یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

به استناد آمار حدود ۱۰میلیون نفر تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

حل معادله دشوار

هر چند اين افراد از هفت خان مددكاري بهزيستي و كميته امداد عبور كرده‌اند تا در اين آمار قرار گرفته‌اند به اين اميد كه حمايت‌هاي ناچيز نقدي و غيرنقدي نصيب‌شان بشود اما كساني كه ما در اين گزارش از آنها حرف مي‌زنيم، تعدادشان كمتر از اين است. آنها كساني هستند كه براي تأمين حداقل خوراك و پوشاك و مسكن درمانده‌اند؛ همان‌هايي كه دنبال يك «بخور و نمير» هستند، همين! اما اين افراد كه ما «نيازمندان از كارافتاده» مي‌شناسيم‌شان، دقيقا چند نفر هستند كه بايد به فكر حل مشكل‌شان بود؟ مسئولان كميته امداد در پيگيري‌هاي خبرنگار همشهري آماري از «نيازمندان از كارافتاده» تحت‌پوشش ارائه كرده‌اند. بر اين اساس در مجموع 774هزار و 504خانواده به دلايلي مانند از كارافتادگي، بيماري يا معلوليت سرپرست تحت‌پوشش هستند. به استناد آمار كميته امداد كه البته تا سال92 را پوشش مي‌دهد، تعداد نفرات اين خانوار‌ها به 2ميليون و 50هزار نفر مي‌رسد. علاوه بر اين كميته امداد يك ميليون مددجوي سالمند بالاي 60سال دارد كه همراه با افراد تحت تكفل‌شان در سال93 حدود 2ميليون و 50هزار نفر بوده‌اند.

ديگر نهاد حمايتي مهم كشور، يعني بهزيستي عده‌اي «مستمري‌بگير» دارد كه تنها درآمد‌شان پول‌هاي دريافتي از بهزيستي است؛ شبيه به همان جمعيت از كار افتاده در كميته امداد امام خميني(ره). براساس آمار اعلامي از سوي اداره آمار سازمان بهزيستي، مستمري‌بگيران در حوزه‌هاي اجتماعي، توانبخشي، رواني مزمن و رواني ترخيص شده 498هزار و 858خانواده هستند. در مجموع و با احتساب افراد تحت پوشش، اين افراد يك‌ميليون و 153هزار نفر هستند. به اين ترتيب در ايران حدود 2ميليون و 200هزار خانوار با جمعيت 5 ميليون و 300هزار نفر داريم كه هيچ درآمدي جز كمك‌هاي نهادهاي حمايتي ندارند. با درنظر گرفتن به روز نبودن آمار و خطاهاي احتمالي مي‌توان اين جمعيت را تا 6ميليون نفر تخمين زد. اما اين 6ميليون نفر كه همه دغدغه‌شان يك زندگي «بخور و نمير» است، چقدر كمك ‌دريافت مي‌كنند؟

با وجود بالا بودن تورم و دشواري‌هاي اقتصادي، سال‌هاست مستمري مددجويان نهادهاي حمايتي هيچ افزايشي نداشته است. تلاش سازمان بهزيستي و كميته امداد براي بيشتر شدن اين مستمري‌ها بي نتيجه‌مانده بود؛ حالا با تصويب اين طرح جديد،عدد و رقم ‌هاي جدول بالا از سال آينده، به نفع 6 ميليون نيازمند از كار افتاده تغيير‌خواهد كرد.

حل معادله دشوار

کد خبر 358057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha