سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: عید نوروز از یکم فروردین هر سال شروع نمی‌شود بلکه هر سال از همان زمانی که عطر شوینده‌ها و صدای کشیده شدن کاغذها روی شیشه به گوش برسد، نوروز شروع شده است.

خانه تکانی

 تميزي، يكي از مهم‌ترين اصولي است كه ما براي رسيدن عيد، خود را ملزم به رعايت آن مي‌دانيم. اما بين آشنايان و دوستانمان افرادي هستند كه به دلايل مختلف نمي‌توانند كارهاي خانه تكاني خود را انجام دهند. راحت‌ترين گزينه اين است كه شركت‌هاي خدماتي معتبر به آنها معرفي شود. اما يك گام عقب‌تر از اين پيشنهاد، مي‌تواند اتفاق بسيار خوبي بيفتد. شما مي‌توانيد با يك هماهنگي ساده با جوانان فاميل خود، روزهايي را مشخص كنيد تا به منازل افراد سالخورده يا بيمار فاميل خود برويد و به‌صورت دسته‌جمعي خانه آنها را برايشان تميز كنيد. با امكاناتي كه اين روزها در اختيار داريد، به راحتي مي‌توانيد خانه‌تكاني را انجام دهيد. زماني كه تعداد شما زياد باشد و تقسيم كار شكل بگيرد، ديگر خانه‌تكاني، كار بزرگ و زمان‌بري نيست و در عين حال كوه بزرگي را از پيش پاي يكي از عزيزان‌تان برداشته‌ايد.

  • يك گروه شويد

براي عملي شدن اين ايده، شما بايد بتوانيد نزديكان خود را درباره نتايج مثبت و خير اين كار، آگاه كنيد و آنها را با خود همراه‌سازيد. پس راهكار ساده اين است كه از همين گوشي‌هاي موبايل خود كه هر روز براي وب‌گردي و... استفاده مي‌كنيد، كمك بگيريد. يگ گروه اطلاع‌رساني بسازيد تا هدف و چرايي كارتان را توضيح دهيد. روزهايي را براي شروع كار انتخاب كنيد كه بيشترين تعداد افراد حضور داشته باشند. البته از قبل با صاحب‌خانه‌اي كه قرار است به منزل او براي كمك برويد هماهنگ شويد كه او چه روزهايي مي‌تواند پذيراي شما باشد.

  • تقسيم كار

قبل از شروع فعاليت، بين افراد گروه‌تان تقسيم كار كنيد. از هركس بپرسيد با كارهاي كدام قسمت از خانه راحت‌تر است. بعضي‌ها شست‌وشو با آب برايشان خوشايند‌تر است، بعضي گردگيري و بعضي ديگر كارهايي مانند مرتب كردن كمد‌ها و باز كردن پرده‌ها را آسان‌تر انجام مي‌دهند. با همفكري هم، همه نقاطي كه در خانه احتياج به‌كار و تميزي دارد را يادداشت كنيد و آنها را بين خود تقسيم كنيد. به تميزي مكان‌هايي مانند كتابخانه، ويترين‌ها، كابينت و كمدها هم توجه كنيد. در همان لحظه ورود به خانه، بعد از سلام و احوالپرسي، سراغ محصولات شوينده را از صاحب‌خانه بگيريد. در همان اول كار، اگر از مواد شوينده چيزي در آن خانه كم است، مي‌توانيد خريد كنيد و بدون وقفه كارها را ادامه دهيد. از صاحب‌خانه سراغ دفترچه راهنماي ماشين لباسشويي و ظرفشويي را بگيريد. مكان وسايلي مانند بندرخت، پلاستيك زباله، دستمال‌هاي مخصوص گردگيري و... را پيدا كنيد. بهتر است براي سرعت گرفتن كار، سرگروه فهرستي را از قبل تهيه كند و در هر بار خانه‌تكاني از آن‌ استفاده كنيد. نكاتي را كه صلاح مي‌دانيد جمع بايد از آنها آگاه باشد روي همين برنامه بنويسد. بعد از تمام شدن هر قسمت، در مقابل آن برنامه تيك بزنيد. تا از سردرگمي خانه تكاني در منزل ديگران كاسته شود.

  • حواس‌تان به خاطره‌ها باشد

افراد مُسن، به بعضي از وسايل خود حساس هستند. ممكن است قسمتي از آنها در نظر ما خرت‌وپرت و زائد بيايد، اما از نظرخودشان دنيايي خاطره است و بسيار كاربردي! پس حواس‌تان باشد حين كار، حتما به صاحب‌خانه بگوييد كه همراه شما و ناظر كارهايتان باشد تا شما به‌راحتي بتوانيد سؤالات‌تان را از ايشان بپرسيد. به‌عنوان مثال اگر قرار است كتابخانه را تميز كنيد و آنجا پر از وسايل ريز و غيرضروري به غيراز كتاب است، حتما همه وسايل نامربوط را در گوشه‌اي قراردهيد، سپس همراه با خود صاحب‌خانه بررسي كنيد كه آيا مي‌شود آنها را به هر دليلي نگهداري كرد يا بهتر است فضاي خانه خلوت شود تا رسيدگي به آن راحت‌تر شود.

  • مراقب سلامتي صاحب‌خانه باشيد

حتما بخشي از زمان را بايد براي شستن ديوارها، كاشي‌ها و آشپزخانه كنار بگذاريد. شوينده‌هايي كه در اين زمان به‌كار شما مي‌آيند، اغلب بو و بخار سمي خاصي دارند كه براي سالمندان و افراد مريض، خطرناك هستند. بهتر است اين قسمت از كارها را به آخر برنامه كاري‌تان موكول كنيد. گروه شما بايد توانايي اين انعطاف‌ها را داشته باشد. در اين ميان حواستان به زمان باشد و گاهي استراحت را در ميان برنامه بگنجانيد. براي ادامه كار هم به استراحت احتياج داريد تا همه افراد حاضر در گروه، سرحال و شاداب باشند. سعي كنيد نظم وسايل را به‌هم نزنيد. مي‌توانيد گرد و خاك‌ها را برطرف كنيد، اما وسايل را جابه‌جا نكنيد؛ مثلا اگر جعبه قرص‌ها روي ميز عسلي در پذيرايي است، ميز را و خود جعبه را تميز كنيد و اجازه بدهيد همانجا باقي بماند؛ چرا كه فرد مسن درون آن‌ خانه به همانجا عادت كرده و ممكن است با جابه‌جايي‌هايي كه شما انجام مي‌دهيد، مكان جديد را فراموش كند و اين فراموشي منجر به يك اتفاق ناخوشايند شود.

کد خبر 362041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha