رشد قيمت فولاد در چين و بازارهاي جهاني بهدليل افزايش قيمت زغال سنگ و سنگ آهن، زمينه افزايش قيمت آهن، انواع ورقهاي فولادي، مس، آلومينيوم، مواد پتروشيمي و ساير مواد اوليه مورد نياز قطعهسازان و خودروسازان را فراهم كرده است. قطعهسازاني كه طي سالهاي گذشته بهدليل مطالبات معوق هنگفت از خودروسازان با كمبود شديد نقدينگي مواجه شدهاند، با افزايش اخير قيمت دلار و مواد اوليه توليد تأكيد ميكنند كه ديگر قادر به تأمين نقدينگي خود و توليد قطعات مورد نياز خودروسازان با قيمتهاي گذشته نيستند؛ اين شرايط موجب نشست مشترك اخير قطعهسازان، شركتهاي خودروسازي و مسئولان وزارت صنعت براي چگونگي جبران هزينه تمامشده توليد خودرو و قطعات و جديتر شدن احتمال ارائه درخواست خودروسازان براي افزايش قيمت خودرو به شوراي رقابت شده است.
خودروسازاني كه تا چندي پيش بهدليل ركود حاكم بر بازار خودرو حتي از اعمال افزايش قيمتهاي مصوب شوراي رقابت در برخي محصولات خود خودداري ميكردند، در نخستين گام براي گراني، نرخ فروش و پيشفروش محصولات خود در ديماه امسال را به قيمتهاي حداكثري بر مبناي مجوز شوراي رقابت نزديك كردهاند. از سوي ديگر افزايش نرخ دلار، زمينه افزايش قيمت 5تا 10ميليون توماني خودروهاي وارداتي بهويژه برخي برندهاي كرهاي پرتقاضا در بازار مانند اسپورتيج، توسان، سانتافه، سورنتو و... را فراهم كرده و دامنه اين گرانيها حتي به بازار قطعات يدكي خودرو نيز كشيده شده است.
به گفته محمد آزاد، رئيس اتحاديه فروشندگان آهن، گراني 2برابري قيمت آهن ناشي از رشد قيمتهاي جهاني و تعرفههاي بالاي گمركي در حوزه ورق فولادي است. در بهمن سال 94 قيمت آهن ۲۴۰ دلار و ورق ۳۵۰ دلار بوده اما اكنون قيمت آهن با رشدي بيش از 2برابر به ۴۸۵ دلار رسيده و نرخ ورق فولادي نيز تا ۵۴۰ دلار افزايش يافته است.
سخنگوي انجمن قطعهسازان با اشاره به نشست اخير قطعهسازان، خودروسازان و وزارت صنعت اعلام كرد: براساس نتايج اين نشست مقرر شده تا كارگروه سهجانبهاي متشكل از قطعهسازان، خودروسازان و وزارت صنعت تشكيل و آناليز جديدي از قيمت قطعات خودرو تهيه شده و اگر نياز باشد، قيمت قطعات توليدي افزايش خواهد يافت. به گفته فرهاد بهنيا، بيشترين افزايش قيمت مواداوليه توليد قطعات خودرو از سوي شركتهاي دولتي اتفاق افتاده است كه ميتوان به رشد قيمت محصولات فولاد مباركه و همچنين محصولاتي مانند مس، آلومينيوم و مواد پتروشيمي اشاره كرد. رئيس انجمن قطعهسازان نيز با اشاره به جلسه اخير انجمن قطعهسازان با مديران 2شركت خودروسازي و وزارت صنعت اعلام كرد: خـوشبختـــانه مـــديــران شركتهاي خودروساز در مذاكره را به روي قطعهسازان باز كردهاند اما هنوز به نتيجه نهايي نرسيدهايم. رضا رضايي افزود: توان تحمل 20درصد كاهش ارزش نقدينگي خود در مقابل رقباي قطعهساز خارجي را نداريم؛ مگر اينكه طرف مقابل هم بخشي از اين هزينه را بپذيرد. فعلا خودروسازان قول همكاري دادهاند، اگر قطعهسازان از بين بروند، خودروسازي نيز نابود خواهد شد.
- گراني غيرقانوني لوازم يدكي
علاوه بر زمزمههاي گراني قطعات و خودرو، افزايش نرخ دلار موجب گراني غيرقانوني لوازم يدكي خودرو نيز شده است؛ موضوعي كه عضو هيأت مديره انجمن قطعات يدكي خودرو تهران با اشاره به آن اعلام كرد: اتحاديه با افرادي كه قطعات يدكي خودروهاي داخلي را به بهانه افزايش قيمت دلار گران كنند، برخورد خواهد كرد. غلامحسن حمزه از افزايش قيمت لوازم يدكي خودروهاي وارداتي بهدليل نوسانات نرخ ارز خبر داد.
- دورخيز خودرو براي گراني
نشست اخير قطعهسازان، خودروسازان و وزارت صنعت و تشكيل كميته سهجانبه براي جستوجوي راهكاري براي جبران هزينه تمامشده توليد قطعات بهدليل گراني مواد اوليه توليد و افزايش نرخ دلار، احتمال تكرار سناريوي سالهاي گذشته قطعه سازان و شركتهاي خودروساز داخلي براي گراني خودرو را افزايش داده است و در نهايت ارائه درخواست افزايش قيمت خودرو به شوراي رقابت محتملترين گزينه خودروسازان براي جبران رشد هزينه تمامشده توليد قطعات و به تبع آن خودروهاي داخلي خواهد بود؛ در واقع اكنون وزارت صنعت و خودروسازان در حال فراهم كردن شرايط ارائه درخواست افزايش قيمت خودروهاي داخلي به شوراي رقابت با استناد به گراني مواد اوليه توليد و عبور قيمت دلار از مرز 4هزار تومان هستند.
نظر شما