اعضای اتاق بازرگانی ایران صبح دیروز در حضور زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور انتقادات تندی به کم کاری‌های این سازمان در ۳حوزه مرتبط با فعالیت‌های او مطرح کردند.

تخت جمشید

به گزارش همشهري، پس از آنكه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تبديل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به وزارتخانه جدي شدند و فوريت طرح تبديل سازمان به وزارتخانه در صحن علني مجلس رأي آورد، زهرا احمدي‌پور در روزهاي پاياني دولت اقدام به بركناري و جابه‌جايي بي‌سروصداي مديران زير مجموعه ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي كشور كرده است. در تازه‌ترين اتفاق نيز كارگاه‌هاي زير مجموعه پژوهشكده هنرهاي سنتي در بخشي از ساختمان اصلي سازمان ميراث فرهنگي در حال تعطيلي است و كاركنان اين بخش در تماس با روزنامه همشهري اعلام كرده‌اند كه پس از تعطيلي بي‌سروصداي كارگاه‌هاي هنرهاي سنتي در ساختمان ارگ آزادي قرار است نيروهاي اين بخش نيز جذب بخش‌هاي ديگر اين سازمان شوند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در چنين شرايطي به اتاق بازرگاني ايران رفته است تا اعضاي اين اتاق انتقادات زيادي بر شيوه عملكرد سازمان ميراث فرهنگي در دوره مديريت جديد مطرح كنند. زهرا احمدي پور اما پس از شنيدن انتقادات مهر تأييد بر همه آنها زد و گفت: بخشي از مشكلات ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به ارث رسيده از گذشتگان است و ما مثل ساير دولت‌ها موظف بوديم بخشي از آن موانع را برداريم و راه ‌رفتن را ياد بگيريم. او گفت: من نيز با بخش خصوصي همفكرم كه سازمان به بسياري از اهداف‌اش نرسيده، چرا كه مجبور شده بخش زيادي از انرژي خود را صرف بهبود اوضاع كند.

اعضاي اتاق بازرگاني ايران آنطور كه ايسنا نيز گزارش كرده است با انتقاد از نحوه حفاظت از برخي آثار تاريخي و موزه‌هاي ايران و همچنين مديريت گردشگري، نسبت به كاهش درآمد گردشگري سلامت ايران به رئيس سازمان ميراث فرهنگي هشدار دادند.

2نفر از رؤساي تشكل‌هاي اصلي گردشگري كشور ازجمله ابراهيم پورفرج رئيس جامعه تورگردانان ايران و جمشيد حمزه‌زاده رئيس جامعه هتلداران ايران نيز حاضر به شركت در اين صبحانه كاري نشدند. محمدحسن كرماني، رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هوايي ايران نيز با وجود آنكه در اين جلسه شركت كرده بود در نوبت خود حاضر به صحبت نشد.

كرماني به همشهري گفت: 2دقيقه صحبت كردن در اين جلسات معنا ندارد. حرفي كه ما با رئيس سازمان ميراث فرهنگي داريم چيزي نيست كه بتوان در 2دقيقه مطرح كرد و امكان گرفتن وقت براي گفت‌وگوي مفصل‌تر و درميان گذاشتن مسائل تخصصي و فني گردشگري با رئيس سازمان ميراث فرهنگي بعدتر فراهم مي‌شود.

  • وضعيت موزه فرش افتضاح است

سيدرضي حاج‌آقا ميري رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران با انتقاد به چارچوب ماهيتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: ماهيت اين سازمان از ابتدا درست تعريف نشده و سيطره گردشگري حائز اهميت است و ساير بخش‌ها را در هاله‌اي از ابهام قرار داده است. درحالي‌كه اشاعه آنها نيز موجب توسعه گردشگري مي‌شود.

او با ابراز مخالفت نسبت به تجميع فرش و صنايع‌دستي گفت: فرش اگر به صنايع‌دستي داده شود وضعش از آن چيزي كه هست بدتر مي‌شود. سازمان ميراث فرهنگي همين حالا هم نمي‌تواند به صنايع‌دستي رسيدگي كند پس چطور مي‌تواند به فرش برسد؟

حاج‌آقا ميري همچنين به نحوه توجه اين سازمان به بناهاي تاريخي و موزه‌ها انتقاد كرد و گفت: موزه فرش به يك غمكده تبديل شده، بي‌توجهي به آن به دولت امروز و ديروز برنمي‌گردد. درست يك سال قبل از انقلاب اين موزه را نو تحويل گرفتيم و حالا ببينيد چه ويرانه‌اي از آن باقي مانده است؟ حتي نتوانستيم آن را نگه داريم. در اين وضعيت از خارجي‌ها هم دعوت مي‌كنيم از مهم‌ترين مركز فرش ايران ديدن كنند و فقط كافي است به سرويس بهداشتي اين موزه هدايت شوند و آن‌وقت با يك افتضاح روبه‌رو شوند. وي افزود: وضعيت نگهداري فرش‌ها در خزانه موزه‌فرش نيز افتضاح است. فرش‌ها در شرايط بد و در نور نامناسب آويخته شده‌اند و ساختمان موزه نيز رو به فرسودگي است.

  • درآمد گردشگري سلامت امسال نصف مي‌شود

محمد جهانگيري نايب‌رئيس انجمن خدمات گردشگري سلامت نيز در اين صبحانه كاري همراه با چاشني تند انتقاد به رئيس سازمان ميراث فرهنگي هشدار داد كه تسهيلات توسعه صادرات تاكنون به گردشگري سلامت تعلق نگرفته و اين حوزه در سال ۹۴ حدود يك ميليارد دلار درآمد داشته است. درحالي‌كه اگر تسهيلات لازم به آن تخصيص نيابد، امسال درآمد اين بخش به كمتر از ۵۰۰ ميليون دلار مي‌رسد.

جهانگيري با اشاره به اقداماتي كه در اتاق بازرگاني براي راه‌اندازي بيمه مشترك در كشورهاي اسلامي، اعتباربخشي گردشگري سلامت با محوريت ايران و راه‌اندازي دبيرخانه گردشگري سلامت در تهران، شده است، يادآور شد: مركز اطلاعات سلامت كشورهاي اسلامي در اتاق بازرگاني ثبت شده كه ميلياردها دلار ارزش دارد، درحالي‌كه ما از اين سرمايه بزرگ غافل شده‌ايم. 5سال روي اين طرح كار شد و اكنون وقت آن است كه از اين بخش حمايت شود.

  • هويت صنايع‌دستي را گرفته‌اند

مجيدرضا حريري رئيس انجمن صادركنندگان صنايع‌دستي، عضو اتاق بازرگاني ايران و رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين نيز با انتقاد به محدوديت‌هايي كه براي صنايع‌دستي در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قائل شده‌اند، گفت: صنايع‌دستي حتي در همين اتاق بازرگاني هم مظلوم است. در نشست صبح ديروز هم موضوع اصلي گردشگري بود. همان بحثي كه هميشه در سازمان ميراث فرهنگي مطرح است و اين از تصميم غلطي ناشي مي‌شود كه سازمان مستقل صنايع‌دستي را با سازمان ميراث فرهنگي ادغام و هويت‌اش را نابود كرد.

وي افزود: صنايع‌دستي را در كل كشور جدي نمي‌گيرند، در 2 دولت قبل نيز بزرگ‌ترين آسيب به آن وارد شد و در دولت جديد هم جدي گرفته نشد و بيشتر به گردشگري پرداخته شد. درحالي‌كه بايد درنظر گرفت اشتغال به‌عنوان مشكل فعلي كشور با صنايع‌دستي قابل حل است.

به گفته حريري، صنايع‌دستي يك تنه در برابر جوي كه در كشور حاكم شده قرار گرفته است و حتي رئيس‌جمهور هم چند‌ماه پيش درخواست كرد گردشگري در ابتداي نام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قرار بگيرد.

  • مطالبات جدي اتاق بازرگاني از رئيس ميراث

احمد اصغري رئيس كميسيون گردشگري بازرگاني ايران نيز خواستار عضويت در شوراي‌عالي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شد و گفت: حفاظت از آثار ميراث فرهنگي در معرض تخريب، كاهش تصدي‌گري دولت در جريان اجراي برنامه ششم توسعه، حمايت معنوي و مادي از كسب و كارهاي خلاق و سرمايه‌گذاران، مقابله با فساد و رانت‌هايي كه ناشي از قوانين انحصاري و ناكارآمد است، ‌توسعه قطب‌هاي گردشگري براي ارائه در سند ملي، تعريف و برنامه‌ريزي مقاصد جديد با همكاري بخش خصوصي، ‌معرفي متولي ثابت در صدور مجوزها و هماهنگي براي تسهيل و راه‌اندازي ويزاي الكترونيك از مهم‌ترين مطالبات كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني ايران است كه بايد به آن توجه شود.

  • حتي آمار گردشگري داخلي را هم نداريم

اداك نماينده كميسيون گردشگري اتاق بزرگاني كردستان نيز با انتقاد به وضعيت گردشگري كشور گفت: كلي‌گويي دردي دوا نمي‌كند. سال‌هاست دور خود مي‌چرخيم و نسبت به تغييرات جهاني در حال درجا زدن هستيم. حتي آمار گردشگري كشور را نيز نداريم.

وي افزود: گردشگري به مسائل بين‌المللي مرتبط است. تنش‌هاي سياسي با جهان كه تا حدي برطرف شده به گردشگري آسيب زده است. گردشگري هميشه شكننده بوده و متأسفانه حاكميت آن را در اولويت قرار نداده است و دولت بايد به‌عنوان تسهيل‌گر به نقش حمايتي خود بيفزايد.

  • وضعيت اسفبار تخت جمشيد و پاسارگاد

جمال رازقي رئيس اتاق بازرگاني فارس نيز نسبت به نحوه مديريت ميراث فرهنگي و گردشگري در اين استان انتقاد كرد و گفت:‌ به استان فارس ظلم شده است. متأسفانه اداره مجموعه‌هاي نفيس تاريخي آن مثل تخت جمشيد و پاسارگاد، اسفبار است تا حدي كه به يكي از كارشناسان گفتم كاش تخت جمشيد را به يك خارجي اجاره مي‌داديم تا هم نگهداري كند و هم گردشگر خارجي بياورد. وي افزود: مديريت ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در استان فارس ضعيف است درحالي‌كه قوي‌ترين مدير بايد در اين استان كه گنجينه كشور است مستقر شود.

  • خانه مسافرها را جمع كنيد

نظري رئيس كميسيون گردشگري اهواز نيز با انتقاد به شيوه اجراي طرح خانه‌مسافرها در اين شهر گفت: اين طرح بدون تشكيل كميته راهبردي و بدون درنظر گرفتن ظرفيت منطقه اجرا و مجوزهايي براي ايجاد خانه مسافرها صادر شده كه اعتراض هتلدارها را در پي داشت. اين نشان مي‌دهد در اهواز نبايد خانه مسافر ايجاد مي‌شد و درخواستم اين است كه در ساير استان‌ها براساس ضوابط اقدام شود.

  • يك دهم آنتاليا هم بازاريابي نداريم

ابراهيم باي‌سلامي، مدير هلدينگ گردشگري سازمان تأمين اجتماعي نيز در حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت: گردشگري در وضع كنوني ايران، سنتي، محدود و پراكنده است. امكان بازاريابي گسترده در اين وضعيت وجود ندارد. ما حتي يك دهم آنتاليا و دوبي در بازارهاي تبليغاتي جهان حضور نداريم. وي گفت: بايد دنبال بازنگري اساسي در بستر تورها و به فكر توسعه اقامتگاه‌ها و زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل و آموزش و توسعه منابع انساني باشيم.

کد خبر 369563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha