گردشگران خارجی که ایران را برای سفرهای یک هفته تا ۱۰روزه خود انتخاب کرده‌اند به‌طور میانگین یک هزار دلار در کشور هزینه می‌کنند و این مبلغ صرف خرید صنایع‌دستی یا استفاده از خدمات دیگر می‌شود.

گردشگری

 هزينه يك هزار دلاري گردشگران خارجي در ايران بارها از سوي سازمان ميراث فرهنگي يا فعالان صنعت گردشگري اعلام شده است. اين مبلغ البته جداي از پرداخت هزينه ويزا و تور است.

اما دولت ايران براي ورود هر گردشگر خارجي به كشور براي تحقق برنامه ششم توسعه و جبران عقب‌ماندگي گردشگري ورودي براساس سند چشم‌انداز 20ساله و تحقق ورود 20ميليون گردشگر تا پايان اين سند بايد چه ميزان هزينه كند؟ در تازه‌ترين اظهارات اعلام شده است كه ايران نيازمند 91ميليون دلار هزينه براي ورود 7ميليون گردشگر تا پايان برنامه ششم توسعه است. سميع‌الله حسيني مكارم، معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان ميراث فرهنگي هم در اين‌باره به ايرنا گفته است، دولت براي تحقق برنامه پنج ساله و افزايش جذب گردشگر ورودي از 5 ميليون به 12ميليون نفر، بايد 13دلار براي ورود هر گردشگر در بخش تبليغ و بازرگاني در خارج از كشور هزينه كند، درحالي‌كه اين مبلغ اكنون زير 2دلار است.

  • ضرورت‌تبليغ دولت براي جذب گردشگر

آنطور كه معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي خبر داده است، كشورهايي همچون فرانسه، ايتاليا و اسپانيا كه سابقه ديرينه در گردشگري دارند و اين صنعت در آنها نهادينه شده است به‌دليل بي‌نيازي به تبليغ و ثبات در جذب گردشگر به ازاي هر گردشگر بين يك تا 3دلار براي ورود هر گردشگر خارجي به كشورشان هزينه مي‌كنند. همچنين كشورهاي درحال تحول در صنعت گردشگري كه به كشورهاي نوظهور پيوسته به قطب‌هاي گردشگري جهان شناخته مي‌شوند همچون پرتغال، مالزي، تركيه، مكزيك، كره‌جنوبي و آفريقاي جنوبي بين 4تا 9هزار دلار براي ورود هر گردشگر به كشورشان هزينه مي‌كنند.

به گفته حسيني مكارم كشورهايي همچون ايران، قبرس، استراليا، برزيل و نروژ نيز كه به تازگي به گردشگري اهميت داده‌ و تاكنون از داشتن برنامه براي جذب گردشگر غافل بوده‌اند بايد نسبت به 2گروه كشورهاي ذكرشده هزينه بيشتري براي ورود هر گردشگر به كشورشان كنند چون نياز به تبليغ بيشتر در خارج از مرزهايشان دارند.

براساس آماري كه اين مقام مسئول اعلام كرده است، استراليا و ايرلند براي ورود هر گردشگر به كشورشان 10دلار، برزيل 8دلار و البته قبرس 46دلار هزينه تبليغ و بازاريابي كرده‌اند، درحالي‌كه ايران تنها 2دلار به تبليغ و بازاريابي براي جذب هر گردشگر به كشور اختصاص داده است.

معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي به ايرنا گفته است، دولت بايد براي تبليغ گردشگري هزينه بيشتري كند چون جذب گردشگر خارجي به ايران همچون كشورهاي گردشگرپذير تاكنون به ثبات نرسيده و دولت بايد براي رساندن تعداد گردشگران ايران به 12ميليون نفر تا پايان برنامه ششم توسعه كشور 13دلار صرف تبليغ و بازرگاني براي جذب هر گردشگر خارجي كند.

به گفته او، جلساتي با سازمان برنامه و بودجه كشور برگزار شده است تا هزينه كافي تبليغات براي هر گردشگر خارجي فراهم شود.آنطور كه حسيني مكارم خبر داده است، محل هزينه 13دلاري تبليغ براي ورود گردشگر به ايران نيز در كشورهاي بازار هدف ايران در كشورهاي همسايه، كشورهاي آسياي ميانه و كشورهاي مسلمان است.

  • 20ميليون گردشگر؛‌25ميليارد دلار ارزآوري

به گزارش همشهري، ايران براساس سند چشم‌انداز 20ساله بايد تا پايان سال 1404ميزبان 20ميليون گردشگر خارجي و درآمد 25ميليارد دلاري از محل صنعت گردشگري باشد. اين در حالي است كه در مقايسه با كشوري همچون قبرس كه 46دلار براي هر گردشگر خارجي براي ورود به آن كشور هزينه مي‌كند ايران تاكنون 2دلار هزينه براي جذب هر گردشگر خارجي داشته كه اين مبلغ براي تحقق اهداف برنامه ششم توسعه كه 5سال به طول مي‌انجامد بايد به 13دلار براي هر گردشگر خارجي افزايش يابد تا تنها 7ميليون گردشگر خارجي تا پايان برنامه به تعداد 5ميليون گردشگر كنوني افزوده شود و رقم گردشگران ورودي ايران به 12ميليون نفر ارتقا يابد.

کد خبر 352463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha