شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

امیر عبدالله، پادشاه عربستان در مرحله‌ای دیگر از سفر اروپایی خود که از انگلیس آغاز شد، آخر هفته گذشته را در آلمان بود.

این سفر با سفر و حضور مقامات خارجی دیگر در آلمان تفاوت‌هایی داشت که مطبوعات آلمان را شگفت زده کرد.

نشریه اشپیگل در گزارشی به تشریح این سفر پرداخت و نوشت امیر عربستان با ناوگانی متشکل از 11 هواپیما به این سفر 3 روزه آمد.

یکی از این 11 هواپیما یک بیمارستان هوایی است که در همه سفرهای خارجی همراه امیر است. با توجه به اینکه امیر عبدالله در هشتمین دهه از عمر خود قرار دارد، وجود این بیمارستان هوایی طبیعی به‌نظر می‌رسد.

2 هواپیمای دیگر لیموزین‌های امیر عربستان را به همراه می‌برند تا در سفرهای خارجی با لیموزین‌های آخرین مدل در خیابان‌های کشور میزبان رفت و آمد کند.

آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان شخصا به استقبال پادشاه 83 ساله عربستان در فرودگاه برلین رفت و او را تا هتل آدلن همراهی کرد.

امیرعبدالله در سوئیتی در این هتل اقامت کرد که قیمت هر شب اقامت در آن 12هزار و 500 یورو است، این هتل معمولا میزبان مقامات بلندپایه خارجی است که مانند خاندان سلطنتی انگلیس و عربستان اشرافی هم هستند.

در طول 3 روز اقامت امیر عربستان در شهر برلین، مرکل 3 بار با او دیدار و درباره روابط 2 کشور و همچنین مذاکرات صلح خاورمیانه گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدار و گفت‌وگوها، امیر عبدالله بر روابط سنتی و دوستانه 2 کشور تأکید کرد و خواستار ادامه آن شد.

مرکل و عبدالله در ماه فوریه سال‌جاری میلادی در ریاض با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

عبدالله در دیدار روز جمعه خود با مرکل خواستار ایفای نقش فعال‌تر آلمان در تحولات خاورمیانه شد و برنامه‌های خود را برای کنفرانس صلح آینده در آناپلیس در ایالت مریلند آمریکا بیان کرد.

برنامه هسته‌ای ایران و رویارویی واشنگتن با تهران از دیگر موضوعات مورد بحث سران 2کشور عربستان و آلمان بود.

وزرای خارجه 2 کشور عربستان و آلمان هم در گفت‌وگو با یکدیگر، با امضای یادداشت تفاهمی، متعهد شدند تا به‌طور مرتب مذاکراتی درباره سیاست خارجی انجام دهند.

بعد از پایان مذاکرات رسمی سران و مقامات 2کشور، شهردار برلین امیر عبدالله را برای یک گردش به سطح شهر برلین برد. سراسر شهر برلین در زمان دیدار امیر عبدالله به همراه شهردار، به یک دژ نظامی با حضور صدها نیروی امنیتی تبدیل شد.

همزمان با این دیدار گروه کوچکی از فعالان عفو بین‌الملل در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در عربستان در میدان اصلی شهر تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.

همچنین در طول این سفر مطبوعات آلمان از صدراعظم خواستند تا درباره وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های فردی در کشور عربستان با امیر این کشور گفت‌وگو کند. سخنگوی مرکل در پایان مذاکراتش گفت که چنین کاری را کرده است اما از ذکر جزئیات آن خودداری کرد.

وی پیش از آلمان در انگلیس هم با اعتراض گروه‌های حقوق بشر و احزاب این کشور به وضعیت حقوق بشر در کشور عربستان روبه‌رو شده بود. عبدالله پیش از انگلیس در واتیکان با پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

کد خبر 36255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز