مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان اعلام کرد: سازمان بورس تا پایان پاییز امسال مجوز و موافقت اصولی لازم برای فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی را صادر می‌کند.

به گزارش همشهري، صندوق‌هاي كالايي صندوق‌هايي هستند كه برخلاف صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك كه منابع مالي‌شان را در بازار اوراق بهادار مانند سهام، اوراق بدهي و اوراق مشتقه سرمايه‌گذاري مي‌كنند به‌طور مستقيم در بازاري كه در آن فعاليت مي‌كنند سرمايه‌گذاري كرده و منجر به توسعه آن بازار مي‌شوند.

آمارها نشان مي‌دهد بخش عمده منابعي كه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار از مردم جمع‌آوري كرده‌اند در حساب‌هاي بانكي سپرده‌گذاري شده و اين صندوق‌ها بيشتر نقش كارگزار بانكي داشته‌اند. اما صندوق‌هاي‌كالايي برخلاف صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار دارايي‌هايشان را صرف تأمين مالي صنايع مي‌كنند.اين صندوق‌ها محصولات بورس‌هاي كالايي را مثل اوراق گواهي سپرده و نظاير آن مي‌خرند و در حوزه تحت فعاليتشان سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

محمودرضا خواجه نصيري مديرعامل تأمين سرمايه آرمان و از مديران سابق سازمان بورس از آغاز به‌كار 3صندوق طلا، زعفران و برق از زمستان امسال خبر داد و گفت:طبق وعده‌اي كه سازمان بورس داده قرار است موافقت اصولي با تاسيس اين صندوق‌ها تا پايان پاييز صادر و سازمان بورس مجوز فعاليت آنها را صادر كند.

او با بيان اينكه تاكنون درخواست‌هايي براي تاسيس صندوق‌هاي كالايي طلا، فلزات گرانبها، زعفران و برق به سازمان بورس ارائه شده است، افزود: تأمين سرمايه آرمان طرح تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري در طلا را به سازمان بورس ارائه كرده است و درنظر دارد با مشاركت توليد‌كننده‌هاي زعفران با تشكيل اين نوع صندوق‌ها، توليد‌كننده زعفران را در منافع ناشي از نوسان قيمت زعفران در بازار شريك كند.

  • صندوق زعفران

او با بيان اينكه تأمين سرمايه آرمان در حوزه تأمين مالي گزينه تازه‌اي را براي فعالان بازار زعفران ايجاد خواهد كرد، افزود: صندوق زعفران قصد دارد منابع مالي را جذب و در همان منطقه توليد زعفران سرمايه‌گذاري كند. اين موضوع از بعد اجتماعي در توسعه منطقه‌اي مؤثر است، ضمن اينكه در توسعه بخش كشاورزي و به‌ويژه كشت زعفران اثرات مثبتي بر جاي خواهد گذاشت.

خواجه نصيري اضافه كرد: با توجه به اينكه فصل كشت زعفران آغاز شده انتظار داريم سازمان بورس براي تاسيس اين صندوق مساعدت ويژه‌اي به عمل آورد كه فصل اصلي كسب و كار در اين بازار از دست نرود.او افزود: طبق برآورد و بازاريابي انجام شده صندوق زعفران در كوتاه‌مدت مي‌تواند 100ميليارد تومان نقدينگي جذب كند، هرچند اين رقم به لحاظ فضاي بورس چندان رقم بزرگي نيست اما براي بازار و صنعت توليد زعفران بسيار حائز اهميت است.

به‌گفته او صنعت توليد زعفران در گذشته فقط با تزريق 40ميليارد تومان نقدينگي به تعادل رسيده است و منجر به توسعه و كنترل بازار شده است، از اين نظر تزريق منابع بيشتري مي‌تواند در ثبات و توسعه بازار زعفران نقش زيادي داشته باشد.

  • صندوق پسته

مديرعامل تأمين سرمايه آرمان ادامه داد: درصورت موفقيت در تاسيس صندوق زعفران مي‌توان همان مدل را در مورد كالاهاي فسادناپذير مانند پسته و خشكبار انجام داد و تأمين سرمايه آرمان در اين زمينه برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده است.

  • صندوق برق

خواجه نصيري همچنين از ارائه طرح تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري در برق به سازمان بورس خبر داد و گفت:تأمين سرمايه آرمان طرح تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري در برق را براي فعاليت در بورس انرژي به سازمان ارائه كرده است.او با اشاره به نقش بازارگرداني صندوق‌هاي كالايي در حوزه صنايع گفت:صندوق سرمايه‌گذاري در برق نقش يك بازارگردان را براي مصرف‌كنندگان برق برعهده خواهد گرفت.

  • تكميل ايده سوپرماركت مالي

خواجه نصيري با بيان اينكه با صدور مجوز فعاليت صندوق‌هاي كالايي يك گام بلند براي تحقق ايده تشكيل سوپرماركت‌هاي مالي در فضاي اقتصاد ايران برداشته مي‌شود، تأكيد كرد: سوپر‌ماركت‌هاي مالي مي‌توانند فضايي را در اختيار سرمايه‌گذاران قرار دهند كه انواع محصولات بازار‌هاي مالي شامل بازار پول و سرمايه را به‌صورت يكجا در اختيار داشته باشند.

او افزود: هم‌اكنون صندوق‌هاي فعال در بازار سرمايه عموما به شكل با درآمد ثابت فعاليت مي‌كنند و بيش از 90درصد منابع صندوق‌ها به‌صورت سپرده در بانك‌ها سپرده‌گذاري شده است و در واقع نقدينگي جمع شده در اين صندوق‌ها بدل از سپرده‌هاي بانكي است. مديرعامل تأمين سرمايه آرمان ادامه داد:

آمار دارندگان واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در بازار سرمايه به 2ميليون نفر نزديك شده و هم‌اكنون ارزش كل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در بورس و فرابورس از 100هزار ميليارد تومان فراتر رفته است. خواجه نصيري تأكيد كرد: براي دستيابي به هدف تشكيل سوپرماركت‌هاي مالي بايد محصولات قابل عرضه در بازار طراحي كنيم كه اين ابزار‌ها مي‌توانند شامل اوراق سهام، صندوق‌هاي كالايي، صندوق‌هاي پروژه، صندوق‌هاي زمين و ساختمان، صندوق‌هاي جسورانه و نظاير اينها باشد.

  • تأسيس صندوق‌هاي طلا

حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس كالا با اشاره به حجم بالاي مبادلات طلا در ايران با اشاره به طرح تاسيس صندوق‌هاي طلا گفت: طرح تاسيس صندوق‌هاي طلا به سازمان بورس ارائه شده و در حال بررسي است. او با اشاره به اينكه حجم بالاي معاملات طلا مي‌تواند به‌علت فرهنگ مردم ايران باشد، توضيح داد: البته رقم دقيقي در اين مورد وجود ندارد، ولي حداقل روي سكه طلا كه ما آن‌ را رصد مي‌كنيم حجم بالاي معامله انجام مي‌شود.

کد خبر 351985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha