یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه سیاسی: در پی تصویب پیشنهاد وزیر امور خارجه درباره تشکیل شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی، شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مأمور شد اقدامات لازم برای کمک به قربانیان سلاح‌های شیمیایی که در پیچ و خم درد و رنج خود، خاموش شده‌اند، در قالب ماده 10 کنوانسیون مربوط را بررسی کرده و توصیه‌های لازم را برای اجرا به جلسه بعدی کنفرانس در سال آینده ارائه کند.

دوازدهمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از 13 تا 18 آبان ماه سال جاری در لاهه برگزار شد و با وجود مخالفت اکثر کشورهای غربی، موضوع قربانیان سلاح های شیمیایی در دستور کار این کنفرانس قرار گرفت.

با توجه به اینکه کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تقریبا 10 سال بعد از پایان جنگ تحمیلی اجرایی شده است، کشورهای کمک‌کننده به رژیم صدام حسین برای دستیابی به اینگونه سلاح‌ها، با تسری مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به قربانیان سال‌های قبل با اجرایی شدن کنوانسیون مخالف هستند و با این بهانه همواره نسبت به وضعیت قربانیان سلاح های شیمیایی کشورمان و رنج های آنان بی تفاوت بوده‌اند.

این اولین بار است که در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک تهران، دولت‌های عضو این کنوانسیون پیشنهاد ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توجه به وضعیت قربانیان سلاح های شیمیایی را مورد توجه قرار داده‌اند.

کد خبر 36361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز