سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

گروه اندیشه: معرفی، گرامیداشت و تجلیل از شخصیت های متفکر اسلامی و اندیشمندان دینی در قالب برگزاری همایش‌ها یکی از بایسته های نهادهای فرهنگی انقلاب باید باشد.

شخصیتهایی که مستقیم و غیر مستقیم تفکر اسلامی انقلاب ایران وام‌دار این بزرگ‌مردان حقیقت‌جو است.

با توجه به رشد شتابان معنا‌گرایی غربی و فرقه‌های باطن‌گرایی جدید (عرفانهای سکولار) در بین جوانان و نقش مهم و کاربردی آموزه‌های عرفان اصیل اسلامی در رشد وتعالی معنوی جامعه از یک سو و مقابله با این قبیل انحرافات از سوی دیگر،‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در روز جهانی فلسفه، همایش، معرفی و بزرگداشت مقام و منزلت عارف بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی‌ میرزا محمدعلی شاه‌آبادی را برگزار کرده است .

باشد که بر جویندگان معرفت و معنویت راهی نو بگشاید و از اشاعه فرقه‌های معناگرای جدید، مانع شود. بدیهی است که بهترین راه ممانعت از تولید و رشد افکار انحرافی، ارائه صحیح و به روز افکار سالم  است و هم از این‌رو بر متولیان فرهنگی کشور است که در این راستا قدم بردارند تا جامعه از گرایش به انحرافات، سالم بماندو فضا برای رشد و تعالی معنوی مناسب و مساعد شود.

با این اوصاف کنگره بزرگداشت عارف کامل آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی با هدف اشاعه معارف عرفان اصیل اسلامی ـ شیعی، معرفی شخصیت والای آیت‌الله شاه‌آبادی، جلوگیری از اشاعه عرفان‌های سکولار و صوفیانه برگزار شده است.

چنانکه به منظور تبیین جایگاه و نشر معارف عرفان شیعی و مقابله با عرفان‌نماهای جدید که جهان غرب مولد و مذیع آن است، برگزاری کنگره‌ای در بزرگداشت مقام و منزلت نابغه عرفان نظری، عارف کبیر حضرت آیت‌الله العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی ضروری است.

تربیت شاگردی همچون امام خمینی(ره)، تبیین مفاهیم والای عرفان با زبان ساده برای عامه مردم، شجاعت خارق‌العاده در مقابله با پهلوی اول، روشن‌بینی عمیق سیاسی، از آیت‌الله  شاه‌آبادی(ره) در عرصه عرفان و سیاست روزگار ما شخصیتی ممتاز پدید آورد. از این‌رو نکوداشت آن بزرگوار، بزرگداشت مرد عرفان شیعی و معرفی وی به نسل جوان و تشنه معارف معنوی دین است.

نگارش مقالات در حوزه‌های مربوط به آیت‌الله  شاه‌آبادی و حوزه‌های عرفان‌های سکولار و صوفیانه، همزمان با برگزاری این کنگره صورت گرفته است. همچنین از دیگر اقدامات برای انتشار آثار این عارف گرانقدر می‌توان به تصحیح2 کتاب «شذرات المعارف» و «رشحات البحار» برای چاپ مجدد، تصحیح، تدوین و تعلیق دست نوشته‌های باقیمانده از آیت‌الله  شاه‌آبادی، تألیف کتاب هایی درباره مبانی عرفانی آیت‌الله شاه‌آبادی از کلام امام خمینی(ره)، اختلاف آراء امام با آیت‌الله شاه‌آبادی اشاره نمود.

سخنرانی درباره شخصیت آیت‌ا... شاه‌آبادی، تشکیل کمیته اجرایی و علمی کنگره، تدریس کتاب شذرات المعارف «شذره» توسط آیت‌ا... فاضل گلپایگانی در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، از دیگر برنامه هایی است که همزمان با این کنگره پیگیری و اجرا شده است. گفتنی است ارزیابی مقالات کنگره آیت الله شاه آبادی توسط دکتر هادی وکیلی و دکتر محمودیوسف ثانی، صورت می گیرد.

نقد و بررسی عرفان‌های سکولار در برابر عرفان اسلامی در برنامه تلویزیونی و رادیویی با حضور اساتید و محققین رشته عرفان، ارسال دعوتنامه همکاری علمی به مراکز و موسسات مرتبط نظیر بنیاد علوم و معارف اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دفتر تبلیغات اسلامی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه نیز در همین راستا انجام شده است.

 آماده‌سازی و چاپ پایان‌نامه درباره آیت‌الله شاه‌آبادی، ویرایش و صفحه‌بندی شرح رشحات البحار آیت‌الله شاه‌آبادی، ویرایش شرح شذرات آیت‌الله شاه‌آبادی، از اقدامات پژوهشی فرهنگی صورت گرفته در این زمینه است. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و بنیاد علوم و معارف اسلامی، از دیگر فعالیت‌های جنبی این بزرگداشت است.

کد خبر 36494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز