دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

بازی، نگارش و کارگردانی بیش از ۳۰ متن در تئاتر و حضور در سینما و تلویزیون در کارنامه حرفه‌ای بهزاد فراهانی به چشم می‌خورد.

او كه در اين سال‌ها بيشتر در تلويزيون و صحنه نمايش ديده شده، از هفته آخر ارديبهشت «مطرب» را در تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه برده است؛ نمايشي كه به گفته فراهاني واقعگرايانه است و از مسائل اجتماعي با زبان موسيقي مي‌گويد.

نويسنده و كارگردان مطرب درباره نمايشي كه اين روزها در تماشاخانه استاد حميد سمندريان ايرانشهر دارد، به همشهري مي‌گويد: در مطرب 20بازيگر ايفاي نقش مي‌كنند كه نقش‌هاي اصلي را اعضاي گروه اصلي خودم يعني كوچ برعهده دارند. علاوه بر بازيگران قديمي، ايفاي برخي نقش‌هاي نمايش بر عهده بازيگراني جوان است كه تازه‌ وارد گروه شده‌اند. برخي دوستان حاضر در گروه بازيگران مطرب از بازيگراني هستند كه پيش از اين با محمد رحمانيان همكاري‌هايي داشته‌اند.

  • موسيقي و شعر فولكلور ايراني

فراهاني نمايش مطرب را اثري واقعگرايانه مي‌خواند و يادآور مي‌شود: معناي نمايش طرب‌افزاست و در آن به مسائل اجتماعي مي‌پردازيم. در شيوه اجرايي هم روش‌هاي كلاسيك ايراني را در نظر گرفتيم و سعي كرديم به هيچ عنوان خوشه‌چيني از فضاي خارجي براي به صحنه آوردن آن نداشته باشيم. موضوع درباره كساني است كه بدون داشتن كمترين تجربه و دانش مديريتي مسئوليت كارهاي مردم را به‌مدت چند دهه برعهده گرفته‌اند. اين قصه با موسيقي شاد و دلنواز با زبان طنز و شعر فولكلوريك عجين شده و شادماني برآمده از هنر ملي و طنز و شوخي، بنياد نمايش است.

بازيگر سريال «مدينه» درباره نگارش متن توضيح مي‌دهد: كار نوشتن نمايشنامه مطرب بيش از يك سال طول كشيد. حين تمرين، كارگرداني من روي بازيگر متمركز مي‌شود و اين به آن معناست كه از نظر تكنيك، ساماندهي‌هاي تكنيكي من در تئاترهاي آييني و حماسي مربوط به كشور خودمان ايران است.

  • انتقاد از برخي نمايش‌ها

فراهاني كه اين روزها بازي در سريال رمضاني «زير پاي مادر» را روي آنتن شبكه يك دارد، مقايسه تماشاخانه‌هاي جديد را با تالارهاي قديمي تئاتر در شهر تهران قياسي درست نمي‌داند و در اين‌باره يادآور مي‌شود: تماشاخانه‌هاي تئاتر اگر استاندارد باشند، به اين سرعت زياد نمي‌شوند و به‌نظر من، تنها بخشي از اين سالن‌هاي خصوصي را مي‌توان به‌عنوان سالن استاندارد تئاتر شناخت. در كشورهاي كوچك وقتي تئاترها راه مي‌افتند، دولت آنها را ياري مي‌كند و طبيعي است كه دولت ايران چنان بودجه‌اي ندارد كه از تئاترها حمايت كند. اگر هم بودجه‌اي در اختيار اين حوزه قرار مي‌گيرد و آن را ياري مي‌كند، بسيار اندك است.

وي كه سال‌هاست در حوزه تئاتر فعاليت دارد، معتقد است بخشي از تئاترهايي كه امروز اجرا مي‌شوند، تئاتر نيستند؛ چراكه امروز بسياري از سالن‌هاي نمايشي با دلمشغولي فقر سالن‌هاي سالم تئاتر ساخته مي‌شود. فراهاني مي‌افزايد: اگر قرار است بخش خصوصي به ياري تئاتر بيايد، دولت بايد يارانه آن را پرداخت كند.

کد خبر 372266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha