چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

علیرضا رئیسیان: «عشق صوفیانه» پژوهش جلال ستاری مثل دیگر آثار این نویسنده و محقق اثری است ژرف و پرمعنا. ستاری در عشق صوفیانه به اسطوره‌شناسی و افسانه‌های قدیم پرداخته است.

علیرضا رئیسیان:

نويسنده طبقه‌بندي عشق در شكل‌هاي مختلفش را با محوريت ادبيات كهن بررسي كرده است. برخي از اين روايت‌ها بسيار معروف هستند و عموم مردم هم با آن آشنايي دارند يا دست‌كم نامش را شنيده‌اند؛ مثل عشق مجنون به ليلي. درواقع كتاب، جلوه‌هاي عشق شرقي را مورد تحليل قرار مي‌دهد. همانطور كه از نام كتاب نيز برمي‌آيد عشق از منظر و در ارتباط با عرفان و تصوف به شكلي كاملا روشمند مورد توجه ستاري قرار گرفته است.

كتاب شامل 5 مقاله است. در مقاله نخست با عنوان تأملي به مفهوم و نظريه‌ها در عشق با تاكيد بر عشق مجازي مفاهيمي چون عشق، شوق، محبت، شيفتگي و هوس با استناد به متون ديني تحليل و بررسي شده است. در مقاله دوم با عنوان نظريه عشق برمبناي كتاب هنر عشق ورزيدن اريك فروم ديدگاه‌ها و نظريه‌هاي مطرح شده در اين كتاب درباره عشق مورد بررسي ستاري قرار گرفته است.

دل‌گرفتگي يعقوب، دل‌سپردگي زليخا و دل‌بردگي يوسف عنوان ديگر مقاله كتاب است و شايد بتوان گفت در يكي از خواندني‌ترين و جذاب‌ترين بخش‌هاي عشق صوفيانه. در قسمت‌هايي از اين مقاله درباره واكنش يعقوب و زليخا نسبت به زيبايي يوسف بحث شده و در كنارش پيام‌هاي داستان حضرت يوسف در قرآن مورد بررسي قرار گرفته است.در مقاله داستان شيخ صنعان نيز موضوعاتي چون عنايت خداوند به سالك، مغرور نشدن از عبادات و جان‌باختن در مسير عشق طرح شده است.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 359995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha