دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

هر از گاهی خبر از شناسایی و دستگیری عوامل جعل مدارک تحصیلی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، و این نشانه روشنی است که بازار جعل و فروش مدرک تحصیلی به‌ویژه دیپلم داغ است.

بازار داغ جعل دیپلم

روز گذشته خبرگزاري فارس خبري مبني بر شناسايي و انهدام باند بزرگ جعل مدارك تحصيلي را به نقل از عبدالرضا فولادوندراد، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران منتشر كرد.دقيقا يك ماه پيش بود كه باند زنجيره‌اي جعل مدارك تحصيلي در استان هرمزگان شناسايي و منهدم شد؛ باندي كه در تمامی استان‌های کشور فعالیت‌های مجرمانه داشته و بیش از يك‌هزار و 300 مدرک تحصیلی از طریق مدارس مختلف استان‌های تهران، فارس، بوشهر، یزد و هرمزگان صادركرده ‌است. از سال 1392 تا کنون مبلغ 4 میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان توسط اعضای این باند از متقاضیان مدارک جعلی اخذ شده است.

  • معضل جدي جعل

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در اين باره به همشهري مي گويد: ممکن است مدارک تحصیلی مانند سایر مدارکی که دارای ارزش و اعتبار هستند، جعل شود.اين يك واقعيت است و مثل سایر دستگاه‌ها، زیر نظر وزارت کشور و آموزش و پرورش ستادی را به نام «ستاد پیشگیری و مبارزه با جعل» تشکیل داده ايم. كميته‌هاي پيشگيري از جعل مدرك تحصيلي در همه استان‌ها نيز تشكيل شده و موضوع را به دقت پيگيري مي‌كنند. زيرا با توجه به پيشرفت‌هاي فراوان در فناوري اطلاعات و ارتباطات ديگر جعل مدرك منحصر به يك استان نيست و شبكه‌اي شده‌است.

علي زرافشان كه رئيس اين ستاد هم هست، با بيان اينكه با جديت این موضوع پيگيري مي‌شود،مي گويد:اين ستاد زير نظر وزارت كشور است و كليه دستگاه‌هايي كه امكان جعل مدارك آنها وجود دارد و دستگاه‌هاي انتظامي در آن عضويت دارند.

او این پرسش که چطور برخی مدارک جعلی توسط عوامل آموزش و پرورش با ریز نمرات ارائه می‌شود، را چنين پاسخ مي دهد:«اصولاً وقتی در آموزش و پرورش صحبت از جعل مدارک می‌کنیم مانند جعل شناسنامه، پاسپورت و سند ملکی نیست. در آنجا عین خود سند جعل می‌شود اما در آموزش و پرورش معمولاً اتفاقی که می‌افتد جعل در فرایند تولید سند است و برخي اوقات سند اصالت دارد اما در مواردی که اشاره شد، سند اصالت ندارد. پديده جعل از حالت سنتي خارج شده و به شكل شبكه‌اي و پيچيده در آمده است. »

ساير توضيحات زرافشان هم خواندني است:«الان برخي از مدارك تحصيلي جعلي نيست، بلكه در فرايند صدور آن جعل انجام مي‌شود، يعني مدرك تحصيلي جعلي نيست.براي فرد كد شناسايي، سوابق تحصيلي، ريز نمرات و ... ايجاد مي‌كنند. از آموزش و پرورش هم استعلام مي‌كنند و همه مسائل و ضوابط رعايت شده‌است. باندهاي جاعل با شناسايي نقاط ضعف سامانه آموزش و پرورش سامانه را هك مي‌كنند و سپس آن را ويرايش و در ريز نمرات نيز تغييراتي ايجاد مي‌كنند.» به هر حال باید دید با راهکاری که مسئولان آموزش و پرورش برای جلوگیری از جعل مدرک دیپلم در نظر گرفته اند،‌ آیا راه بر جاعلان مدارک تحصیلی بسته می شود یا این که آنها باز هم راه دیگری برای جعل می یابند!

کد خبر 355906

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha