گروه سیاسی: آزادی 2 دیپلمات ایرانی ربوده‌شده در اربیل، بازتاب وسیعی در رسانه‌های خارجی داشته است و در این میان، رسانه‌های گوناگون، ابعاد و علل بروز این تحول را مورد بررسی قرار داده‌اند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 با اشاره به این موضوع، تأکید کرده است که آزادی این افراد بیشتر به‌خاطر رایزنی‌های چند ماه اخیر علی لاریجانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این شبکه با اشاره به اینکه لاریجانی و سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی طی مذاکراتی که در رم با سولانا داشتند به توافقاتی در زمینه آزادی چند مرحله‌ای دیپلمات‌های دربند ایرانی رسیدند.

فرانس 24 افزود: لاریجانی از ماه‌ها قبل در مذاکراتی که با یک هیات ویژه سوئیسی انجام داد، پیگیر آزادی دیپلمات‌های دربند ایرانی بود که به‌نظر می‌رسد آزادی 2 نفر از آنها در پی توافقات ماه‌های گذشته لاریجانی حاصل شده است.

الگوی جدید

از سوی دیگر، مجله تایم نیز در تحلیلی، خاطرنشان کرد که آزادی 2 دیپلمات ایرانی نشان‌دهنده این است که نیرو‌های نظامی آمریکا الگوی جدیدی را در پیش گرفته‌اند و دست‌کم در کوتاه‌مدت در جهت کاهش تنش‌ها با ایران در عراق حرکت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این هفته‌نامه آمریکایی در ادامه ضمن اشاره به سخنان اخیر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا و همچنین ویلیام فالون، فرمانده نیروهای این کشور در خاورمیانه مبنی بر اینکه واشنگتن فقط راه‌حل دیپلماتیک را برای مقابله با ایران در پیش خواهد گرفت، افزود: یکی از نشانه‌های الگوی جدید رفتار آمریکا در قبال ایران در منطقه، کاهش ناوهای آمریکایی از 2 ناو هواپیمابر در خلیج‌فارس به یک ناو در ماه آگوست است.

البته با وجود این تحلیل‌ها، وزیر دفاع آمریکا در راه بازگشت از ژاپن، هرگونه ارتباط میان آزادی دیپلمات‌های ایرانی و کاهش حملات جاده‌ای در عراق را رد کرد.

پیام آمریکایی

در عین حال، روزنامه لبنانی السفیر در تحلیلی نوشت: آزادی دیپلمات‌های ایرانی، پیام جدید آمریکا به ایران مبنی بر آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات درباره عراق بوده و این در حالی است که پس از آزادی دیپلمات‌ها، دولت عراق به سرعت از این اقدام استقبال کرده و خواهان ازسرگیری مذاکرات طرفین ایرانی و آمریکایی شد.

ادامه آزادی ایرانی‌ها

رئیس ائتلاف یکپارچه عراق گفت: عده دیگری از ایرانیان بازداشت‌شده از سوی نیروهای آمریکایی در عراق، بزودی آزاد می‌شوند.

سید عبد‌العزیز حکیم در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: سفیر آمریکا در عراق در این زمینه قول لازم را داده‌ است و تلاش‌ها برای آزادی سایر دپیلمات‌ها و ایرانیان بازداشتی در عراق ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ما در حد توان، موضوع آزادی سایر ایرانیان را نیز پیگیری خواهیم کرد، گفت: امیدواریم سایر اتباع ایرانی نیز هر چه‌زودتر آزاد شوند.

کد خبر 36276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز