جمعه ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: استان کوزووی صربستان سومین انتخابات پارلمانی خود بعد از جنگ سال 1999 را برگزار می‌کند. پارلمان کوزوو 120‌عضو داردکه 20 کرسی به اقلیت‌های قومی غیر از آلبانی‌تبارها تعلق دارد.

به گزارش رویترز، عمده‌ترین رقابت انتخاباتی پارلمانی در کوزوو، میان 2 حزب عمده سیاسی اتحادیه دمکراتیک کوزوو و حزب دمکراتیک کوزوو به‌رهبری هاشم تاچی است.

استان کوزوو از بهار سال 1999 که ناتو حمله هوایی گسترده‌ای را بر ضد صربستان شروع کرد و نیروهای ناتو در کوزوو مستقر شدند، تحت قیومیت سازمان ملل اداره می‌شود.

اهالی آلبانی‌تبار کوزوو خواهان استقلال از صربستان هستند. درحالی‌که دولت بلگراد حداکثر با خودمختاری این استان خود موافقت دارد.

براساس طرح‌هایی که عمدتا از سوی ناتو و اتحادیه اروپا و با موافقت آمریکا تنظیم شده است، استقلال کوزوو مورد تأیید قرار گرفته است.

اما روسیه و صربستان به‌شدت با این مسئله مخالفند و روسیه تهدید کرده است که با هر قطعنامه شورای امنیت که متضمن استقلال کوزوو باشد با رأی منفی مقابله خواهد کرد.

نکته اصلی انتخابات پارلمانی کوزوو آن است که تقریبا همه گروه‌های سیاسی عمده تحقق استقلال کوزوو را به رأی‌دهندگان وعده کرده‌اند و حتی مقامات فعلی کوزوو اعلان کرده‌اند با قطعنامه شورای امنیت و موافقت روسیه و صربستان و بدون آن به‌صورت یکجانبه استقلال کوزوو را پس از روشن شدن نتیجه انتخابات اعلام خواهند کرد.

برای حل مشکل، گروه تماس سه‌جانبه آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا تشکیل شده و درنهایت بلگراد با نگاهی به الگویی شبیه به هنگ‌کنگ خودمختاری کوزوو را پذیرفته است، اما این موافقت برای آلبانی‌تبارهای کوزوو کافی جلوه نکرده است.

بلگراد اعلام کرده در صورت اعلان استقلال کوزوو، شرایط زندگی برای مردم آن دشوار خواهد شد. بلگراد تحریم اقتصادی کوزوو و بستن مرزها را در نظر دارد.

کد خبر 36727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز