چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - میر محمد ابراهیم یزدانی: دور هم جمع‌شدن‌های جدید همراه شده است با مودم و وای‌فای خانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که مهمان ناخوانده این روز‌های ماست. صاحبخانه گاهی اوقات در این گیرودار است تا در قبال درخواست رمز وای‌فای خود چه واکنشی داشته باشد!

مهمانی بدون دلینگ‌دلینگ

مهماني‌ها شلوغ است اما صداي دلينگ دلينگ پيام‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي بالاتر از هر صداي ديگري به گوش مي‌رسد. پير و جوان هم در دستيابي به اين رمز طلايي دريغ نمي‌كنند و تا انتهاي مهماني با تلفن‌هاي همراه‌شان مشغول به فعاليت مجازي خودشان هستند و بي‌تفاوت نسبت به صله رحم و پرسيدن اوضاع و احوال يكديگر! همه در كنار يكديگر با گوشي خود در تنهايي به‌سرمي‌برند. اين موضوع براي خانواده‌هاي ميزبان تقريبا به‌نوعي به يك معضل تبديل شده است و براي مهمان‌ها هم يك ابهام كلي! واقعا در مواجهه با سؤالي پيرامون دريافت رمز واي فاي توسط مهمانان بايد چگونه برخورد كرد؟!

  • مهماني‌ها را گرم كنيد!

اغلب ما وقتي در جمع قرار مي‌گيريم و گرم صحبت‌كردن و گفت‌وگو با همديگر مي‌شويم، از گوشي تلفن همراه و فضاي مجازي فارغ مي‌شويم. يكي از راه‌حل‌هايي كه بد نيست در مهماني‌ها اجرا كنيد، اين موضوع است كه مجلس را طوري گرم كنيد و مشغول گپ‌و‌گفت شويد كه وقت فراغتي براي شبكه‌هاي اجتماعي و فعاليت‌هاي مجازي نداشته باشيد. غالبا يكي از علت‌هاي اصلي حضور اينترنت و استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي در جمع‌هاي خودماني، نبود گفت‌وگو و سردبودن روابط ميان حاضران است؛ پس تلاش كنيد تا فضاي خانه و مهماني‌هايتان يكنواخت نباشد تا شبكه‌هاي اجتماعي در آنها جولان دهند. همچنين سعي كنيد هنگامي كه مهمان داريد خودتان هم از اين وسايل ارتباطي كمتر استفاده كنيد يا اصلا استفاده نكنيد تا مهمانان هم در فضاي خانه شما احساس صميميت كنند و به گفت‌وگو با شما بنشينند. علاوه بر اين مودم و وسايل اتصال به اينترنت را در مهماني‌ها از جمع خود مرخص و آنها را خاموش كنيد تا وسوسه براي استفاده از اينترنت توسط خودتان يا مهمانان‌تان به سراغتان نيايد.

  • واي‌فاي را ايمن‌سازيد!

اگر براي شما سخت است از مهمانان‌تان درخواست كنيد كه از واي‌فاي استفاده نكنند يا اينكه از دسترسي همسايگان و افراد غريبه به سيستم واي‌فاي خانگي‌تان نگران هستيد، از يكي از روش‌هاي ايمن‌سازي‌ مودم براي سيستم اينترنت منزل‌تان بهره ببريد. براي اين كار مي‌توانيد از روش‌هايي همچون پنهان‌سازي‌ شبكه واي‌فاي از طريق تنظيمات مودم، فيلتر كردن مودم از طريق مك آدرس يا از نرم‌افزارهاي مديريت مودم و مخفي‌ساز آنها نيز استفاده كنيد كه به وفور در فضاي مجازي وجود دارند. شما مي‌توانيد علاوه بر اين، واي‌فاي منزل‌تان را در مكان‌هايي قرار دهيد كه دسترسي به آنها كمتر يا محدود باشد. مثلا از قرار دادن مودم كنار پنجره، محل‌هاي نزديك به كوچه و خيابان، در مكان‌هايي كه دسترسي سايرين بسيار زياد است و... جلوگيري كنيد.اگر به مسافرت مي‌رويد يا براي استفاده كارهاي اينترنتي خودتان زمان مشخصي داريد، در فرصت‌هايي كه از مودم استفاده نمي‌كنيد به‌خصوص شب‌ها، حالت واي فاي آن را محدود يا آن را خاموش كنيد.

  • براي شما كه فراموش مي‌كنيد

به خاطرسپاري كلمات عبور به كاري عذاب‌آور تبديل شده است و از طرفي از لحاظ امنيتي هم كار درستي نيست كه همه از كلمه عبور شما مطلع باشند. يك راه‌حل هوشمندانه براي اين مشكل وجود دارد و آن چسباندن يك كد QR در گوشه‌اي از خانه است، به اين ترتيب مهمانان (يا خود شما) مي‎توانند تنها با اسكن اين كد توسط تلفن اندرويدي يا iOS خود به شبكه متصل شوند. استفاده از كدهاي QR بسيار آسان است و با نرم‌افزارهايي مانند Cool Site QR4 مي‎توان به راحتي آنها را توليد كرد. ابتدا در پشت مودم خود به‌دنبال SSID بگرديد.

اين اطلاعات ممكن است شبيه عبارتي مثل Wi-Fi Network Name (SSID) باشد. اين اطلاعات شامل چندين كاراكتر متشكل از حروف و اعداد است. اين اطلاعات را در بخش SSID صفحه Code Generator موجود در Cool Site QR4 وارد كنيد.

در مرحله دوم، كلمه عبور خود را وارد كنيد كه به‌طور پيش فرض ممكن است Administrator باشد. اگر كلمه عبور را نمي‎دانيد با تأمين‌كننده اينترنت خود تماس بگيريد. در گام سوم، نوع امنيت شبكه خود را انتخاب كنيد. گزينه پيش فرض سايت WEP است اما ممكن است شما مايل باشيد از WPA استفاده كنيد.

اگر از اين مورد هم اطلاعي نداريد از تأمين‌كننده اينترنت سؤال كنيد. حالا شما كد QR اختصاصي خود را در اختيار داريد. آن را چاپ كنيد و در نقاط مورد نظر خود بچسبانيد. دفعه بعد كه از شما پرسيده شد «پسورد واي‎فاي شما چيست؟» در جواب بگوييد «آن را اسكن كنيد».

کد خبر 356188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha