درشرایطی‌که ایران در حال تبدیل‌شدن به مقصد جهانی گردشگری است و آمارهای سازمان جهانی جهانگردی و مؤسسات گردشگری ایران را در ردیف برترین‌های گردشگری ۲۰۱۷قرار داده‌اند، تصمیم اخیر دونالد ترامپ در ممنوعیت سفر اتباع ۷کشور به آمریکا و سختگیری ورود برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند، آمریکایی‌های زیادی را نگران از دست‌دادن فرصت سفر به ایران کرده است.

گردشگری

اين نخستين‌بار در تاريخ پس از انقلاب است كه ورود گردشگران آمريكايي به ايران ممكن شده بود و با تصميم واشنگتن آمريكايي‌ها از سفر به ايران محروم مي‌مانند. براساس پروتكل‌هاي بين‌المللي دولت‌ها امكان رفتار متقابل دارند و برهمين اساس دولت ايران نيز مي‌تواند از ورود گردشگران و اتباع آمريكايي به خاك ايران جلوگيري كند. مجيد تخت‌روانچي، معاون اروپا و آمريكاي وزارت خارجه نيز همين هفته اعلام كرد كه براي صدور ويزاي اتباع آمريكا، براساس اقدام متقابل عمل خواهد شد.

اما محمدجواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ‌به علاقه‌مندي آمريكايي‌ها به‌ويژه جامعه علمي و دانشگاهي آن كشور براي سفر به ايران اشاره كرد و به وزارت خارجه توصيه كرد بايد مقابل اقدام ترامپ پاسخ رسمي و دقيق داشت كه در عين صراحت و قاطعيت، با رفتار آمريكا غيرمتقارن باشد.

ايسنا ديروز اعلام كرد كه كمپاني Forward Keys با نظارت و تحليل روزانه‌ ۱۶ ميليون رزرو هواپيما در سراسر جهان در گزارشي اعلام كرده است كه گردشگران آمريكايي 10.7 درصد بازار گردشگري خارجي ايران را تأمين مي‌كنند.

ابراهيم پورفرج رئيس جامعه تورگردانان ايران با استناد به همين آمار به ايسنا گفت: سطح امنيت ايران به اندازه‌اي بالاست كه بدون مشكل براي اتباع ۱۹۰ كشور در فرودگاه، ويزاي ورود به كشور صادر مي‌شود.

او با ابراز اميدواري نسبت به اينكه برخورد متقابل ايران با آمريكا شامل گردشگران نشود، گفت: نظرات‌مان را به معاون گردشگري اطلاع داده‌ايم و اميدواريم متناسب با شرايط، بهترين تصميم گرفته شود. وي افزود: آژانس‌هاي زيادي از آمريكا تماس گرفته‌اند و درباره وضعيت سفر گردشگران اين كشور به ايران ابراز نگراني كرده‌اند. برخي از آنها حتي بليت پروازشان را گرفته‌اند و رفرنس ويزاهايشان نيز آماده شده و حالا، سؤال‌شان اين است كه آيا قرار است سفر به ايران را از دست بدهند؟

رئيس جامعه تورگردانان ايران افزود: مدت زيادي نيست كه آژانس‌هاي آمريكايي مسير ايران را در سفرنامه‌هاي خود تثبيت كرده‌اند، در چنين شرايطي اگر سياست متقابل در برابر تصميم نابخردانه آمريكا اجرا شود، روابط گردشگري آژانس‌هاي 2كشور كه پس از سال‌ها برقرار شده، قطع مي‌شود.

پورفرج تأكيد كرد: آژانس‌هاي توريستي منتظر تغيير سياست‌ها نمي‌مانند، آنها مسيرشان را تغيير مي‌دهند و در آن شرايط بازگرداندن ايران به فهرست سفر گردشگران و آژانس‌هاي آمريكايي دشوار است.

مرتضي رحماني موحد، معاون گردشگري كشور اما صبح ديروز به رسانه‌ها گفت كه موضوع سفر گردشگران آمريكايي به ايران در حوزه وزارت امور خارجه است.او افزود: وزارت خارجه تاكنون درباره سياست‌هاي آمريكا 2بيانيه صادر كرده كه مواضع آن همانطور كه نسبت به سفر تيم ملي كشتي آمريكا براي حضور در جام جهاني در كرمانشاه اعمال شد كاملا روشن است.

کد خبر 360991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha