یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - مرجان خسروی: با نام هیئت المهدی(عج) شکل گرفت، اما امروز آن را به نام کانون «رویش‌های انتظار» می‌شناسند.

اینجا، بهترین پاتوق دنیاست

آن زمان تنها به جلسه هفتگي و در دل چند جوان عضو باشگاه بسكتبال ختم مي‌شد ولي حالا با برگزاري كلاس، همايش و استعداديابي، خلق آثار هنري و علمي برنامه‌ هر روز و هفته حدود 200جوان محله را پر مي‌كند. 11سال پيش فقط هدف تربيت و سالم نگه‌داشتن جواناني بود كه مربي بسكتبال‌شان نمي‌خواست به بيراهه كشيده شوند. اما در طول اين سال‌ها تجربه نشان داد براي رسيدن به هدف تربيت بايد كارهاي زيادي مثل كارآفريني، ترويج ازدواج آسان و ايجاد صندوق خيريه و... انجام داد. جوانان هيئت المهدي(عج) شايد در گذشته مي‌خواستند دور هم درس معرفتي مشق كنند اما امروز هدف‌شان عملي كردن شعار «جوان منتظر انقلابي» است. جوانان محله نازي‌آباد از همان 11سال پيش تا امروز، كنار هم باقي مانده‌اند تا به هدف‌شان برسند و جواناني با سلوك و منش ايراني- اسلامي تربيت كنند. مسعود اسدي، يكي از جوانان همين گروه است كه خودش را در بند اسم و سمت نمي‌داند. او مسئول رسانه‌‌اي كانون است. اسدي از سال86 يكي از اعضاي كانون شد و امروز از نيروهاي ثابت آن به‌شمار مي‌آيد. با او گفت‌وگو كرده‌ايم تا از چند و چون كانون المهدي(عج) يا همان رويش‌هاي انتظار بگويد.

  • فكر مي‌كنم بهتر است براي آشنايي بيشتر، از اين سؤال شروع كنيم كه چطور كانون المهدي(عج) شكل گرفت؟

سال 85يك گروه جوان كه در باشگاه محلي بسكتبال بازي مي‌كردند، تصميم مي‌گيرند يك سفر به مشهد بروند. در همين سفر زيارتي، آقاي سيدامير حسني، مربي باشگاه با آقاي اسماعيل عبادي كه خود جوان 26ساله‌اي بود، آشنا مي‌شود. آنها همراه با گروه كه همه جوان هم‌محلي بودند، از دغدغه‌هايشان مي‌گويند و همين باعث مي‌شود تا آقاي عبادي پيشنهاد تشكيل يك هيئت را بدهد كه همين گروه هر هفته دور هم جمع شوند. هيئت به نام المهدي(عج) با همان گروه 25نفر بسكتباليست محله شكل مي‌گيرد. اما به مرور به تعداد جواناني كه اين هيئت را پاتوق خود مي‌دانستند، اضافه مي‌شود. تا جايي كه اعضاي آن به 150نفر امروز مي‌رسد و هيئت تبديل به كانون با بخش‌هاي هنري، فرهنگي، ورزشي، بانوان، علمي و خانواده مي‌شود. اكنون هيئت ديگر فقط يكي از شاخه‌هاي كانون به شمار مي‌آمد.

  • در آن سال‌ها، دغدغه بچه‌هاي بسكتبال و مربي آنها چه بود؟

جوانان گروه، دغدغه‌هايي مانند همه همسن و سالان خود داشتند. اما دغدغه آقاي حسني، مربي بسكتبال، تربيت روحي و رواني بچه‌ها بود. ‌آنها با تشكيل هيئت مي‌خواستند جلسه‌هاي هفتگي و در اعياد و مناسبت‌ها برنامه اجرا كنند يا اردوهاي يك روزه با هم بروند تا به يكديگر كمك كنند كه بر اثر محيط دور و اطراف‌شان به بيراهه نروند.

  • هنوز هم همين هدف دنبال مي‌شود؟

الان هم مهم‌ترين بحث، همان رويكرد ديني است. اما حدود 2سال است كه هيئت امنا تصويب كرده شعار كانون را جوان منتظر انقلابي بگذارند. طبق همين شعار هم برنامه و هدف و چشم‌انداز تعيين مي‌شود.

  • از چه زماني مسئولان متوجه شدند بايد هيئت تغيير كاربري بدهد و از جلسه‌هاي هفتگي به برنامه‌هاي كانون برسد؟

روز به روز كه اعضاي كانون اضافه مي‌شد ناخودآگاه در دو گروه آقايان و خانم‌ها بحث رده سني راهنمايي و دبيرستان و دانشجويي شكل ‌گرفت و همين باعث ‌شد تا حلقه‌هاي مختلف تشكيل شود. البته الان حلقه ابتدايي هم اضافه شده. با اين استقبال، هدف كه تربيت جوانان بود بايد طوري برنامه‌ريزي مي‌شد كه اعضاي كانون باقي بمانند و بعد از مدتي نخواهند بروند. براي همين بايد طبق سن آنها دغدغه‌هايشان را برطرف مي‌كرديم. چون وقتي يك جوان به كانون مي‌آيد ما براي رسيدن به هدف تربيتي تا آخر بايد همراهي‌اش كنيم وگرنه مجموعه را ترك مي‌كنند و بحث تربيت هم ناتمام مي‌ماند. به همين دليل وقتي اعضا با بالا رفتن سن، دغدغه اشتغال، ازدواج و... پيدا كردند، سعي كرديم طرح‌هايي مانند ايجاد شغل و ازدواج آسان را اجرا كنيم. به اين ترتيب از سال 93 به مجموعه علاوه بر نگاه تربيتي، رويكرد اقتصادي هم اضافه شد. اكنون براي اشتغال‌زايي دفاتر علمي، هنري، ورزشي راه‌اندازي كرده‌ايم تا با قبول پروژه، درآمدزايي داشته باشند.

  • يعني مجموعه مي‌تواند همه اعضا را مشغول به‌كار كند؟

همه آنها در دفاتر مشغول به‌كار نمي‌شوند. بلكه فقط دانشجويان هستند كه براي زندگي و آينده بايد درآمدزايي داشته باشند. يعني برنامه‌هاي گروه‌هاي سني ديگر و دانش‌آموزان به همان فعاليت‌هاي تربيتي ختم مي‌شوند. البته متأسفانه دغدغه درآمدزايي به‌خاطر شرايط اقتصادي خانواده‌ها به سن‌هاي پايين‌تر در حد دبيرستان هم رسيده. اما ما سعي مي‌كنيم اشتغال بچه‌ها را در همين سن دانشجويي نگاه داريم. در اين بين با استعداديابي كه انجام مي‌دهيم، دانشجويان شغل و رشته مورد علاقه را انتخاب مي‌كنند. برهمين اساس مي‌توانند در مجموعه كار كنند يا خودشان كار تازه‌اي را آغاز كنند و دست اعضاي ديگر را هم در كار جديد بگيرند. ما هم آنها را حمايت مي‌كنيم.

  • شما براي اعضا استعداديابي هم داريد؟

بله. ما براي دوره راهنمايي، استعداديابي گذاشته‌ايم كه بعد دانش‌آموز را به همان سمت هم سوق مي‌دهيم. مثلا اگر نوجواني در حوزه ورزش استعداد داشته باشد كمتر براي درس خواندن اصرار مي‌كنيم و او را متقاعد مي‌كنيم در حوزه‌اي كه استعداد دارد، بيشتر كار كند و استعداد خودش را رشد دهد.

  • خانواده‌ها يا نوجوانان اين نظر شما را قبول مي‌كنند؟

نوجوانان زمان امروز با زمان گذشته خيلي متفاوت هستند و نسل چهارم انقلاب، تفكر باز و رشدكرده‌اي دارند. براي همين به‌راحتي قبول مي‌كنند و اتفاقا با رضايت و علاقه بيشتري هم در همان رشته تلاش مي‌كنند. اما خانواده‌ها اينطور نيستند. چون درك خانواده‌ها هنوز روي شاخه‌هاي مهندسي و پزشكي قرار دارد و سخت است مثلا به خانواده‌اي بگوييم بچه شما بايد در حوزه هنر كار كند. اتفاقا ما در رشته‌هاي علوم و مهندسي هم دنبال استعداد هستيم تا تخصصي وارد اين حوزه شويم. اما بازهم خانواده‌ها مخالفند. براي همين بيشتر سعي مي‌كنيم روي خانواده‌ها سرمايه‌گذاري كنيم. چند همايش و جلسه مشاوره هم برگزار كرده‌ايم كه اين موضوع و مباحث ديگر مانند ارتباط اوليا با فرزندان را با آنها در ميان بگذاريم.

  • چه آينده‌اي براي كانون درنظر گرفته‌ايد؟

همه اعضاي كانون مي‌دانند كه من فرد بسيار بدبيني هستم. يعني در يك صفحه سفيد، فقط دنبال نقاط سياه هرچند ريز مي‌گردم كه همان را بزرگ نشان دهم. با همه اين بدبيني‌ها اما خيلي آينده را روشن مي‌بينم. چون هر سال خداراشكر اتفاقات خوبي در كانون رخ مي‌دهد. مثل اشتغال‌زايي كه خودمان هم كمتر به آن فكر مي‌كرديم.

  • دليل موفقيت امروز كانون را چه مي‌دانيد؟

اخلاص همه افراد مجموعه. چون همه آنها بدون توقع مالي كار مي‌كنند و اين موضوع براي همه روشن است و مي‌دانند به جاي پول چيزهاي ديگري به‌دست مي‌آورند. براي همين ما هم فقط به هدف‌مان كه همان تربيت جوان منتظر انقلابي است فكر مي‌كنيم و هر كاري غيراز اين را بيراهه مي‌دانيم.

  • گاهي به جوانان جنوب‌شهر، به‌دليل محيط و محله‌اي كه در آن بزرگ شده‌اند، نگاه منفي‌اي وجود دارد. چطور از كانوني كه نگاه تربيتي دارد اينقدر استقبال شده؟

من هميشه از برخي مسئولان نهادها كه با آنها ارتباط دارم، اين سؤال را مي‌پرسم كه ماچه كاري براي جوانان انجام داده‌ايم كه انتظار بازخورد داشته باشيم. اين حرف را قبول دارم كه برخي مي‌گويند جوانان سهم‌خواه شده‌اند و براي آن هم تلاشي نمي‌كنند. اما اين را هم بايد قبول كنيم كه در همه اين سال‌ها مسئولان هم كار خاصي براي جوانان انجام نداده‌اند. مشكل اينجاست كه افراد مذهبي و انقلابي هم وقتي وارد ميدان مي‌شوند، فيلتر مي‌گذارند و همين باعث مي‌شود كه جوانان جذب نشوند. درصورتي كه ما جوان را هرطور هست بايد قبول كنيم. چون غيراز اين هم چاره‌اي نداريم. ما حداقل در مجموعه خود سعي كرده‌ايم همين نكته را پياده كنيم. با هر كسي و هر نوع نگاه و عقيده و انديشه‌اي كار را پيش ببريم و به آن سمت و سويي كه درست است هدايت كنيم.

  • در اين سال‌ها، بودجه فعاليت‌هاي كانون از كجا تأمين شده است. بالاخره كانون توسط يك گروه جوان شكل گرفته؟

كمك خيرين هميشه حمايت‌كننده بوده و هست. خدا را شكر هنوز افراد بسياري هستند كه وقتي مي‌بينند در جايي حركتي انجام مي‌شود، سعي دارند حمايت كنند. اما باز هم مشكلات وجود دارد. سال گذشته كه به مشكل مالي برخورد كرديم و ديگر تأمين هزينه‌هاي مجموعه مقدور نبود، براي افراد اصلي مجموعه ماهانه‌اي تعيين كرديم كه مبلغي به اختيار خودشان پرداخت كنند. اين مبلغ هرچند كم است اما حداقل مي‌توان فعاليت‌هاي سطحي و موقتي مجموعه را با آن گذراند.

  • همه فعاليت‌هاي كانون رويش‌هاي انتظار

11سال از سفر مشهد و تشكيل هيئت المهدي(عج) مي‌گذرد. سيدامير حسني و اسماعيل عبادي كه باني تشكيل هيئت المهدي(عج) شدند هنوز در هيئت امناي كانون، هدايتگر جوانان هستند و روزبه‌روز با تجربه جديد، برنامه تازه‌اي‌ مي‌چينند. از گروه 25نفره بسكتبال آن روزها هم 10نفر پاي كار باقي مانده‌اند و از مديران مجموعه به‌شمار مي‌آيند. با اين شرايط، اكنون كانون رويش‌هاي انتظار فعاليت‌هاي بسياري در برنامه دارد كه مرور مي‌كنيم:

  • وقتي وارد كانون مي‌شويد!

اينكه عضو جديد چه سني دارد، مهم است. چراكه ابتداي كار، فرد با توجه به سن و سال‌، به هم‌گروه‌هاي خود اضافه مي‌شود. در اين بين هر رده سني هم برنامه خاص خود را دارد. براي گروه سني دوران ابتدايي با عنوان گروه شهيد‌فهميده كلاس‌هاي معرفتي و اخلاقي و علمي برگزار مي‌شود. نوجوانان و دوره راهنمايي با نام شهيدهمت علاوه بر كلاس، استعداديابي شغلي هم دارند. بچه‌هاي دبيرستاني و پيش‌دانشگاهي با نام شهيد چمران هم وارد فعاليت‌هاي اجرايي مراسم‌ها مي‌شوند و در شاخه مورد علاقه و استعدادشان، كارهاي اجرايي مراسم و اردوها را انجام مي‌دهند.

  • دفاتري كه شغل مي‌آفريند

دانشجوها و طلاب با نام افسران جنگ نرم برنامه جدي‌تري دارند، آنها با توجه به استعداد و مهارتي كه دارند در دفاتر علمي، هنري، فرهنگي مشغول به‌كار مي‌شوند و با پروژه‌هاي گوناگون درآمدزايي مي‌كنند. در اين بين، دفتر هنري كانون تاكنون در موشن‌گرافيك، انيميشن و... براي شبكه افق، خانه شهرياران جوان و شهرداري منطقه آثاري توليد كرده. همچنين دفتر ورزشي هم با تربيت مربي از طريق آموزش به اعضا يا اهالي منطقه، شغل ايجاد كرده است.

  • صندوق خيريه زين الدين

وقتي حسن‌نيت اعضاي كانون المهدي(عج) براي اهالي محله ثابت شد، خيرين بسياري قصد كمك به آنها، پيدا كردند. همين باعث شد تا 7سال پيش، خيريه شهيد‌ زين‌الدين هرچند با بضاعتي كم راه‌اندازي شود. اكنون اين خيريه 30خانواده تحت پوشش دارد كه هر‌ ماه سبد كالا براي آنان تهيه مي‌كند. همچنين براي تأمين مسكن و پرداخت بخشي از هزينه‌هاي درماني كمك مي‌شود. البته ناگفته نماند بارها براي تأمين هزينه سبد كالا يا فعاليت‌هاي ديگر خيريه، خود اعضاي كانون از پول توجيبي خود گذشته‌اند تا بتوانند به تعهداتشان عمل كنند.

  • ياري خيرين براي تأمين مسكن

ازدواج آسان، بحث ديروز و امروز نيست. چندين سال است كه گفته مي‌شود و هنوز در صف انتظار يك اقدام است. در اين بين تنها گاهي حركت‌هاي كوچك مردمي شايد اميدي براي جوانان باشد، هرچند به تعداد محدود چند زوج محله ختم شود. البته همين موضوع بازهم جاي بحث دارد. چراكه اين كانون‌ها مانند كانون رويش‌هاي انتظار بايد نگاه به‌دست خيرين داشته باشند. در اين بين، كانون المهدي(عج) براي ايجاد شرايط ازدواج آسان طرح تأمين مسكن را داده‌ است. اينكه افراد خير، خانه‌هايي با عنوان اجاره به شرط تمليك در اختيار كانون بگذارند و كانون هم آن خانه‌ها را با قيمت ارزان به زوج‌هاي جوان اجاره دهد. بعد از چند سال، هم كانون صاحب‌خانه مي‌شود و هم زوج جوان پولي براي اجاره خانه جديد جمع‌آوري كرده‌اند. البته اجراي اين طرح نياز به چند خير دارد كه خانه خود را به‌صورت قسطي بفروشند كه هنوز با پيگيري‌ها از سوي مسئولان كانون انجام نشده است.

  • كارآفريني با حلما

راه‌اندازي مركز فرهنگي حجاب‌سراي «حلما» يكي ديگر از فعاليت‌هاي كانون است كه اين‌بار براي بانوان اشتغال‌زايي كرده. البته هدف راه‌اندازي مركز حلما بيشتر عرضه محصولات پوشاك براي بانواني است كه دنبال لباس و حجاب مناسب مي‌گردند. راه‌اندازي اين مركز در كنار فروشگاه‌هايي كه بيشتر از فرهنگ اسلامي خودمان به پوشش‌هايي غربي توجه دارند، آنقدر استقبال داشته كه بعد از مدتي كانون توانست توليدي مونتاژ گيره روسري هم راه‌اندازي كند و آن را به بانوان سرپرست خانوار بسپارد. اين گيره‌ها ابتدا در فروشگاه حلما عرضه شد اما با استقبال شهروندان به توليد انبوه رسيد و اكنون به شهرهاي ديگر هم ارسال مي‌شود. مركز حلما كه حالا مشتريان خاص خودش را دارد در طول سال تحصيلي هم در دبيرستان‌هاي دخترانه نمايشگاه برپا مي‌كند.

کد خبر 369962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha