ليتر در 100كيلومتر است.

از وزير نفت مي‌خواهيم كمك كند تا خودروهاي كاربراتوري و فرسوده كه ۵۰ برابر خودروهاي جديد آلايندگي ايجاد مي‌كنند، از رده خارج شوند. توليد خودروهاي پرايد و پژو ۴۰۵ نيز به‌تدريج كاهش يافته و خودروهاي جديد جايگزين آنها مي شود.نعمت‌بخش افزود: براساس مصوبات دولت بايد در 8كلانشهر كشور بنزين يورو۴ توزيع شود و گازوئيل نيز بايد با آلايندگي در حدود50 tpm باشد كه طبق بررسي‌هاي صورت گرفته آلايندگي گازوئيل هم‌اكنون570 tpm است.

وي در واكنش به صحبت‌هاي وزير بهداشت گفت: نامه‌هاي سرگشاده‌اي در پاسخ به اظهارات اين وزير براي وزارتخانه بهداشت صادر شده كه به آنها يادآوري مي‌كنيم در امور دستگاه‌هاي دولتي دخالت نكنند زيرا اظهارنظر غيركارشناسي درخصوص استاندارد خودروها توهين به سازمان ملي استاندارد است. قيمت دارو نسبت به سال گذشته ۸۵‌درصد افزايش داشته، اما كوچك‌ترين تغيير قيمت خودرو تبعات بسياري را به‌دنبال دارد.

کد خبر 351711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha