همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: تا پایان برنامه چهارم توسعه باید 12 میلیارد دلار دیگر جذب و در بخش گاز سرمایه گذاری کنیم.

سیدرضا کسائی زاده در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر افزود: بر اساس برنامه 5 ساله چهارم توسعه کشور، باید 22 میلیارد دلار در بخش گاز سرمایه گذاری کنیم که از این مقدار تاکنون10 میلیارد آن جذب و سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: در سال 83 حدود 2 میلیارد دلار، سال 84،  3.3  میلیارد دلار و سال 85، 4.8دهم میلیارد دلار جذب و سرمایه گذاری شده است.

کسائی زاده با بیان اینکه سال 85 یکی از سال‌های شاخص شرکت ملی گاز ایران بود افزود: از 4.8 میلیارد دلار جذب شده در این سال، 32 درصد به صورت ارزی از محل فاینانس ( بیع متقابل ) و مابقی به صورت ریالی از طریق منابع داخلی جذب شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره میزان سرمایه جذب شده در نیمه نخست سال86 گفت: آمار دقیقی برای سال 86 استخراج نکرده ایم اما می توان گفت هیچ طرحی تحت تأثیر مسائل مالی قرار نگرفته است.

کسائی زاده با اشاره به سند چشم انداز20 ساله نظام افزود: طبق سند چشم انداز، شرکت گاز باید سالانه 6 تا 7 میلیارد دلار در بخش پائین دستی سرمایه‌گذاری کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: واحد نخست پالایشگاه گاز ایلام آذر ماه 86 مورد بهره برداری قرار می گیرد.

کسائی زاده ادامه داد: عملیات تاسیس پالایشگاه گاز ایلام آغاز شده است و امیدواریم با بهره برداری از واحد نخست این پالایشگاه روزانه 3.4 میلیون متر مکعب گاز، شیرین و نم‌زدایی شده و از طریق خط لوله وارد مدار مصرفی کشور شود.

وی گفت: واحد دوم پالایشگاه گاز ایلام نیز 2 ماه بعد از در مدار قرار گرفتن واحد نخست با ظرفیت مشابه روزانه 3.4 میلیون متر مکعب به بهره بردرای خواهد رسید.

کسائی زاده درباره پالایشگاه گاز پارسیان نیز گفت: این پالایشگاه با تعمیرات واحدهای 1 و 2 ، با ظرفیت نهایی روزانه 80 میلیون مترمکعب هم اکنون در مدار قرار دارد.

وی درباره گاز مصرفی استان ایلام در بخش خانگی افزود: مسئولان گاز این استان هم اکنون از طریق خط لوله گاز اسلام آباد ـ ایلام می توانند برای ساکنان این استان اشتراک پذیری گاز داشته باشند.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره پاره ای از مشکلات استان های غربی کشور در مورد کمبود و یا قطع گاز در فصل سرما گفت: امسال طرح‌های گازی مختلفی در استان کردستان اجرا کرده‌ایم که از جمله آنها تقویت خط لوله گاز تبریز - میاندوآب است.

کسائی زاده افزود: عملیات اجرایی خط لوله ساوه به همدان، همدان به بیجار، بیجار به شاهین دژ و شاهین دژ به میاندوآب (خط لوله ساوه ـ میاندوآب) نیز در دست اقدام است و این خط لوله از همدان به بعد در زمستان امسال آماده بهره برداری خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد امسال با طرح‌های اجرا شده، شهرهای جنوب آذربایجان غربی و شمال کردستان با مشکل کمبود گاز مواجه نشوند.

کد خبر 35200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز