یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

شهردار تهران در مراسم افتتاح پایانه شهید کلاهدوز از خط ۴مترو طی سخنانی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال، گفت: گرچه نرخ بیکاری ۱۰تا ۱۲درصد اعلام شده اما رقم واقعی بیکاری در میان قشر جوان تحصیلکرده بیش از ۳۸درصد است و همه خانواده‌ها با معضل نبود شغل در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

قالیباف

محمدباقر قاليباف ‌تقاضاي شغل درميان قشر جوان را به سونامي بزرگي تشبيه كرد كه اگر براي آن چاره‌انديشي نشود دولت را با خودش خواهد برد.

قاليباف از همه مديران در سطوح مختلف خواست تا دست به‌دست هم دهند و با تدبير و خلاقيت با‌ معضل بزرگ بيكاري در كشور مبارزه كنند. اينطور كه شهردار تهران اعلام كرد، كشور در حال طي‌كردن طولاني‌ترين دوره ركود تاريخ خودش است تاجايي كه نمي‌توان به ياد ‌آورد كه ركودي به اين مدت در كشور وجود داشته باشد. قاليباف خواستار چاره‌انديشي و مدنظر قرار دادن تدابير مقام معظم رهبري به‌عنوان يك اولويت جدي از سوي مسئولان شد.

وي با تأكيد بر اينكه در حوزه مترو از چند سال گذشته رويكرد اقتصاد مقاومتي و نگاه مديريت جهادي در دستور كار قرار گرفته است، گفت: با وجود تحريم‌ها و همه مشكلات و مسائل مالي اما هرگز فعاليت‌هاي شهرداري در مترو تعطيل نشد؛ اين درحالي است كه خيلي از كارخانه‌هاي واگن‌سازي‌ كشور تحت‌تأثير مشكلات اقتصادي تعطيل شده بودند، درعوض كارخانه واگن‌سازي‌ تهران در 2شيفت و اخيرا در 3شيفت به‌صورت شبانه‌روزي به‌كار مشغول است.

  • اشتغال‌زايي در مترو

شهردار تهران در مراسم بهره‌برداري از پايانه متروي شهيد كلاهدوز از افتتاح 100كيلومتر مترو در روزهاي آينده نيز خبر داد و با استناد به بررسي‌هاي دقيق كارشناسي گفت: احداث هر 20كيلومتر مترو 16هزار شغل مستقيم ايجاد مي‌كند، به اضافه اينكه هر شغل مستقيم يك به 10شغل غيرمستقيم ايجاد مي‌كند، در حقيقت با احداث 100كيلومتر مترو حدود 80هزار شغل مستقيم و 800هزار شغل غيرمستقيم ايجاد شده است.

تأكيد ديروز قاليباف توجه به اشتغال و توليد بود و اينكه معضل بيكاري با روش‌هايي كه تا الان دنبال شده يعني با بسته‌هاي تشويقي و اينگونه تصميمات غيرعلمي،كهنه و غيرعملي قابل حل و فصل نيست. از نظر شهردار تهران بايد براي حل معضل بيكاري راه، نگرش و رويكرد نو براساس مباني اقتصاد مقاومتي را مدنظر قرار داد. قاليباف يادآور شد: تا زماني كه مديران فعال نشوند، تنبلي را كنار نگذارند و صرفه‌جويي نكنند، هرگز قادر نيستند براي جوانان كار توليد كنند؛ البته ما به سهم خودمان همه تلاشمان اين است كه بتوانيم اين كار را انجام دهيم و نمونه آن را نيز امروز شاهد هستيم.

  • تست گرم متروي فرودگاه امام در روزهاي آتي

در حاشيه مراسم افتتاح پايانه شهيد كلاهدوز از خط 4مترو، محمدباقر قاليباف در جمع خبرنگاران حاضر شد و از انجام تست گرم خط متروي فرودگاه امام در روزهاي آتي خبرداد. شهردار تهران گفت: همانطور كه پيش از اين به شهروندان قول داده بوديم 100كيلومتر متروي تهران در فصل بهار افتتاح خواهد شد تا بتوانيم به ركورد 300كيلومتر مترو در تهران دست پيدا كنيم و تمام 8خط متروي تهران را به پايان برسانيم.

وي با اشاره به اينكه در آغاز سال اقتصاد مقاومتي، توليد - اشتغال توفيق داشتيم ‌پايانه خط4 را در شرقي‌ترين نقطه شهر با وسعت 16هكتار، بيش از 13كيلومتر خطوط ريلي و 23سوزن افتتاح كنيم، افزود: مردم هنگام استفاده از مترو بيش از هر چيز خطوط در حال بهره‌برداري را مشاهده مي‌كنند. اين در حالي است كه شبكه مترو نيازمند زيرساخت‌هايي است كه در همين راستا در انتهاي هر خط مترو در شرق و غرب و شمال و جنوب پايانه‌هاي مورد نياز احداث مي‌كنيم تا قطارها براي توقف شبانه و آماده‌سازي در اين پايانه‌ها پارك شوند.

علاوه بر آن تمام فعاليت‌هاي خدماتي شامل نظافت، شست و شو و تعميرات واگن‌ها درهمين پايانه‌ها انجام مي‌شود.
شهردار تهران خاطرنشان ساخت: به جز هزينه‌هاي صورت گرفته براي خريد زمين مورد نياز به‌منظور احداث پايانه خط 4مترو بيش از 200ميليارد تومان در حوزه تاسيسات اين خط هزينه شده كه اميدواريم با اين كار سرعت سرويس‌دهي را افزايش داده و سرفاصله حركت قطارها را كاهش دهيم. وي در پاسخ به سؤالي درباره انتقال پايانه شرق به محل جديد ابراز داشت:

ما منتظربوديم كه سفرهاي نوروزي شهروندان به‌صورت كامل به اتمام برسد تا بتوانيم پايانه شرق را در‌ماه جاري به محل جديد خود منتقل كنيم.شهردار تهران در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي پيش رو به‌منظور افتتاح خطوط جديد مترو تأكيد كرد: خط 7مترو به‌عنوان يكي از خطوط مهم و پررونق متروي تهران در آينده‌اي نزديك افتتاح خواهد شد. اين خط از جنوب شرق به سمت شمال غرب تهران امتداد يافته و با تمامي خطوط مترو تقاطع دارد.

  • مدعيان به مترو كمك نكردند

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه از ساخت پايانه شهيد كلاهدوز به‌عنوان يكي از اقدامات اثرگذار و مهم در تهران نام برد كه به‌منظور تعمير، نگهداري و بازسازي قطارهاي مترو احداث شده است. هابيل درويشي در مراسم افتتاح اين پايانه جديد مترو گفت: در آستانه بهره‌برداري از 100كيلومتر متروي تهران موفق شديم 20هزار مترمربع ساختمان در پايانه شهيد كلاهدوز بسازيم كه داراي 16پست برق، 13خط، 5خط چاله سرويس برج مراقبت و... است و به‌منظور بازديد روزانه و تعميرات سبك دوره‌اي از آن استفاده مي‌شود.

وي هزينه احداث اين مجموعه را 1700ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: البته اين هزينه به جزآن 6هزار ميليارد توماني است كه در پروژه احداث 3خط مترو دردست افتتاح هزينه شده است. درويشي يادآور شد: آنهايي كه مدعي امور هستند يعني دولت، متأسفانه در سال 95يك ريال پول به مترو ندادند درحالي‌كه قانونا 50درصد بايد به مترو براي هزينه ساخت كمك مي‌كردند.

به گزارش همشهري، قبل از ساخت پايانه شهيد كلاهدوز قطارهايي كه مشغول خدمات‌رساني درخط 4متروي تهران بودند براي انجام تعميرات دوره‌اي به ناچار از خط 4خارج و به تعميرگاه‌هاي موجود در ساير خطوط تهران اعزام مي‌شدند. اين امر نه‌تنها خدمات‌رساني سريع قطارهاي اين خط را مختل مي‌كرد بلكه امكان كاهش سرفاصله اعزام قطارها را به‌دليل نبود محلي مناسب براي پارك قطار ميسر نمي‌ساخت اما با ساخت اين پايانه امكان تعميرات ادواري روي قطارهاي اين خط امكان پذير شده و به‌دليل اختصاص فضاي مناسب به‌منظور پارك 20رام قطار در سالن‌هاي اين پايانه مشكل تأمين قطارهاي مورد نياز براي كاهش سرفاصله حركت قطارها درخط 4ميسر شده است.

کد خبر 366534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha