به گزارش مهر، سه تابلوی موزه هنرهای معاصر تهران با نامهای «تاریخ طبیعی» اثر ماکس ارنست، «نقاش و مدلش» اثر پابلو پیکاسو و یک اثر بدون عنوان از فرانتس کلاین به دست دو هنرمند مرمت کار آلمانی، مرمت شد. این سه اثر توسط هانا استریچر و آنکه کلوزمیر طی ۱۱ روز در موزه هنرهای معاصر ایران مرمت شد.
هانا استریچر کارمند موزه مردمی آلمان در این باره گفت: تابلوی «تاریخ طبیعی» اثر ماکس ارنست در مقایسه با دو تابلوی دیگر به دلیل تکنیک استفاده شده به مرمت بیشتری احتیاج داشت. این اثر در ابتدا روی دیوار خلق شده بود که بعدها توسط خود هنرمند روی بوم منتقل شد.
وی ادامه داد: این اثر شامل ۲۱ قطعه است که تمام این قطعات توسط نقاش امضا شده است. یک قطعه از این اثر در اختیار موزه دوسلدورف است که توسط آنها مرمت شده است به همین دلیل ما قبل از شروع مرمت با آنها تماس گرفتیم تا از همان تکنیک استفاده کنیم.
کارمند موزه مردمی برلین گفت: دو تابلوی دیگر اثر پابلو پیکاسو و فرانتس کلاین تنها به کمی تمیز کاری و ظریف کاری احتیاج داشتند. این نقاشان در این تابلوها از تکنیک رنگ های چند لایه استفاده کرده بودند که این انباشتگی رنگ ها روی هم باعث ایجاد افتادگی و سنگینی تابلو شده بود که ما این افتادگی ها را ترمیم کردیم و تابلوها در قسمت پشت محکم شدند.
وی بیان کرد: به دلیل اینکه قرار است این سه اثر به همراه گنجینه آثار به برلین منتقل شود، از قبل و بعد از کار مرمت از آثار عکاسی و صورت جلسه ای تهیه کردیم تا با اطمینان بیشتر این گنجینه به موزه برلین منتقل شود.
هانا استریچر در پایان گفت: هنگام انتقال این آثار بار دیگر به ایران برمی گردیم تا در هنگام بیمه و بسته بندی آثار حضور داشته باشیم. از تمام آثار گنجینه بار دیگر عکاسی می شود تا اگر ایرادی وجود داشت پروتکل جدیدی بین موزه هنرهای معاصر ایران و موزه مردمی برلین تنظیم شود. اطمینان می دهم همه این آثار به همان شکل که ایران را ترک می کنند بازگردانده می شود.
هانا استریچر ۳۲ سال سابقه مرمت آثار مشهور هنری و مرمت آثار موزه «موما» نیویورک را در کارنامه کاری خود دارد. همچنین آنکه کلوزمیر نیز نزدیک به ۱۰ سال به کار مرمت آثار هنری مشغول است.
دنباله یک اتفاق از سال ۹۱ تا امروز
، آبان سال ۹۱ دو نفر از کارشناسان مؤسسه «بیلر» آلمان از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و تابلو «تاریخ طبیعی» اثر ماکس ارنست بازدید کردند تا درباره مرمت و سپس امانتگیری این تابلو برای ارائه در نمایشگاه بزرگی در آلمان با سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران مذاکره و تصمیمگیری کنند.
در آن دیدار احسان آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره مرمت آثار موزه توضیح داده بود: در این مذاکرات درباره سه اثر که نیاز به مرمت دارند بحث و بررسی خواهیم کرد که شامل تابلو «تاریخ طبیعی» اثر ماکس ارنست و تابلو «نقاش و مدلش» اثر پیکاسو و یک اثر دیگر خواهد بود که عنوان تابلو سوم را بعد از انجام مذاکرات اعلام خواهیم کرد.
نظر شما