دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام حسین عالمی: باغبان‌ها دور درخت و گیاهشان دیوار می‌کشند تا به میوه و ثمرشان آسیبی نرسد. این دیوار را حائط می‌گویند.

احتیاط

 و احتياط كردن كاري عقلايي است كه شبيه همين ديوارچيني اطراف گل و گياه است. ديوارچيني حكم مراقبت را دارد و ميوه چنين درختي از دستبرد ديگران محفوظ مي‌ماند.

1- دختر خانم‌هاي جوان هر خانواده، براي يك زندگي مشترك خوش، ازدواج مي‌كنند و به خانه بخت مي‌روند. ازدواج يك دختر جوان با آن همه‌رؤيا و آرزو، جاي ريسك و خطركردن نيست؛ جايگاه ازدواج و انتخاب همسر در زندگي انسان، جايگاه احتياط و محكم كاري و مراقبت است. عقل در مسئله ازدواج حكم به دقت و استواركردن امور مي‌كند و در صحت اين حكم ترديدي نيست.

2- لحظه لحظه عمر انسان، سرمايه خدادادي و به ظاهر ارزان قيمت ماست. ما كمتر به اهميت سلامتي و نعمت عمر فكر كرده‌ايم. تمام كمالات و بهره‌ها و لذات، در پس سلامتي و عمر طولاني ممكن هستند و با مرگ، پرونده عمر در اين دنيا بسته مي‌شود. عقل براي حفظ جان و ادامه عمر انسان، او را به احتياط كردن و دقت بيشتر در تمام امور دستور مي‌دهد. هر كار و شغل و فعاليت پرخطري كه جان انسان را مكرر و تهديد ‌جدي كند، به حكم عقل بايد كنار گذاشته شود.

3- تاجرها يك شبه ثروتمند نمي‌شوند. شرط ثروتمند شدن و ثروتمند ماندن، مراقبت از داشته‌هاست. يك تاجر با ذكاوت دارايي‌اش را در هر جايي سرمايه‌گذاري نمي‌كند و مثل جانش از اندوخته‌اش مراقبت مي‌كند. تاجرها خيلي محتاط هستند و به اين احتياط معروفند. شرط يك تجارت پربازده، احتياط و دقت است والا سايه ورشكستگي تاجر را قدم به قدم دنبال مي‌كند.

احتياط كردن يك روش عقلي براي مراقبت كردن از داشته‌ها و گرفتار نشدن به مشكلات و گرفتاري‌هاي جديد است. خيلي از ما در زندگي روزمره احتياط يا همان استوارسازي امور را فراموش كرده‌ايم. در ميان بازار شهرها هر روز شاهد ورشكستگي اين و آن، و در بين دوست و آشنا شاهد تصادف‌ و سانحه و در مسئله ازدواج و جمع خانواده‌ها‌ شاهد طلاق و جدايي هستيم. همه به‌دنبال پيروزي و افتخارآفريني هستند. اما بايد بدانيم كه شخص محتاط از پيروزي بازنمي‌ماند بلكه پيروزي را مطمئن‌تر به آغوش مي‌كشد. احتياط قبل از حادثه به كمك ما مي‌آيد و بار مشكلات را قبل از فروريختن، از دوشمان سبك مي‌كند.

کد خبر 361897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha