با تداوم حرکت الاکلنگی بازارسهام، شاخص کل بورس تهران بار دیگر به زیر مرز ۸۰هزار واحد سقوط کرد.

انتظار مي‌رفت با رشد قيمت دلار و نفت شاخص بورس با قدرت از مرز 81هزار واحد عبور كند. به گزارش همشهري، قيمت دلار و نفت از مهم‌ترين مولفه‌هاي اثر‌گذار بر بازار سهام محسوب مي‌شوند و رشد قيمت‌ها در اين 2بازار منجر به رشد شاخص بورس مي‌شود اما ديروز رويه‌اي خلاف سال‌هاي قبل در بورس صورت گرفت؛ ديروز با وجود آنكه هر دلار آمريكا در بازار تهران از مرز4100تومان هم عبور كرد شاخص بورس با نزول مواجه شد. ظرف 2هفته گذشته قيمت نفت هم از مرز 55دلار و 45سنت عبور كرده است، اما هر دو عامل نتوانستند تأثيري بر بازار سهام داشته باشند، اكنون فعالان در تلاشند تا عوامل پرقدرت تري را كه منجر به نزول شاخص شده دسته بندي كنند. به زعم تحليلگران اين عوامل در 2دسته تقسيم بندي مي‌شوند:

  • عوامل داخلي

نگاهي به معاملات بازار سهام در چند روز گذشته نشان مي‌دهد كه حجم معاملات فرابورس از بورس تهران پيشي گرفته است. اين اتفاق معمولا زماني رخ مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران درصدد جايگزيني سهام با اوراق بهادار هستند. برخي تحليلگران بر اين باورند كه انتشار اوراق بدهي جديد دولتي به رقيب جدي براي بازارسهام تبديل شده و سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند به جاي سرمايه‌گذاري در بازار پرريسك سهام، دارايي هايشان را در بازار سهام نقد كنند و به بازار اوراق كم ريسك‌تر نظير اوراق مشاركت، صكوك، اسناد خزانه و ساير اوراقي كه نرخ سود 22درصدي را تضمين مي‌كنند، ببرند. به تازگي وزارت اقتصاد مجوز انتشار 1000ميليارد تومان اسناد خزانه دولتي را دريافت كرده است و اين به‌معناي ظهور پتانسيل‌هاي جديد سود آوري در بازار اوراق بدهي است.

فعالان بازار گلايه مي‌كنند كه دولت به جاي تمركز بر بازار سهام بر بازار اوراق بدهي و اسناد خزانه براي پرداخت بدهي‌هايش تمركز كرده و اين موضوع سيگنال‌‌هاي خوبي به سرمايه‌گذاران در بازارسهام نمي‌دهد.

از سوي ديگر برخي تحليلگران هم پيدايش زمينه‌هاي رشد نرخ سود بانكي را از عوامل خروج نقدينگي از بورس مي‌دانند. به‌نظر مي‌رسد با كاهش ارزش پول ملي و تقويت دلار بانك‌ها تمايل پيدا كرده‌اند حتي تا 20درصد به برخي از سپرده‌ها سود پرداخت كنند، اين موضوع ظرف روزهاي آينده سبب خواهد شد بخشي از سرمايه‌ها به جاي تحمل ريسك بورس به سمت سپرده‌هاي بانكي حركت كنند.

با اين حال كارشناسان با مدنظر قرار دادن انتشار گزارش‌هاي 9ماهه شركت‌ها در اين هفته و با پيش‌بيني انعكاس سيگنال مثبت از اين گزارش‌ها، وضعيت معاملات بورس را همراه با رونق ارزيابي مي‌كنند. با اين حال به‌نظر نمي‌رسد در شرايط فعلي در گزارش 9ماهه شركت‌ها به جز در برخي گروه‌ها، به‌طور مثال گروه‌هاي فلزي و معدني، تغيير خاصي رخ دهد. ضمن اينكه آغاز انتشار اين گزارش‌ها مطابق سنت سال‌هاي اخير در هفته‌هاي آخر دي‌ماه خواهد بود. از اين‌رو پيش‌بيني روند مثبت در معاملات هفته جاري تحت‌تأثير اين عامل و با فرض ثبات ديگر عوامل، تا حد زيادي خوش بينانه به‌نظر مي‌رسد.

به غيراز اين عوامل اقتصادي به‌نظر مي‌رسد برخي موضوعات اجتماعي هم در تداوم روند نزولي شاخص و حركت الاكلنگي بورس مؤثر بوده است. به بيان بهتر هر سال همزمان با آلودگي هوا در تهران فعاليت اغلب كارخانه‌ها به شكل دستوري يا خودخواسته با كاهش مواجه مي‌شود از سوي ديگر با افزايش مصرف سوخت در فصل سرما فعاليت برخي از كارخانه‌ها تعليق شده و حتي به حالت تعطيل درمي‌آيد به‌طور مثال سال قبل تحت‌تأثير افزايش مصرف انرژي در فصل سرما و كمبود سوخت به‌وجود آمده در سطح كشور، سوخت كارخانه‌هاي توليد سيمان براي مدتي قطع شد و اين موضوع روي عملكرد و مقدار سود اين شركت‌ها تأثير گذاشت.

  • عوامل خارجي

از سوي ديگر نزديك شدن به زمان سال نو ميلادي بازار‌هاي جهاني را تا حدي دچار تعليق و بي‌حسي كرده است از اين جهت اغلب كارشناسان هيچ رشدي را در كوتاه‌مدت در بازار‌هاي جهاني تصور نمي‌كنند مضاف بر اينكه افزايش نرخ بهره آمريكا در نشست اخير فدرال رزرو نيز مانعي براي ادامه رشد قيمت‌ها در بورس است، اگرچه پيش‌بيني مي‌شود با آغاز سال 2017بازار‌هاي جهاني با روند رو به رشدي مواجه شوند اما بر آيند اين عوامل در نهايت نمي‌تواند به يك نتيجه‌گيري قطعي در مورد روند قيمت‌ها در بازارهاي جهاني منجر شود. برهمين اساس به‌نظر مي‌رسد اين موضوع سايه ترديد را بر بازار سهام افكنده است. عامل اثر‌گذار ديگر بر بورس تهران تحولات پيرامون بازار نفت است.

در بازار نفت، ترديدها و عوامل سياسي حالا كمرنگ‌تر شده‌اند. به‌عبارت ديگر عوامل خوش‌بيني و بدبيني از اين بازار حالا جاي خود را به ميزان تعهد كشورها در اجراي توافق‌هاي اخير در مورد ميزان توليد نفت داده‌اند. با توافق اوپك و اجراي تعهدات كشورهاي عضو اوپك روند رشد قيمت اين كالاي استراتژيك مي‌تواند تداوم يابد. البته بايد درنظر داشت قيمت 50دلاري كنوني نفت نيز يك سيگنال مثبت براي اقتصاد ايران و به تبع آن بورس تهران به شمار مي‌رود. جايي كه افزايش اين نرخ با باز كردن دست دولت در زمينه تخصيص بودجه به بخش عمراني وضعيت شركت‌هاي مختلف فعال در بورس را متاثر مي‌كند.

  • حركت سينوسي شاخص بورس

شاخص كل بورس تهران كه ابتداي سال در محدوده 81هزارو 500واحد قرار داشت، از ابتداي سال تاكنون از يك روند سينوسي تبعيت كرده است. با وجودآنكه حركت شاخص به‌طور معمول سينوسي است اما اين روند از ابتداي سال تاكنون با شدت بيشتري در بازار سهام اتفاق افتاده است.آمار‌ها نشان مي‌دهد چند روز بعد از آغاز سال جديد شاخص بورس يك حركت پرقدرت را براي شكستن مرز 82هزار واحد شروع كرد اما نتوانست از خطر مقاومت 81هزارو 500واحد عبور كند. اين رويه از ابتداي سال تاكنون چندين بار به مرز 81هزار واحد نزديك شده است اما هر بار نتوانسته است از اين خط مقاومت عبور كند. اين رويه چندين بار در مرز 78هزار واحد تكرار شده است و اكنون در شرايطي كه از 2هفته پيش گمان مي‌رفت شاخص بورس قادر باشد از مرز 81هزار واحد عبور كند بار ديگر به زيرمرز 80هزار واحد سقوط كرد.

کد خبر 356665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha