گروه اجتماعی: آخرین گزارش‌ سازمان ملل حاکی است ایران در زمینه دستیابی به زمینه سه ‌هدف از آرمان‌های هشت گانه برنامه توسعه هزاره پیشرفت قابل‌توجهی داشت اما در مورد پنج هدف دیگر راه طولانی در پیش دارد.

گزارش خبرنگار همشهری از کارگاه آموزشی سازمان ملل در تهران در زمینه برای چگونگی و روند تحقق اهداف برنامه توسعه هزاره حاکی است کشورمان در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5‌سال به 30 مرگ در هر هزار تولد زنده و نیز 25 مرگ در هر هزار کودک زیر یک سال رسیده که پیشرفت قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است سالانه 48 هزار کودک در ایران می‌میرند و از این جهت ما در بین 207 کشور جهان در جایگاه 56 و در بین 98 کشور در حال توسعه در جایگاه 12 قرار داریم.
بنا بر این گزارش کشورمان همچنین در زمینه بهبود بهداشت مادران نیز پیشرفت چشمگیری داشته است.

این گزارش حاکی است در حال حاضر سالانه 487 مادر در هر 100‌هزار تولد زنده هنگام زایمان در ایران می‌میرند و از این نظر ایران براساس آمار 5سال 82 با 37 مرگ در هر100‌هزار تولد زنده پیشرفت خوبی نسبت به هدف 25 مرگ در هر 100‌هزار تولد زنده داشته است.

براساس این شاخص افزایش آمار سزارین تا 25درصد و نیز افزایش بیماری‌های آمیزشی از 4 به 8درصد طی سال‌های اخیر یکی از چالش‌های بهداشتی پیش روی کشورمان است.

این گزارش همچنین حاکی است ایران از نظر دستیابی به هدف تضمین آموزش رایگان دوره ابتدایی برای همه افراد لازم‌التعلیم پیشرفت بالایی داشته به‌طوری که نرخ ثبت‌نام در مدارس ابتدایی به 1/98‌درصد رسید، و نرخ باسوادی افراد 24-15‌ساله برای مردان به 1/98 و برای زنان به 7/96‌افزایش یافته است.

البته از این نظر بین مناطق و استان‌های برخوردار و محروم تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد که در جهت تأمین عدالت آموزش باید موردتوجه قرار گیرد.

این گزارش همچنین حاکی است نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی، متوسطه و عالی از 79/2درصددرسال‌69 به 3/94‌درصد در سال‌84 رسیده و نیز نسبت زنان باسواد به مردان 24 - 15ساله از 9/87‌درصد در سال69 به 6/98‌درصد در سال84 افزایش یافته که به‌نوبه خود پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

اما این گزارش همچنین نشان می‌دهد با وجود پیشرفت نرخ باسوادی و تحصیلات در بین دوجنس، سهم زنان شاغل در کشور ما نسبت به مردان چندان بالا نیست، به‌طوری که در حال حاضر سهم کل زنان شاغل در بخش‌های غیرکشاورزی تنها 1/16‌درصد است.

همچنین سهم زنان در دستیابی به مشاغل بالای سیاسی و مدیریتی نیز اندک است، چنانچه سهم زنان از کرسی‌های مجلس اکنون تنها 1/4‌درصد است.

بنا بر این گزارش در مورد هدف ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی، ایران جمعیت زیر خط فقر مطلق با درآمد یک دلار در روز را به 20/0 (دو‌دهم درصد) رسانده و از این نظر پیشرفت خوبی داشته است به‌طوری که اکنون تنها حدود 700‌هزار نفر در کشور مشکل گرسنگی دارند.

از نظر فقر درآمدی با شخص دستیابی به 2 هزار و 100‌کالری در روز نیز پیشرفت به چشم می‌خورد به طوری که براساس آمارهای رسمی اکنون حدود 8درصد جمعیت کشور زیر خط فقر دستیابی به 2‌هزار و 100‌کالری در روز هستند. البته برخی گزارش‌های غیررسمی این این آمار را تا 20 الی 25‌درصد برآورد می‌کنند.

گزارش روند پیشرفت اهداف توسعه هزاره همچنین نشان می‌دهد از نظر شاخص فقر نسبی نزدیک به 25درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند که البته آمارهای غیررسمی این رقم را به‌ویژه در مناطق غیربرخوردا و در بخش کشاورزی بیش از اینها برآورد می‌کنند.

گزارش روند تحقق اهداف توسعه هزاره نشان می‌دهد از نظر تضمین پایداری محیط زیست درصد پوشش جنگلی کشور براساس آمارهای رسمی طی یک و نیم دهه گذشته در رقم 4/5‌درصد ثابت بوده که با توجه به رشد تخریب جنگل‌ها طی سال‌های اخیر چندان دقیق و درست به‌نظر نمی‌رسد.

در همین زمینه درصد اراضی حفاظت شده کشور نیز از 6/4‌درصد در سال 76 به 3/7‌درصد در سال 84 رسیده است که به پیشرفت اندکی را نشان می‌دهد.

گزارش سازمان ملل براساس آمارهای رسمی همچنین حاکی است نرخ بیکاری جوانان 24-15‌ساله طی یک و نیم دهه گذشته در رقم 23‌درصد ثابت مانده که باز هم محل بحث و بررسی است و چندان دقیق به‌نظر نمی‌رسد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد تعداد رایانه‌های شخصی در ایران به ازای هر 100نفر جمعیت شهری از 2/6‌در سال79 به 3/12 در سال‌84 رسیده و تقریباً به دو برابر افزایش یافته است.

در همین زمینه این گزارش تعداد کاربران اینترنت در ایران را  اکنون 11‌در هر 100 نفر اعلام می‌کند که با توجه به این که این رقم در سال 79‌حدود یک نفر بوده رشدی قابل‌توجه را نشان می‌دهد.

کد خبر 36700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز