جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

شمار کشته شدگان وحشیانه‌ترین قتل عام مدرسه‌ای تاریخ فنلاند به 8 نفر رسید

 به گزارش آسوشیتدپرس در جریان این تیراندازی خونین که در مدرسه «جوکلا»  در شهر توسلای فنلاند رخ داد، یک دانش آموز 18 ساله،  دانش آموزان و مسئولان مدرسه‌ای را که در آن تحصیل می‌کرد به رگبار بست.

پکا اریک آوینن دانش آموز 18 ساله دبیرستان  جوکلای شهر توسلا-  در 50 کیلومتری پایتخت فنلاند– صبح چهارشنبه گذشته، در حالی که اسلحه کالیبر 22‌ای در دست داشت قدم به حیاط مدرسه گذاشت و لحظاتی بعد صدای شلیک گلوله فضای مدرسه را پر کرد.

جوان خشمگین که بنا به گزارش پلیس هیچ سابقه جنایی نداشت و جوان آرام و گوشه گیری بود، در حالی که بیش از 230 گلوله با خود همراه داشت، بدون آنکه شخص خاصی را در نظر داشته باشد، دانش آموزان و مسئولان مدرسه را به رگبار بست.

کارآگاه جان اولوف نیهولم افسر ارشد پلیس شهر توسلای فنلاند، روز پنجشنبه در میزگردی مطبوعاتی با اعلام خبرکشته‌شدن 8 نفر در تیراندازی مدرسه‌ای  گفت: در این جنایت،
6 دانش آموز، مدیر 61 ساله مدرسه و یک پرستار زن از پای درآمدند، جوان جنایتکار پس از این قتل عام سعی کرد با پاشیدن ماده‌ای ناشناخته طبقه دوم مدرسه را به آتش بکشد، اما وقتی موفق نشد، در نزدیکی کافه تریای مدرسه خودکشی کرد.

کارآگاه جان اولوف نیهولم در ادامه افزود: اگر چه هنوز انگیزه واقعی مرد جوان مشخص نیست، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، او 69 گلوله شلیک کرده که به مرگ دلخراش 8 نفر منجر شده است.

در این حادثه همچنین 12 نفر دیگر از دانش آموزان مصدوم شدند که بیشترین آسیب آن‌ها بریدگی‌هایی است که هنگام فرار از شیشه پنجره‌های کلاس‌ها ایجاد شده و فقط یک نفر از مجروحان، هدف گلوله قرار گرفته است.

او گفت: آوینن قبل از آنکه هدف تک تیراندازانی که مدرسه را محاصره کرده بودند قرار گیرد با شلیک به سرش خودکشی کرد، او در این جنایت وحشتناک به تنهایی عمل کرده و همدستی نداشت.

افسر ارشد پلیس فنلاند در ادامه درباره اینکه آیا او به سوی افراد خاصی شلیک کرده گفت: او تمامی قربانیان خود را  به صورت تصادفی انتخاب کرده است.

جنایتکار آرام
کارآگاه نیهولم، در ادامه درباره مشخصات تیرانداز گفت: او هیچ سابقه جنایی نداشت و دوستانش هم در بازجویی‌ها گفته‌اند که او جوان بسیار آرام و گوشه گیری بود که درباره نفرت خود از اجتماع با دوستانش صحبت کرده و افکار رادیکالی داشت.

 او بزرگترین فرزند خانواده‌ای 6 نفره است که در حال حاضر پلیس آنها را از هراس تهدیدهای مردمی به مکان امنی منتقل کرده است.

مجوزی برای قتل عام
بر اساس گزارش‌ها، تیراندازی مدرسه‌ جوکلا، یک هفته پس از آن صورت گرفته که عامل جنایت که از اعضای کلوپ تیراندازی فنلاند است، مجوز حمل اسلحه کالیبر 22 که جنایت با آن رقم خورده را دریافت کرده است.

او قبل از جنایت یک نامه خداحافظی برای خانواده‌اش برجای گذاشته که در آن تنفر خود  را  از اجتماعی که در آن زندگی می‌کند بیان کرده است.

فیلمی برای جنایت آینده 

تحقیقات پلیسی نشان می‌دهد آوینن یک هفته قبل فیلمی ویدیویی را روی سایت‌های اینترنتی قرار داده بود که نام آن را «قتل‌عام دبیرستان جوکلا» گذاشته بود.

در قسمتی از این فیلم ویدیویی او رو به دوربین می‌گوید: اگرچه من مدرسه را به‌عنوان هدف قتل عام انتخاب کرده‌ام، اما انگیزه‌ من تنها یک انتقام‌جویی ساده نیست، هدف من سیاسی است، من از دانش آموزان دبیرستان جوکلا، از مسئولان مدرسه، جامعه، بشریت و تمام انسان‌ها متنفرم.

این پیام لحظاتی بعد از وقوع جنایت از روی سایت اینترنتی یوتیوپ که این فیلم روی آن قرار گرفته بود،  برداشته شد.

کد خبر 36163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز