چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

مهدی ربوشه: ‌انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی انگار به موضوع انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که هر روز با چالش تازه‌ای همراه می‌شود، بی‌شباهت نیست و شاید اظهارات متناقض دو عضو کمیته انتقالی تلویحاً اشاره‌ای در همین خصوص به حساب می‌آید.

 چه مهدی خبیری در حالی از به بن‌بست رسیدن روند مذاکرات کمیته انتقالی با مربیان خارجی خبر می‌دهد که علی رغبتی در مصاحبه‌ای تأکید کرده است: ظرف 10 روز آینده سرمربی خارجی تیم‌ملی را معرفی می‌کنم.

 در همین حال یک مقام آگاه در گفت‌وگو با همشهری موضوع انتخاب سرمربی جدید برای تیم‌ملی را چالشی جدی دانست و تأکید کرد در آخرین جلسه کمیته انتقالی اساساً بحثی در این باره صورت نگرفته است.

 بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد همه چیز طی مدت کوتاهی به شکل طبیعی بازگردد. این شائبه در حالی فضای کلی فوتبال را در حالت بلاتکلیفی نگاه داشته که فدراسیون فوتبال فقط تا اواسط دی‌ماه فرصت دارد فهرست کامل بازیکنان تیم‌ملی را به فیفا ارسال کند و در غیر این صورت تیم‌ملی حق حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی را نخواهد داشت.

 مدل پیشنهادی کادر فنی تیم‌ملی

علی رغبتی روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها تصریح کرد: سرمربی تیم‌ملی که به طور حتم خارجی خواهد بود را از اروپای غربی می‌آوریم.

وی ضمن بیان این مطلب که مذاکره با چند گزینه خارجی در حال پیگیری است، ادامه می‌دهد: 4 گزینه را برای مذاکره در نظر داشتیم که قرارداد 2 گزینه با تیم‌های دیگر باعث شد سراغ 2 مربی دیگر برویم.عضو کمیته انتقالی اما در توضیح مدل کادرفنی تیم‌ملی آن را ترکیبی از سرمربی خارجی و دستیار داخلی دانست.

رغبتی گفت: در کنار سرمربی خارجی تیم‌ملی که حداقل تا اواخر هفته آینده معرفی خواهد شد، به طور حتم از مربیان باتجربه داخلی نیز استفاده خواهیم کرد. ضمن اینکه مدیرفنی تیم‌ملی نیز یک گزینه داخلی خواهد بود.

 این اظهارات در حالی روز گذشته از سوی رغبتی عنوان شد که مهدی خبیری متفاوت از وی سخن گفت و اساساً شرایط فعلی فوتبال را مانع اصلی برای رایزنی و جذب مربیان طراز اول خارجی برشمرد. خبیری تأکید کرد: با توجه به مشکلات موجود و آماده نبودن برخی شرایط لازم، بهتر است به دنبال گزینه‌ای در سطح فوتبال ایران باشیم. مذاکره با مربیان بزرگ، امیدوار کننده نیست.

 گزینه‌های سرمربیگری تیم‌ملی

 «ادووکات و هیدینک را به ایران می‌آورم.» به نظر می‌رسد افشین قطبی حالا در کمتر از 3 ماه قصد دارد به وعده خود عمل کند. او درست در همان روزهایی که به تازگی در سمت سرمربیگری پرسپولیس قرار گرفت، در مصاحبه‌ای تأکید کرد که به راحتی زمینه حضور اساتیدش در فوتبال ایران را فراهم خواهد کرد.

 هرچند که افشین قطبی اکنون علاقه‌ای به مرور این ادعا ندارد اما طبق گفته‌های یک منبع آگاه، سرمربی تیم صدرنشین لیگ هفتم برای هدایت تیم‌ملی، ادووکات را پیشنهاد کرده است. او حتی پذیرفته که در این خصوص تماس‌هایی را نیز با ادووکات برقرار کند. اگرچه حالا گزینه پیشنهادی قطبی در سن 60سالگی زنیت سن‌پترزبورگ روسیه را برای تحقق رویاهایش برگزیده و با این تیم دسته‌اولی فوتبال روسیه قرارداد دو سال و نیمه امضا کرده است.

 این مرد هلندی که در دوران بازیگری‌اش به شکوه و افتخارات چندانی دست نیافت طی حضورش به عنوان سرمربی تیم‌ملی کره‌جنوبی توانست در جام جهانی 2006 نتایج خوبی بگیرد. تیم او در این رقابت‌ها با شیوه پرس و ضدحمله حتی توانست تیم ملی فرانسه نایب‌قهرمان جهان را متوقف کند.

ادووکات که طی سال‌های 1992 تا 2001 یعنی یک سال قبل از قرار گرفتن در رأس کادر فنی تیم‌ملی کره‌جنوبی، شلوغ‌ترین دوران مربیگری‌اش را سپری می‌کرد، سابقه دو دوره حضور به عنوان سرمربی تیم‌ملی هلند، را در کارنامه خود دارد.

 از این گذشته وی از سال 95 تا 98 و از 98 تا 2001 به ترتیب سرمربیگری 2 تیم آیندهوون و گلاسکورنجرز را نیز برعهده داشته است. ادووکات اما با تیم‌ملی هلند کارنامه قابل قبولی را بر جای گذاشت. هلندی‌ها در 26 بازی تحت سرمربیگری وی به 15 برد، 5 مساوی و 6 باخت رسیدند.

 یکی از بهترین‌های هلند که گفته می‌شود البته در اروپا گزینه‌ طراز اولی به حساب نمی‌آید، در رنجرز نیز روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. گلاسکو در افت به سر می‌برد که سران باشگاه سراغ ادووکات را گرفتند. مرد هلندی اما در نخستین ثمره حضورش یکی از 2 تیم مطرح، اسکاتلند را به لیگ قهرمانان اروپا هدایت کرد. تا جایی که برای احراز سمت سرمربیگری اسکاتلند نیز در همان سال به گزینه‌ای جدی تبدیل شد.

گرچه این موضوع قطعیت نیافت اما ممکن است او را 5 سال بعد از آن فرصت ایده‌آل، این بار از سن‌پترزبورگ عازم تهران کند. سفری که دستیار سابق او قولش را انگار جدی‌تر از همیشه مطرح می‌کند. اگرچه معلوم نیست ادووکات افسانه‌هایش را به راحتی فراموش کند اما شاید مبلغ هنگفتی که آن را بالغ بر یک میلیون دلار پیش‌بینی می‌کنند، سیاست‌های استاد هلندی افشین قطبی را تا حدی تغییر دهد. ادووکات در توضیح رویاهایی که قرار است در روسیه به آنها دست یابد تأکید کرده بود: «به سن پترزبورگ آمده‌ام تا چند جام را به دست آورم.»

ادووکات در پایان فصل، زنیت را بعد از 23 سال در روسیه به قهرمانی رساند. گویا قطبی طبق مدل استاد خود در سال 2002 در ابتدای حضورش و درست برخلاف شیوه‌های متعارف، قهرمانی پرسپولیس را تضمین کرد. قرارداد دیک ادووکات اما با باشگاه زنیت در حال اتمام است.

 گفته می‌شود کمیته انتقالی برای جذب این مربی در تلاش است و البته در این راه افشین قطبی نیز به طور غیرمستقیم جریان مذاکره را سرعت بخشیده است. البته غیر از ایران که خواستار مربیگری ادووکات شده، فدراسیون فوتبال استرالیا هم از مدت‌ها قبل خواهان حضور این مربی هلندی در کشورش شده است.

گزینه‌های دیگر

 ژاک سانتینی، وینفرد شفر و رونالد کومان؛ گویا هیچ‌یک از این گزینه‌ها شانس هدایت تیم‌ملی ایران را نخواهند داشت. ژاک؛ نام آشنای فرانسوی که در یورو 2004 با تیم پرآوازه فرانسه نتوانست نتایج مطلوبی کسب کند، خیلی زود از گزینه‌های احتمالی برای سرمربی‌شدن در تیم‌ملی حذف شد.

از سویی دیگر شفر آلمانی نیز که تا چندی پیش یکی از گزینه‌ها محسوب می‌شد، اخیراً با کامرونی‌ها قرارداد امضا کرده است. مذاکره‌ با نام‌هایی چون رود گولیت، رونالد کومان و مصطفی دنیزلی نیز همین چند روز پیش توسط رئیس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال تکذیب شد تا نگاه‌ها بیش از پیش متوجه تنها گزینه مطرح هلندی یعنی ادووکات شود.

 اگرچه او یک‌ بار طی مدت حضورش به عنوان سرمربی تیم‌ملی امارات، احساسات عرب‌ها را جریحه‌دار کرد و پس از پایان سفر مشکوک خود به کره‌جنوبی اعلام کرد که دیگر سرمربی تیم‌ملی امارات نیست.

 ادووکات که با کره‌ای‌ها به توافق رسیده بود، گویا برای فسخ قرارداد با اماراتی‌ها مشکلی نمی‌دید بنابراین تنها برای دلخوشی عرب‌ها چند ماه پس از ترک تیم‌ملی امارات در مصاحبه‌ای از مردم این کشور عذرخواهی کرد.

 با وجود گفته‌های مهدی خبیری باید منتظر بود تا روند مذاکره با مربیان بزرگ خارجی تغییر کند. اشاره او به عوض کردن مسیر مذاکره با مربیان بزرگ و حرکت به سمت مربیان در سطح فوتبال ایران اتفاقی است که شانس مربیان ایرانی نظیر قلعه‌نویی و دایی و مربیانی مثل لوکا بوناچیچ و مصطفی دنیزلی را بیشتر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد ادووکات که خود گزینه‌ای متوسط اما بالای یک‌میلیون دلاری است برای فوتبال ایران چندان دست یافتنی نیست.

کد خبر 35986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز