علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش سرانه‌ای به مدارس عادی دولتی پرداخت نمی‌کند و مدیران این مدارس مجبور هستند برای تأمین هزینه‌های جاری از خانواده‌ها کمک‌های مالی دریافت کنند.

مدرسه هوشمند

 سرانه ندادن دولت به مدارس عادي دولتي در حالي است كه برخي مدارس افزون بر دريافت كمك‌هاي مردمي، سياست هوشمندسازي را پس از اندكي درنگ در دستور كار قرار داده‌اند و همين موضوع بهانه‌اي جدي براي دريافت اجباري پول از والدين دانش‌آموزان شده است.

با شروع فصل ثبت‌نام برخي مدارس عادي دولتي براي ثبت‌نام شرط تعيين كرده‌اند؛ كمك به هوشمندسازي مدرسه. البته در برخي مدارس ماجراي كمك به هوشمندسازي بسيار جدي است و اگر خانواده‌اي كمك مالي به هوشمندسازي نكند، از ثبت‌نام دانش‌آموز خودداري مي‌كنند.

  • ماجراي هوشمند‌سازي‌

فرايند هوشمندسازي مدارس از نيمه دوم سال1390 در دوره وزارت حاجي‌بابايي، همزمان با سراسر كشور شروع شد كه مشكلاتي ايجاد كرد.

برخي مدارس با كمك‌هاي مالي كه از والدين دانش‌آموزان اخذ كردند، چند دستگاه كامپيوتر و تابلوي ديجيتال تهيه كردند. در تعدادي از مدارس هم دانش‌آموزاني كه والدين‌شان به هوشمندسازي كمك مالي نكرده بودند، از ساير دانش‌آموزان جداسازي شدند و آنها را مجبور به تحصيل در كلاسي غيرهوشمند كردند.

اين در حالي بود كه بسياري از معلمان دوره‌هاي مورد نياز را طي نكرده بودند و از طرفي محتوايي براي آموزش وجود نداشت. پس از اعتراض‌هاي فراوان تب هوشمندسازي فروكش كرد و كامپيوترها در گوشه‌اي از كلاس جا خوش كردند. حالا پس از گذشت 3سال مجدد زمزمه‌هايي مبني بر اخذ اجباري پول براي هوشمندسازي مدارس عادي دولتي به گوش مي‌رسد.

  • هوشمندسازي پولي ممنوع!

فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني، وزير آموزش و پرورش روز دوشنبه و در جمع خبرنگاران همچون وزراي سابق آموزش و پرورش حرف‌هايي دوپهلو زد: «ما قبلا هم اين مسئله را اعلام كرده بوديم. دريافت هرگونه هزينه‌اي كه الزامي باشد، جايز نيست. اما امكان دارد براي كيفيت‌بخشي به مدارس هزينه‌هايي را به‌صورت كاملا اختياري و داوطلبانه خود اولياي دانش‌آموزان كمك كنند.»
چنين سخناني را پيش‌تر از زبان علي‌اصغر فاني و در مواقعي نيز از حميدرضا حاجي‌بابايي شنيده‌ايم.

علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم مانند وزير دريافت پول از اين طريق را منع مي‌كند اما راه كمك‌هاي مردمي را همچنان باز نگه‌مي‌دارد: «مدارس به بهانه هوشمندسازي مجاز به دريافت شهريه نيستند ولي در طول سال تحصيلي مي‌توانند از مشاركت مردم استفاده كنند.»

  • ضرورت هوشمندسازي

استفاده مالي يا تبليغاتي عمده مدارس از عنوان «هوشمند» در حالي است كه هنوز آمار مشخصي از تعداد مدارس هوشمند و تا درصد هوشمند‌سازي‌ آنها وجود ندارد. اكنون در برخي كلاس‌ها يك تخته هوشمند، يك دستگاه كامپيوتر نصب شده و مسئولان هم آن را هوشمند تلقي مي‌كنند. اين تجهيزات معمولا در گوشه‌اي از كلاس خاك مي‌خورند و هيچ كارايي ندارند.

  • هوشمند‌سازي‌ رايگان مدارس

طبق مصوبه مجلس و تا پايان سال1397 دولت مكلف به هوشمندسازي رايگان مدارس در شهرهاي كوچك شد. نمايندگان مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را مكلف به هوشمندسازي رايگان مدارس در شهرهاي كوچك تا پايان سال1397 كردند.

کد خبر 373149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha