به گزارش ایرنا، اکبر ترکان در جمع خبرنگاران در گزارشی در خصوص حادثه قطار سمنان، افزود: بررسی همه جوانب این حادثه نشان میدهد که علت وقوع حادثه، خارج کردن قطار از حالت کنترل خودکار بوده است و به حالت کنترل دستی گذاشته بودند.
مشاور رییسجمهوری که از سوی معاون اول رییسجمهوری به عنوان مامور تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان انتخاب شده است، تصریح کرد: قطار تبریز -مشهد به دلیل خرابی ترمز، هشت کیلومتر جلوتر متوقف میشود و زمانی که قطار سمنان - مشهد با اجازه مامور در ایستگاه شاهرود حرکت داده میشود، این حادثه دلخراش به وقوع میپیوندند.
وی یادآور شد: عمدی در این کار وجود نداشته و خطای حرفهای صورت گرفته است.
مسئول بررسی حادثه قطار سمنان همچنین گفت: در رسیدگی به این حادثه به منظور مشخص شدن مقصران چهار گروه مامورین قطار تبریز - مشهد، مامورین قطار سمنان - مشهد، مامورین کنترل ترافیک شاهرود و مامورین سی تی سی مورد بررسی قرار گرفتند.
ترکان افزود: مامورین قطار تبریز - مشهد به موقع نسبت به وقوع حادثه اطلاعرسانی کرده بودند و خرابی ترمز و توقف قطار را اطلاع داده و مشغول رفع اشکالها بودند.
وی با بیان اینکه قطار سمنان - مشهد به صورت اتوماتیک در هشت کیلومتری قطار تبریز - مشهد متوقف شده بود، یادآور شد: مامورین قطار سمنان - مشهد پس از استعلام مرکز سی تی سی به آنها اجازه داده میشود تا سیستم خود را به حال دستی تبدیل و حرکت کنند که به دلیل شیب تند مسیر، سرعت قطار سمنان به 132 کیلومتر میرسد.
وی ادامه داد: لوکوموتیوران هشت ثانیه مانده به برخورد قطار تبریز - مشهد متوجه این قطار میشود که ترمز میکند ولی قطار با سرعت 118 کیلومتر به قطار تبریز - مشهد برخورد میکند.
وی افزود: همه کشتهشدگان متعلق به قطار تبریز- مشهد هستند چراکه در آن هنگام خواب بودند و قطار سمنان - مشهد تازه حرکت کرده بود و دو واگن جلویی آن نیز خالی بودند و همین باعث ضربهگیری شده بود و فوتی نداشتند.
تركان افزود: قطار سمنان -مشهد 104 مصدوم داشت که همگی پس از حادثه سوار قطار تبریز - مشهد شدند.
مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه قطار در سمنان، یادآور شد: بر اساس بررسیها هیچ یک از مامورین قطار سمنان - مشهد مقصر شناخته نشدند.
ترکان خاطرنشان کرد: مامورین کنترل شاهرود - مشهد هم مقصر اصلی سانحه نیستند ولی تقصیر در مرتبه دوم برای آنان قابل بررسی است.
وی افزود: مقصر اصلی مامور و متصدی سی تی سی تهران - مشهد در ایستگاه شاهرود است که در شیفت جدید (نوبت کاری) وارد محل کار خود میشود و به مامورین ایستگاه قطار سمنان - مشهد میگوید که سیستم را از حالت اتوماتیک به حالت دستی بگذارد و حرکت کند.
مشاور رییسجمهوری همچنین گفت: بررسی حادثه طبق ماموریتی که به این کمیته داده شده بود با حضور علیرضا آوایی بازرس ویژه رییسجمهوری و افشار از کارشناسان ارشد حوزه حملونقل ریلی و جوزی از کارشناسان حوزه حمل و نقل رسیدگی شد.
ترکان تاکید کرد: ارزیابی این کمیته فنی است و دستگاه قضایی در این زمینه پیگیریهای خود را انجام میدهد.
حدود ساعت هشت صبح جمعه 5 آذر 95 قطارهای مسافری تبریز- مشهد و سمنان- مشهد در مسیر سمنان- دامغان به هم برخورد کردند.
این سانحه 40 جان باخته و 103 مجروح داشت.
نظر شما