سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - میرمحمدابراهیم یزدانی: چند سالی است بازی‌های موبایلی به‌علت سهولت در نصب و کاربری آسان به‌صورت گسترده‌ای در میان کاربران تلفن همراه مورد استقبال قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که بازی‌های خارجی‌ای همچون Clash of Clans، توانسته‌اند جمع کثیری از کاربران ایرانی را به‌خود مشغول کنند.

بازی کامپیوتری

 توليد‌كنندگان و سازندگان ايراني نيز مدتي است وارد اين بازار رقابتي شده‌اند و توليداتي داشته‌اند و بازي‌هاي رقابتي و جذابي طراحي كرده‌اند كه روزبه‌روز گسترده‌تر مي‌شوند اما سؤالي كه پيش مي‌آيد اين است، يك بازي چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد تا مخاطب خود را جذب كند و به سودآوري برسد؟ در ادامه با برخي از اين ويژگي‌ها آشنا مي‌شويم.

  • علاقه‌مندي‌تان را ايده‌مند كنيد

بازي‌سازي‌ براي مخاطبان گسترده تلفن همراه با تنوع زياد بازي‌هاي خارجي امروزه كمي مشكل است؛ پس اگر مي‌خواهيد در اين زمينه موفق باشيد علاوه بر علاقه‌مندي شخصي خودتان به بازي‌سازي‌، بايد ايده‌هاي جذاب و جديد داشته باشيد تا بتوانيد مخاطب جذب كنيد. علاوه بر اين ايده خودتان را برآورد مالي كنيد تا بتوانيد به راحتي سرمايه‌گذار خودتان را پيدا كنيد.

  • تيم‌تان را بسازيد

اولين قدم بعد از اينكه ايده جذابي را پرورش داديد، اين است كه تيم خوبي را دور هم جمع كنيد تا بتوانيد ايده خودتان را عملياتي كنيد. پس شما بايد نيازسنجي كنيد و نيروهايي را كه براي كار خودتان مي‌خواهيد كاملا شناسايي كنيد. برخي وقت‌ها اين تيم‌سازي‌ها از محل‌هايي همچون دانشگاه يا گروه‌هاي دوستان مي‌تواند شكل بگيرد. پس اگر تلاش‌تان را معطوف كنيد به اينكه تيم‌هاي دانشگاهي‌تان را تقويت كنيد، اين تلاش شما نتيجه خوبي در پي خواهد داشت.

  • گرافيك و سياقتان را ايراني كنيد

تجربه توليدات بازي‌هاي خارجي نشان مي‌دهد كه بازي‌هاي رقابتي و با گرافيك‌هاي جذاب مخاطبان را با خود همراه مي‌سازد؛ پس اگر مي‌خواهيد موفقيتي در زمينه بازي‌سازي‌ داشته باشيد به‌سمت طراحي اين نوع بازي‌ها برويد و از المان‌ها، مدل‌ها و اسطوره‌هاي ايراني در طراحي بازي‌هاي خودتان استفاده كنيد؛ مثلا اشعار و ادبيات غني ايران عزيزمان مي‌تواند يكي از محتواهاي اصلي بازي‌هاي ايراني باشد. استفاده از نماد‌ها و اماكن تاريخي كشورمان همانند مسجد‌امام در اصفهان يا تخت‌جمشيد در شيراز و... مي‌تواند محور توليدات گرافيكي شما باشد. با اين كار به مخاطبان خود و كشورتان احترام بگذاريد و يك توليد ملي داشته باشيد.

  • سرمايه‌ها را جذب كنيد

بازي‌هاي ايراني زماني مي‌توانند سرمايه اوليه را جذب كنند كه علاوه بر ايده و طراحي جذابي كه گفته شد، بازاريابي و تجاري‌سازي‌ مناسبي نيز داشته باشند تا با گفت‌وگو و تعامل با مجموعه‌هاي سرمايه‌گذار به خوبي بتوانيد ايده خود را تجاري‌سازي‌ كنيد. براي اين كار بد نيست از ساختارهاي دولتي همچون معاونت علمي فناوري رياست‌جمهوري و فن بازارهايي كه وجود دارد استفاده كنيد. تاسيس يك شركت دانش بنيان هم به تجاري‌سازي‌ و رشد و توسعه ايده بازي شما كمك مي‌كند. براي مثال مي‌توان به تسهيلاتي كه براي ايده‌هاي نوي شركت‌هاي دانش‌محور درنظر گرفته مي‌شود اشاره كرد.

  • ايراني! ايراني نصب كن

نرم‌افزار‌ها و بازي‌هاي ايراني زماني باقي مي‌مانند و به مرحله سودآوري مي‌رسند، كه كاربران از اين نرم‌افزارها حمايت كنند؛ در اين بين بايد ديد آيا توليد بازي‌هاي ايراني مي‌تواند سودآور باشد يا نه؟ قطعا زماني مي‌توان از سودآور بودن سخن به ميان آورد كه حمايت شركت‌ها و ساختارهاي دولتي همراه با اين ايده‌هاي نرم‌افزاري باشد. علاوه بر اين توليد‌كنندگان بازي‌هاي ايراني نيز بايد سليقه و نظر مخاطبان ايراني را محور فعاليت‌هاي خودشان قراردهند تا بتوانند در اين فضاي رقابتي موفق باشند.

  • چم و خم يك بازي موفق

quiz of kings يك بازي آنلاين دونفره و رايگان در محيطي به‌شدت رقابتي است و شما همزمان مي‌توانيد با چندين نفر به رقابت بپردازيد، براي دوستان‌تان دعوت‌نامه بفرستيد و آنها را به مسابقه دعوت كنيد. اين بازي در سبك رقابتي و معمايي (Trivia) توسط گروهي از دانشجويان دانشگاه اميركبير ساخته شده‌ است. نسخه اوليه اين بازي شامل ۳۰ هزار سؤال مختلف در ۱۵ موضوع كلي ازجمله سرگرمي، ورزش، سينما، اطلاعات عمومي، مذهبي، تاريخ، علمي، فوتبال و... است و با هر به‌ روز‌رساني، سؤالات بيشتري به مجموعه سؤالات اضافه مي‌شود. گفت‌وگويي با تيم سازنده بازي داشته‌‌ايم كه در ادامه مي‌آيد.

لطفا يك معرفي كوتاه از خودتان و مجموعه داشته باشيد.

من اميرحسين ناطقي، مهندس كامپيوتر از دانشگاه اميركبير و مدير مجموعه Quiz Of Kings هستم. مدت 5سال است كه در زمينه اپليكيشن‌هاي تلفن همراه فعال هستيم و الان مدت 2سال است كه بازي Quiz Of Kings را طراحي كرده‌ايم. تيم اوليه ما 7نفر بود، اما الان 22نفر به‌صورت مستقيم مشغول به‌كار در اين مجموعه هستيم.

ايده اين بازي از كجا شكل گرفت و سرمايه اوليه چقدر بود؟

ايده اوليه اين بازي از نمونه‌اي خارجي شكل گرفت كه كشور آلمان طراحي كرده است، البته تفاوت‌هاي بسياري بين اين نرم‌افزار و نمونه خارجي است اما ايده از آنجا گرفته شد؛ بعد مدل‌سازي‌ داخلي شد و سؤالات و گرافيكي متناسب با فرهنگ ايراني طراحي شد. سپس يكي از دوستان ما سرمايه اوليه را تهيه كردند و براي كار در اختيار تيم قرار دادند كه حدودا 100ميليون تومان بود.

لطفا توضيحاتي در مورد ميزان استقبال و كاربران بازي بدهيد.

الان بين 7تا 8ميليون نفر در بازي ما اكانت دارند، كه از اين تعداد 2ميليون كاربر فعال هستند و روزانه 6ميليون بار بازي توسط كابران باز مي‌شود. ميانگين زماني بازديد از بازي هم 2دقيقه است، كه تقريبا 12ميليون دقيقه روزانه صرف بازي ما مي‌شود.

در مورد بازگشت مالي و آينده‌اي كه براي مجموعه‌تان درنظر گرفته‌ايد توضيح بدهيد.

بعد از گذشت يك‌سال سرمايه اوليه كه براي بازي هزينه كرده بوديم برگشت؛ 60تا 70درصد درآمد از فروش سكه در بازي و مابقي از تبليغات و... است. تلاش ما براي توسعه و افزايش كاربران اين بازي هست و مذاكراتي هم براي توسعه نرم‌افزار در كشورهاي خارجي داشته‌ايم، مثل فيليپين؛ تا بازي را در آنجا هم ارائه دهيم.

به‌عنوان سؤال پاياني توضيحاتي در مورد وضعيت بازي‌هاي ايراني و مشكلات اين مسير به ما ارائه دهيد.

شعار ما در بازي‌اي كه ساختيم اين بود كه «به يادگيري معتاد شويد!». در مدت ساخت اين بازي به تجربه فهميده‌ايم كه در كارها و توليدات رسانه‌اي به‌خصوص در اين حوزه (بازي) سرمايه اهميت ندارد بلكه اين مهم است كه تيم و گروه وجود داشته باشد كه با هم در يك مهارت اتفاق نظر داشته باشند.

کد خبر 367381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha