مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تـهران توســعــه فـرهنگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را ۲چالش اصلی شهر تهران دانست.

سيدمازيار حسيني در كارگاه تخصصي تدوين كليات طرح جامع دوچرخه تهران كه با حضور مشاوران هلندي در هتل المپيك برگزار شد؛ با بيان اين مطلب گفت: مهم‌ترين مسئله‌اي كه در اين كارگاه بايد روي آن بحث و بررسي شود؛ اين است كه مردم در هنگام استفاده از دوچرخه احساس ناامني نداشته باشند. وي با اشاره به پيشينه استفاده از دوچرخه در ايران ادامه داد: پيشينه اين موضوع نشان مي‌دهد كه ايراني‌ها در شهرهاي مختلف از دوچرخه به‌عنوان يك مد حمل‌ونقلي استفاده مي‌كردند اما با توسعه شهرها و طبيعت زندگي مدرن باعث شد تا اين وسيله نقليه به فراموشي سپرده شود. به اعتقاد معاون شهردار تهران؛ زندگي مدرن باعث شده تا بسياري از شهرها از بسترهاي طبيعي و فرهنگي خود جدا شوند.

وي با تأكيد بر اينكه مردم به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد به اصل و فطرت خود بازگردند، بيان كرد: بررسي علايق مردم نشان مي‌دهد مردم تمايل دارند به گذشته خود بازگشت داشته باشند به همين دليل در حوزه استفاده از مدهاي حمل‌ونقلي پاك اگر به درستي برنامه‌ريزي كنيم، مي‌توانيم شهروندان را در اين بازگشت فرهنگي به طبيعت زندگي خود كمك كنيم.

مازيار حسيني در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه در توسعه فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل پاك كار سخت و بزرگي در پيش داريم، يادآور شد: در واقع بايد به اين مسئله اشاره كنم كاري كه مي‌خواهيم در اين زمينه انجام دهيم از ساختن يك خط مترو نيز سخت‌تر است. وقتي يك كار عمراني انجام مي‌دهيم چارچوب آن كاملا در اختيار ما قرار دارد اما كارهايي كه با مردم در ارتباط است و ريشه در فرهنگ دارد و بسيار پيچيده‌تر از ساخت يك پروژه بزرگ عمراني است. وي با بيان اينكه در كارگاه تخصصي تدوين كليات طرح جامع دوچرخه تهران بايد بحث‌هاي اجتماعي و فرهنگي بدون تعصب بررسي شود، تأكيد كرد: زماني موفق مي‌شويم كه به جاي استفاده از روش‌هاي ايجابي بيشتر به جنبه‌هاي فرهنگي و اجتماعي آن توجه كنيم. حسيني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه در تهران عابران پياده بايد با آرامش خيال از پياده راه‌ها استفاده كنند، گفت: شهرهاي جهاني به جايي رسيده‌اند كه ديگر به طول بزرگراه‌ها توجهي نمي‌كنند بلكه از نظر آنها شهري قابل زندگي است كه يك شهروند آزادانه و بدون نگراني از پياده راه‌ها و مسيرهاي دوچرخه‌سواري استفاده كند.

وي با اشاره به اينكه تهران 2دوره ‌گذار را در مسير توسعه شهري طي كرده است، افزود: تهران دوران توسعه بزرگراه‌ها و تكميل شبكه مترو را اكنون پشت سر گذاشته است و بايد به سراغ ساير مدهاي حمل‌ونقلي برويم. طبيعي است كه در يك شهر 700متري نمي‌توان بدون وسيله نقليه تردد كرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران با تأكيد بر اينكه وابستگي بيش از اندازه مردم به‌خودروهاي شخصي معضلات ديگري مانند ترافيك و آلودگي هوا را به‌وجود مي‌آورد، ادامه داد: وابستگي بيش از اندازه مردم به‌خودرو باعث شده تا رفتارهاي اشتباهي را در استفاده از اين وسيله نقليه پيدا كنند. وي با تأكيد براينكه بايد به تغيير نگرش مردم نسبت به استفاده از مدهاي حمل‌ونقلي تمركز بيشتري كنيم، بيان كرد: به هر حال موضوع دوچرخه و پياده‌روي 2چالش اصلي شهر تهران است. بايد به اين مسئله توجه داشته باشيم كه برنامه‌ريزي درخصوص توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواري و پياده‌روي موضوعي نيست كه زود نتيجه دهد بلكه هر تصميمي كه در اين خصوص گرفته شود، نتايج آن در 20سال آينده ملموس خواهد بود.

کد خبر 368824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha