گروه اقتصادی: قرارداد احداث 3 مجتمع آمونیاک و اوره در استان‌های زنجان، گلستان و لردگان به ارزش یک‌میلیاردیورو بین یک شرکت خصوصی داخلی و مدیران عامل مجتمع‌های یادشده به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار‌ما، براساس این قرارداد دانش فنی، مهندسی اصولی و مهندسی تفصیلی، خرید و تامین تجهیزات، ساخت، نصب، راه اندازی و تحویل طرح‌های یادشده بر‌عهده شرکت خصوصی  است.

این مجتمع‌ها که آمونیاک را با دانش فنی شرکت‌های سوئیسی و آلمانی و اوره را با دانش فنی شرکت تویوی ژاپن تولید خواهند کرد در سال بیش از 3 میلیون تن به تولید کود ازته کشور می‌افزایند.

محصولات نهایی هر کدام از این واحدها 677 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 70 هزار تن اوره برای مصرف داخلی است. براساس قرارداد طرح‌های یادشده از هنگام اجرایی شدن قرارداد تا راه‌اندازی و تولید محصولات، 40 ماه و ارزش هر قرارداد به تنهایی نیز معادل 326 میلیون یورو برآورد شده است.

اهمیت احداث این مجتمع‌ها

درحاشیه این مراسم غلامحسین نجابت معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اهمیت احداث این مجتمع‌های تولیدکننده کود شیمیایی در کشور را مصرف تولیدات در مناطقی که احداث می‌شوند عنوان کرد و افزود: کاهش هزینه حمل کود از مناطق جنوبی کشور به این مناطق عامل مهم احداث این طرح‌هاست. به گفته وی با توجه به شرایط فعلی بازار نفت قیمت‌های پیشنهادی بسیار بالا بود و برای توافق با طرف‌های اجرای قرارداد مذاکرات طولانی انجام شد.
نجابت تأکید کرد: محصولات این مجتمع‌ها برای تامین نیاز داخلی در نظرگرفته‌شده‌است اما پس از بهره برداری محصولات مجتمع‌های پتروشیمی آمونیاک و اوره غدیر، شیراز و رازی که نزدیک آب قراردارند، به صادرات نیز اختصاص می یابد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از عملی شدن وعده افتتاح هر ماه یک پتروشیمی خبرداد و گفت به این ترتیب تا پایان سال در آمد کشور از صادرات محصولات پتروشیمی به 3/8 میلیارد دلار می‌رسد.

کد خبر 36548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز