یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

مینا شهنی: اگر تاکنون برای سنجش بینایی کودکان به مراکز بینایی سنجی رایگان بهزیستی مراجعه نکرده‌اید تا 15 آذر فرصت دارید.

به خاطر داشته‌باشید که درمان تنبلی چشم کودکان تا پیش از 5 سالگی‌ می‌تواند مفید واقع شود در غیراین‌صورت پس از5 سالگی، هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیافتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کم‌تر می‌شود.

تا آن‌جا که بسیاری از متخصصان معتقدند پس از 7 تا 10 سالگی، درمان هیچ تأثیری در بینایی نخواهد داشت.

سازمان بهزیستی زمان اجرای طرح بینایی سنجی کودکان را امسال تا 15 آذر ماه تمدید کرده‌است. خانواده‌ها می‌توانند با تماس تلفنی 123 از نزدیک‌ترین پایگاه سنجش محل سکونتشان آگاه شوند.

زهرا نوع پرست، مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی، درباره دلایل تمدید زمان اجرای طرح سنجش بینایی گفت: با توجه به استقبال مردم از این طرح و تعداد زیاد مراجعین به پایگاه‌های سنجش بینایی تصمیم به تمدید زمان گرفته‌شد.

به گفته نوع‌پرست از برخی استان‌های کشور گزارش‌هایی به بهزیستی ارسال شده که بررسی این‌ گزارش‌ها نشان می‌دهد، برای بهره‌گیری بیشتر کودکان لازم است  مدت زمانی بیشتر از زمان پیش‌بینی شده در نظر گرفت.

پیش از این قرار بود این طرح از اول تا پایان آبان‌ماه در سراسر کشور اجرا شود که تا کنون نیز حدود 800 هزار کودک 4 تا 6 ساله برای سنجش بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم به پایگاه‌های سازمان بهزیستی مراجعه کرده و کودکان3 تا 6 ساله نیز در مهدهای کودک شهری و روستایی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

 چندی پیش مهدی عبدوس، معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به تلاش این سازمان برا ی پوشش کامل کودکان در طرح مبارزه با تنبلی چشم گفت: در سال گذشته توانستیم 71 درصد از کودکان 4 تا 6 سال کشور را تحت پوشش طرح آمبلیوپی قرار دهیم و در تلاشیم امسال این آمار را به 80 درصد برسانیم.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی درباره اجرای این طرح برای کودکان 1 تا 3 ساله گفت: این طرح امسال در 2 استان به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و امیدواریم بتوانیم در سال 87 در سراسر کشور آن‌را اجرا کنیم.گفتنی است در سال گذشته با اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم 48 هزار کودک مبتلا به اختلال بینایی تشخیص داده شد که 14 هزار و 500 کودک از این تعداد مبتلا به تنبلی چشم بودند.امسال قرار است 80 درصد کودکان کشور تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

 آمبلیوپی چیست؟

تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک چشم بسیار کم بینا یا نابینا می‌کند.

این در حالی‌است که با تشخیص به موقع این بیماری می‌توان به راحتی آن‌را درمان کرد.
رعایت دقت و لزوم معاینه برای کودکان به ویژه در سنین زیر 6 سال الزامی است، بسیاری  از  کودکان با آن‌که به‌نظر می‌رسد دارای چشمان سالمی هستند در بسیاری موارد از ضعف بینایی رنج می‌برند.

رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود 10 سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا 3 سالگی است.

کودکان به ویژه در 3سال نخست زندگی باید مورد معاینه قرار گیرند و درصورتی که اشکال دید کودک، قبل از 5 سالگی درمان شود، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان، بینایی کامل به دست می‌آید.

پس از 5 سالگی، هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیافتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود. به‌طوری که پس از 7 تا 10سالگی، درمان هیچ تأثیری در بینایی نخواهد داشت.

عوامل ایجاد‌کننده تنبلی چشم در کودکان می‌تواند ناشی از اشکالات مادرزادی باشد یا پائین افتادگی پلک سبب عدم وضوح تصویر اشیاء خواهد شد و کودک در برخی موارد دچار تنبلی چشم و کاهش وضوح دید خواهد شد.

تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به ‌موقع عوامل ایجاد‌کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل3 بار قبل از دبستان در زمان های مختلف معاینه شود.

کد خبر 36886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز