جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

فیلم سینمایی «فروشنده» که هفته گذشته نخستین جایزه خود را در آغاز فصل جوایز سینمایی دشت کرده بود، شامگاه پنجشنبه نامزد کسب جایزه از بیست و دومین دوره جوایز سالانه انتخاب منتقدان در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

سینما

به گزارش همشهري، تازه‌ترين تجربه كارگرداني اصغر فرهادي در حالي نامزد كسب جايزه از بزرگ‌ترين گروه منتقدان سينمايي در آمريكا شده كه رقيباني قدرتمند چون «او» به كارگرداني پل ورهوفن از فرانسه، «مستخدم» به كارگرداني پارك چان-ووك از كره‌جنوبي، «خوليتا» به كارگرداني پدرو آلمودووار از اسپانيا، «نرودا» به كارگرداني پابلو لارين از شيلي و «توني اردمان» به كارگرداني مارن آدي از آلمان را پيش رو دارد.

فروشنده سه‌شنبه گذشته جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان را از هيأت ملي نقد برده بود. هر چند به‌نظر مي‌رسد توني اردمان را بايد جدي‌ترين رقيب فيلم فرهادي در راه رسيدن به نامزدي و جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان دانست. بهترين فيلم سال 2016اروپا گرچه جشنواره كن را دست خالي ترك كرد (فروشنده 2جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه را برد) اما تقريبا در تمام محافل سينمايي اروپا و آمريكا مورد تقدير قرار گرفت.

توني اردمان كه سومين فيلم بلند آدي 39ساله در مقام كارگردان است، يك هفته پرافتخار را پشت سر گذاشت. اين كمدي خانوادگي 3ميليون يورويي ابتدا در صدر 10فيلم برگزيده مجله كايه‌دو‌سينماي فرانسه قرار گرفت، سپس جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان را از منتقدان نيويوركي به دست آورد و سرانجام در صدر جدول 20فيلم برتر نشريه سايت ‌اند ساوند ايستاد. اين مجله معتبر انگليسي با نظرسنجي از 163منتقد، كارشناس و چهره‌ دانشگاهي جهان فيلم‌هاي برتر 2016را برگزيد.

نكته جالب اينكه در ميان 20فيلم برگزيده از نگاه كارشناسان سايت‌‌ اندساوند، هيچ نشاني از فروشنده نيست. منتقدان كايه‌دوسينما هم در حالي به فيلم فرهادي بي‌اعتنايي كردند كه در فهرست آنها نام فيلم‌هايي چون « او»، «آكواريوس» و «خوليتا» (رقيبان فروشنده در اسكار هشتاد و نهم) به چشم مي‌خورد. به‌نظر مي‌رسد منتقدان اروپايي چندان شيفته فيلم تازه فرهادي نشده و محافل آمريكايي بيشتر به آن روي خوش نشان داده‌اند.

کد خبر 354154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha