یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام توقف ساخت مدارس کوچک از امسال گفت: باید به سمت ساخت مدارس بزرگ و متوسط با ظرفیت ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ شاگرد برویم.

مدرسه

مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اهم اقدامات این شورا در سالی که گذشت، اظهار داشت: شورا براساس قانون و سند تحول، چند مسئولیت اساسی و راهبردی بر دوش دارد که ما سعی کردیم، برنامه سال ۹۵ را براساس این ماموریت‌های قانونی تنظیم کنیم. اصلی‌ترین ماموریت ما، سیاستگذاری در حوزه تعلیم و تربیت است؛ کاری که در سال‌های اخیر سعی کردیم، نسبت به آن اهتمام بورزیم.

نوید ادهم ادامه داد: معتقدیم در طول سالیان اخیر برنامه‌های خرد آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف، از فقدان یک سیاستگذاری علمی و کارشناسی رنج می‌برده است. بنابرین نیاز به مجموعه‌‌ای از سیاست‌های مدون داشتیم که اولا با فلسفه ایرانی- اسلامی و اقتضائات کشور متناسب و مبتنی بر یافته‌های علمی و پژوهشی و آینده پژوهانه باشد.

وی با اشاره به اینکه براساس این ملاحظات، طرح تحول را تدوین کردیم، گفت: طرح تحول مجموعه‌ای از سیاست‌های کلان آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۴ است و در این سال‌ها همه تلاش ما باید این باشد که این طرح و سیاست‌های آن، عملیاتی و اجرایی شود. ما در شورای عالی باید بستر حقوقی و قانونی طرح را ایجاد کنیم که در سال ۹۵، دو زیر نظام را موفق شدیم به تصویب برسانیم و زیر نظام‌های دیگر در حال تدوین و در مرحله تصویب قرار دارد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه دو زیر نظام "فضا و تجهیزات و فناوری" در یکسال اخیر تصویب شد که به واقع یکی از نوآوری‌های نظام آموزش و پرورش در چند دهه گذشته است، افزود: ما برنامه مدونی برای ساخت مدارس نداشتیم که در این زیر نظام بحث‌های جدی مطرح شده که می‌تواند تحول آفرین باشد، در این زیر نظام تاکید شده که حتی‌المقدور از ساخت مدارس کوچک خودداری کنیم و به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ برویم.

نوید ادهم با اشاره به اینکه با جامعه خیرین نیز صحبت شده که دیگر مدارس کوچک برای آموزش و پرورش نسازند، تصریح کرد: بر این اساس آن چیزی که در یکی از زیر نظام‌های سند تحول آمده، باید به سمت ساخت مدارس بزرگ و متوسط با ظرفیت ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ شاگرد برویم؛ البته تا آنجایی که شرایط اقلیمی اقتضا می‌کند، از طرفی دیگر می‌توان در این فضا امکانات تفریحی، ورزشی و آموزشی مختلفی را دید، اما در مدارس۶۰-۷۰ نفره نمی‌توان زمین ورزشی مناسب، کارگاه و آزمایشگاه داشت.

وی اضافه کرد: در این زیرنظام به بحث ساماندهی فضاهای آموزشی موجود و بازنگری در استقرار و ترکیب جمعیتی آن اشاره شده که در آن مطرح شده است، باید به سمت ساخت مجتمع و مدارس متوسط حرکت شود. سرانه ساخت و ساز مدارس براساس نشریه ۲۳۲ مصوبِ سازمان مدیریت، به طور میانگین ۴ و ۸ دهم مترمربع بوده و الان براساس نشریه ۶۹۷ سازمان مدیریت به ۵ و ۱ دهم متر مربع رسیده است که این امکان و اجازه را به سازمان نوسازی مدارس می‌دهد که علاوه بر کلاس، فضاهای آموزشی و تربیتی مورد نیاز مدرسه را با امکانات دولتی بسازد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این مطلب که نظام آموزش و پرورش برای ساخت و ساز مدرسه متولی دارد، اما برای تعمیر و نگهداری ساختار و متولی نداریم، گفت: این کارِ تخصصی، بر دوش معلم و مدیر که تخصصی ندارند، می‌افتد و پرداختن به آن باعث می‌شود که از کار اصلی‌شان باز بمانند. در این زیر نظام به صراحت آوردیم که آموزش و پرورش موظف است، ساختار مناسب برای مدیریت تعمیر و نگهداری مدارس با توجه به ظرفیت‌ها در بخش غیردولتی به وجود بیاورد.

کد خبر 365761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha