دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: به فکر تغییری در دکوراسیون منزل‌تان هستید؟ می‌خواهید فضای متفاوتی را در داخل خانه ایجاد کنید؟ پیشنهاد ما این است که یک آکواریوم ساده آب شیرین بسازید و چند نمونه ماهی زیبا مثل پرت، دیس‌کس، دلقک و... را داخل آن بیندازید.

غواصی در خانه

آن وقت هم جلوه‌اي زيبا به خانه‌تان مي‌دهيد و هم با نگهداري از اين ماهي‌هاي زينتي، يك برنامه مفرح براي اوقات فراغت خود مي‌سازيد. از طرفي بسياري از روانشناسان مي‌گويند كه تماشاي حركت زيباي ماهي‌ها در يك آكواريوم باعث انتقال حس آرامش به تماشاگر مي‌شود. خب راه‌انداختن يك آكواريوم كوچك و جمع‌ و جور، كار چندان پيچيده‌اي نيست. خودتان هم از پس كار برمي‌آييد. راهنمايي‌هاي ما در اين صفحه دراين زمينه به كارتان مي‌آيد.

  • شيشه مناسب انتخاب كنيد

اولين وسيله مورد نيازتان شيشه است كه بايد ضخامت و اندازه مناسبي داشته باشد. معمولا آكواريوم‌هاي ساده را به شكل مكعب مستطيل مي‌سازند كه ساخت آن از عهده خودتان هم برمي‌آيد. اما شما با مراجعه به شيشه‌فروشي‌ها مي‌توانيد سفارش آكواريوم‌هاي استوانه‌اي يا در اشكال ديگر هم بدهيد كه ساخت آن نياز به ابزار دارد و اين مرحله از كار را بايد به شيشه‌فروش‌ها بسپاريد. نكته مهم اين است كه قبل از ساخت آكواريوم به محلي كه قرار است آن را در آنجا قرار دهيد دقت كنيد. بعد آكواريوم را متناسب با آن فضا بسازيد. مثلا يك اندازه استاندارد و مناسب آكواريوم مي‌تواند 100×30×40 باشد. ضخامت شيشه هم مهم است‌ چون بايد فشار آب داخل را تحمل كند و در مقابل ضربه‌هاي احتمالي هم مقاوم باشد. بهتر است از شيشه‌هاي 10يا 8ميل استفاده كنيد. اگر به شيشه‌فروش بگوييد كه براي يك آكواريوم در فلان اندازه، شيشه مي‌خواهيد‌ او خودش تعداد شيشه‌هاي لازم را برايتان برش مي‌دهد. براي سقف آكواريوم نياز به شيشه نداريد ولي كف آكواريوم فراموش نشود.

  • چسباندن شيشه‌ها به يكديگر

يكي از قسمت‌هاي مهم كار كه شايد كمي نياز به تجربه دارد، همين چسباندن شيشه‌ها به يكديگر با استفاده از چسب آكواريوم است. كمي درباره چسب‌هاي آكواريوم با برندهاي مختلف تحقيق كنيد و يك چسب خوب بخريد. حتما سعي كنيد از ابزار پمپ چسب استفاده كنيد تا تسلطتان بر چسب زدن بيشتر باشد و در ضمن اين كار را با ‌ دقت ‌بيشتري انجام دهيد. كار هم به اين شكل است كه ابتدا بايد كف آكواريوم را قرار دهيد و يك به يك ديواره‌ها را با استفاده از چسب به آن وصل كنيد. مي‌توانيد تا زماني كه چسب آكواريوم خودش را بگيرد و كار محكم شود، از چسب‌هاي شيشه‌اي عريض كمك بگيريد و بعدا آنها را از روي كار جدا كنيد. درز‌هايي كه كمبود چسب دارند را هم مي‌توانيد مجدداً چسب‌كاري كنيد. حواستان باشد چسب اضافه در اطراف كار ريخته نشود كه بعدا نماي زشتي ايجاد مي‌كند. چسب‌هاي اضافه را مي‌توان با تيغ يا ابزار مشابه تميز كرد. حالا بايد آكواريوم ساخته شده را براي مدت 48ساعت در جاي امني قرار دهيد تا چسب آن خشك و قابل آبگيري شود.

  • ابزارهاي ضروري كه نياز داريد

وقتي بدنه آكواريوم را آماده كرديد بخش مهم كار را انجام داده‌ايد. فقط حتما تست آبگيري را انجام دهيد تا آكواريوم، نشت آب نداشته باشد. اگر نشت آب بود بايد محل نشت را دوباره توسط چسب آكواريوم، آب‌بندي كنيد و 48ساعت ديگر صبر كنيد. حالا به يكسري ابزار و وسايل براي راه‌اندازي اين آكواريوم نياز داريم. يك نكته مهم اين است كه چقدر مي‌خواهيد هزينه كنيد. يادتان باشد كه هزار و يك جور وسايل تزئيني و غيرضروري براي آكواريوم‌ها وجود دارد كه براي راه‌اندازي اوليه، اصلا نيازي به آنها نيست. يعني مي‌توانيد با هزينه كمتر، آكواريوم‌تان را راه بيندازيد و بعد سراغ وسايل اضافي و تزئيني برويد. وسايل ضروري شما عبارتند از: يك پمپ هواي كوچك، يك تكه سنگ هوا، يك بخاري مخصوص، شن كف، شيلنگ‌هاي باريك انتقال هوا و يك فيلتر جمع و جور.

پمپ‌ هوا: كار اصلي پمپ هوا در آكواريوم آب شيرين، رساندن اكسيژن كافي و مورد نياز ماهيان به داخل آب است. اين هوا به‌صورت حباب‌هايي از كف آكواريوم خارج مي‌شود. در ضمن اگر از فيلترهاي كفي استفاده مي‌كنيد، اين پمپ‌ هوا براي آنها هم كاربرد دارد و ايجاد مكش مي‌كند.

سنگ هوا: در حقيقت همان كار پخش اكسيژن و هوا را در كف آكواريوم انجام مي‌دهد. در مدل‌هاي مختلف مثل دايره‌اي و خطي در آكواريوم‌فروشي‌ها پيدا مي‌شود. انتخاب آن بستگي به سليقه شما دارد كه بخواهيد حباب‌هاي هوا با چه نظمي از كف آكواريوم خارج شود.

بخاري: ماهي‌ها نمي‌توانند هر دمايي را تحمل كنند و ممكن است با سرد شدن يا گرم شدن بيش از حد آب، آسيب ببينند. به همين دليل معمولا در آكواريوم‌ها از يك بخاري، براي تنظيم دماي آب استفاده مي‌شود. يادتان باشد كه برخي از بيماري‌هاي ماهيان را مي‌توان با بالا بردن دماي آب به‌طور موقت درمان كرد.

شن كف آكواريوم: بيشتر جنبه زيبايي دارد اما جزو ضروريات است. ‌ مثلا روي فيلتر كف آكواريوم و همچنين شيلنگ‌هاي انتقال‌دهنده هوا را مي‌پوشاند تا اين شيلنگ‌ها به‌صورت رها شده در وسط آب نباشند.

فيلتر: هر آكواريومي نياز به يك دستگاه فيلتر‌كننده براي تصفيه و شفاف‌سازي آب دارد. قدرت اين فيلتر هم بايد متناسب با حجم آب شما باشد. يعني اگر اين تناسب نبود، خيلي زود آب آكواريوم شما كثيف مي‌شود و ماهيانتان دچار دردسر خواهند شد. يادتان باشد كه فيلتر كف يا فيلتر زير شني يكي از وسايل مهم فيلتراسيون است.

  • گام به گام براي تجهيز آكواريوم

‌بايد مراحل زير را به‌ترتيب انجام دهيد تا ازآكواريوم آماده شده استفاده كنيد.
فيلتر كفي را در آكواريوم قرار داده و شن را بعد از تميز كردن و نظافت كامل به داخل آكواريوم منتقل مي‌كنيم و روي فيلتر كفي مي‌ريزيم. سپس سنگ هوا را روي شن قرار مي‌دهيم.
با دو شيلنگ هوا ازيك سو به دو خروجي پمپ هوا متصل مي‌كنيم و از سوي ديگر يك سر به سنگ هوا و يك سر را به فيلتر كفي يا زيرشني متصل مي‌كنيم.
آب را به آرامي به داخل تانك ريخته، بدون بر هم خوردن شن كف آكواريوم و تا 90درصد پر مي‌كنيم.
بخاري را در داخل آب قرار داده دما را روي 27درجه تنظيم مي‌كنيم و به شيشه مي‌چسبانيم.
فيلتر را در داخل آب قرار داده و به ديواره شيشه مي‌چسبانيم.

کد خبر 351915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha