یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه دلفین‌شناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی به ایران می‌آیند.

رییس گروه متخصصان دلفین‌شناس اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) گفت: در سراسر جهان، بزرگترین تهدید دلفین‌ها در چند دهه اخیر که موجب مرگ و میر آنها شده است، لوازم و تجهیزات صیادی است.

«رندال ریوز» گفت: در سال‌های اخیر، دانشمندان دریافته‌اند که مشکلات عمده دیگری نیز شامل تاثیرات صیادی بیش از حد و آسیب‌های زیستگاهی روی صیدهای دلفین، آشفتگی و آسیب به دلفین‌ها با قایقرانی، فعالیت‌های کشتی‌رانی و احتمالا حوادث ناشی از سایر فعالیت‌های انسان در اقیانوس‌ها مانند اکتشافات نفت و گاز و تمرینات نظامی در مرگ و میر دلفین‌ها مؤثر است. [رادارها، آمریکایی‌ها و ویروس‌ها متهمان دیگر مرگ دلفین‌ها]

وی با اشاره به این که خودکشی‌های دسته جمعی دلفین‌ها غالبا به عنوان رویدادی طبیعی بروز می‌کند که منجر به مرگ و میر طبیعی جانوران نیز می‌شود، افزود: گونه‌هایی که طی چند ماه اخیر در ایران خودکشی دسته‌جمعی داشته‌اند شامل دلفین‌های Striped, Stenella coernlleoalba و دلفین‌های معمولی بینی‌بلند (Dolphins capensis) هستند که ما انتظار خودکشی‌های دسته‌جمعی طبیعی از این گونه را نداریم که این امر بسیار نادر است.

رییس گروه متخصصان دلفین‌شناس اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) در خصوص علت اصلی خودکشی دسته‌جمعی دلفین‌ها به ایسنا گفت: این موضوعی است که هنوز دانشمندان در مورد آن تردید دارند. به نظر می‌رسد که حداقل در برخی نمونه‌ها، حیوانات، شکار را تا مناطقی دنبال می‌کنند که به دلیل عمق توپوگرافی، برای ردیابی دلفین‌ها ناآشنا و خطرناک هستند و با تغییرات جزر و مدی دلفین‌ها به گل می‌نشینند. اما هنوز یک علت اصلی مشخص مورد توافق نبوده و این سوال باید بر اساس نمونه‌های موردی پاسخ داده شود.

وی در خصوص تورهای صیادی در مرگ و میر دلفین‌ها افزود: تورهای صید تن ماهی از مدت‌ها پیش بعنوان عامل مرگ و میر بسیاری از دلفین‌ها در مناطق شرق استوایی اقیانوس آرام شناخته شده‌اند، جایی که صیادان از دلفین‌ها بعنوان یک سرنخ یا نشانه برای صیادی و محاصره کردن ماهی‌های تن استفاده می‌کنند.

رییس گروه متخصصان دلفین‌شناس اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) در خصوص دلفین‌های راه‌راه (Striped) که اخیرا در سواحل بندرجاسکخود کشی کرده‌اند[خودکشی دسته‌جمعی ده‌ها دلفین دیگر در جاسک] گفت: دلفین‌های راه‌راه به میزان گسترده‌ای در اقیانوس‌های جهان پراکنده هستند و در حال حاضر به لحاظ جهانی در تهدید قرار ندارند، اما تحقیقات محققان نشان داده است که این گونه دلفین بندرت در طرف دیگر خلیج عمان مشاهده شده و بر اساس اطلاعات موجود، مشاهده این گونه در شمال اقیانوس هند شایع نیست، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که در آن منطقه بر روی دلفین‌های نزدیک سواحل تحقیقات بسیار اندکی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: حدود 35 گونه دلفین در جهان وجود دارد اما این شامل خانواده «پورپویزها» (6 گونه) و گونه‌های اندکی که جزو «وال‌ها» هستند ـ اگرچه به سادگی آنها را دلفین می‌نامند ـ نمی‌شود. بنابراین باید گفت که 40-50 گونه دلفین و «پورپویز» در جهان وجود دارد.

رییس گروه متخصصان دلفین‌شناس اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) خاطرنشان کرد: ما ترتیبی داده‌ایم تا دو کارشناس دلفین‌شناس به تیم تحقیقاتی سازمان منطقه‌ای برای حفاظت از محیط زیست خلیج‌فارس (راپمی) ملحق شوند و به همراه سازمان حفاظت محیط زیست ایران مرگ و میر دسته جمعی اخیر دلفین‌ها را بررسی و مطالعه کنند. [دلفین‌های ساحل جاسک در سالن تشریح]

کد خبر 35777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز