با وجود افت قيمت خودروهاي داخلي مدل 95در بازار و ركود نسبي بازار و احتياط مشتريان در خريد خودرو، اختلاف قيمت بازار و كارخانه برخي خودروهاي مدل 96متاثر از رشد دلال بازي، كاهش عرضه و بازارگرمي ميليوني شد. پيش از اين نيز تفاوت قيمت چند ميليون توماني برخي خودروهاي مشمول دستورالعمل قيمتگذاري شوراي رقابت يا خودروهاي تازه مونتاژي كه اين شورا با استناد به رقابتي بودن بازار از قيمتگذاري آن خودداري كرده است، زنگ خطر رشد دلالبازي در بازار شب عيد خودرو براي مدلهاي 96را به صدا درآورده بود.
شكايات مشتريان از تفاوت قيمت شديد برخي خودروها در حاشيه بازار نسبت به قيمتهاي مصوب شوراي رقابت و خودروسازان، موجب شد تا حدود 2ماه پيش رئيس شوراي رقابت در گفتوگو با خبرنگار ما از تشكيل كارگروه بررسي تفاوت قيمت خودروهاي داخلي در حاشيه بازار و كارخانه و هشدار شديد بهخودروسازان براي افزايش عرضه، خودداري از فرو ش سبدي محصولات و ثبات بازار خبر دهد. متعاقب آن منصور معظمي، رئيس سازمان گسترش با ابلاغ بخشنامهاي بهخودروسازان، خواستار كاهش اين شكاف قيمتي و ساماندهي عرضه خودرو شد و مديران خودروساز نيز وعده افزايش عرضه، تمركز بر فروش اينترنتي و ممانعت از عرضه سبدي محصولات خود براي جلوگيري از دلالبازي و شكلگيري بازار سياه برخي خودروها را مطرح كردند.
با وجود اين اكنون نهتنها خبري از رفع حاشيه بازار اين خودروها نيست بلكه اختلاف قيمتبرخي خودروهاي ساخت و مونتاژ داخل مدل 96در حاشيه بازار و كارخانه به 1.5 تا 11ميليون تومان رسيده و بهنظر ميرسد با افزايش تقاضا براي برخي خودروهاي مدل 96در بازار شب عيد، اين شكاف قيمتي عميقتر شود.
- تشديد شكاف قيمتي در شرايط ركود!
رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو به تسنيم گفت: گرچه بازار خودرو اين هفته نسبت به هفته گذشته شاهد تغييرات خاص قيمتي نبوده اما اختلاف قيمت بازار و كارخانه برخي محصولات مدل96 ايرانخودرو و پارس خودرو افزايش يافته است. به گفته سعيد مؤتمني در محصولات ايران خودرو، اكنون پژو 405با قيمت 29ميليون و 600هزار تومان در بازار آزاد فروخته ميشود و سمند اساي با اختلاف قيمت 1.5ميليون توماني به نرخ 29ميليون، تندر90اي دو با اختلاف 2ميليون و 300هزار توماني به نرخ 39ميليون و 400هزار تومان، پژو 206صندوق دار ويهشت با اختلاف يك ميليون و 400هزار توماني به قيمت 38ميليون و 700هزار تومان و رنو كپچر با اختلاف قيمت 11ميليون توماني (109ميليون و 900هزار تومان كارخانه و 120ميليون توماني بازار) عرضه ميشود.
وي با بيان اينكه قيمت بازار و كارخانه محصولات سايپا تفاوت چنداني نداشته و حتي برخي خودروها مانند سراتو افت قيمت را تجربه كرده، افزود: در محصولات پارسخودرو شاهد اختلاف قيمت 800هزار تا 7.5ميليون توماني برخي خودروها هستيم؛ گرچه ساندرو اتوماتيك با اختلاف 800هزار توماني به نرخ 50ميليون و 700هزار تومان عرضه ميشود اما ساندرو استپ وي اتوماتيك با اختلاف قيمت 8ميليون توماني (52.5ميليون توماني كارخانه و 60ميليون توماني بازار) و برليانس اچ330 اتوماتيك با اختلاف 2ميليون توماني قيمت، در بازار به نرخ57ميليون تومان فروخته ميشود.
- افزايش عرضه تنهاراه مبارزه با دلالي
يك كارشناس صنعت خودرو با بيان اينكه اختلاف قيمت حاشيه بازار و كارخانه برخي خودروهاي داخلي در مدل 96بهدليل پيشبيني مشتري براي اين خودروها در روزهاي پاياني سال است به خبرنگار ما اعلام كرد: اغلب مشتريان خودرو ترجيح ميدهند خودروهاي مدل 96را به جاي مدلهاي پايينتر خريداري كنند. درواقع بازار خودرو به پيشواز تقاضاي احتمالي شب عيد رفته و در شرايطي كه عرضه محدود است، دلالها افزايش قيمت را در بازار ايجاد ميكنند اما درصورتي كه بازار گرم نشود، افزايش قيمت خودرو در حاشيه بازار عملياتي نشده و تنها در حد حرف و گمانهزني ميماند.
فربد زاوه با اشاره به اينكه عرضه خودروهاي مدل 96توسط خودروسازان به تازگي آغاز شده و محدود است، در مورد ميزان كارآمدي روشهاي شوراي رقابت، سازمان گسترش و خودروسازان در كنترل قيمتهاي حاشيه بازار گفت: روشهايي مانند فروش تنها يك خودرو از طريق كارت ملي به مشتريان، شيوههاي مديريت دولتي براي اعمال نظر در بازار خودرو است و تجربه سال91كه خودرو با كارت ملي عرضه ميشد نيز نشان داده كه اين روشها، بيثمر بوده است. دلالي كه ميخواهد خودرو را براي كسب سود بيشتر خريداري كند از همه اين موانع عبور ميكند. به گفته وي تنها راه مبارزه با دلالي در حاشيه بازار خودرو، افزايش عرضه است.
نظر شما