دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

۵ روز پس از آتش‌سوزی برج گرنفل، پوسته تکیده و سیاه این ساختمان ۲۴طبقه در غرب شهر لندن به نماد شکاف میان فقیر و غنی در جامعه انگلیس تبدیل شده است.

نزديك به 70نفر از ساكنان گرنفل در آتشي كه نيمه‌شب چهارشنبه در كمتر از يك ساعت اين ساختمان را در هم‌پيچيد، جان باختند و هنوز 18نفر در بيمارستان تحت مداوا هستند كه حال 9نفر از آنها وخيم است. طبق اعلام شهرداري لندن، در برج گرنفل حدود 500نفر زندگي مي‌كرده‌اند.

بازماندگان اين حادثه اما در اعتراض به عملكرد مسئولان و دولت انگليس روزها و شب‌هاي گذشته را در خيابان‌هاي اطراف برج و در مقابل ساختمان شوراي منطقه سپري كرده‌اند. آنها حتي روز شنبه به دفتر شورا يورش بردند و با پليس درگير شدند تا شايد صداي اعتراض‌شان را به گوش مقام‌هاي دولتي برسانند. اعتراض آنها به‌بي‌توجهي مسئولان است. آنها مي‌گويند از مدت‌ها قبل در مورد وضعيت ايمني ساختمان هشدار داده بودند اما كسي به هشدارهاي آنها توجه نكرده است. آنها مي‌گويند چون فقير هستند مورد بي‌توجهي قرار گرفته‌اند.

گزارش ديروز روزنامه گاردين از تخلف در روند بازسازي برج گرنفل بر خشم معترضان و بازماندگان اين حادثه افزود. گرنفل سال قبل با صرف هزينه هنگفت از سوي شوراي منطقه بازسازي شد اما اكنون مشخص شده است كه شركت مجري به جاي استفاده از پوشش عايق ضدآتش، از عايقي ارزان‌تر در نماي ساختمان استفاده كرده؛ عايقي كه عامل اصلي گسترش آتش‌سوزي به كل ساختمان و گرفتارشدن ساكنان تشخيص داده شده است. تفاوت قيمت اين دو عايق در هر مترمربع، 2پوند (حدود 10هزار تومان) بوده است.

‌برج گرنفل در حاشيه منطقه كنسينگتون، يكي از گران‌قيمت‌ترين مناطق لندن و البته جهان قرار دارد. خيابان‌هاي اين منطقه پر است از ساختمان‌هاي بزرگي كه يا محل زندگي سلبريتي‌ها و فوتباليست‌هاي انگليسي است يا ميلياردرهاي اروپايي و روسي. بسياري از ساختمان‌هاي لوكس اين منطقه هم خالي هستند؛ چرا كه صاحبانشان‌ صرفا جهت سرمايه‌گذاري آنها را خريداري كرده‌اند. در لندن چنين تركيبي بسيار معمول است. بسياري از مناطق فقيرنشين شهر در كنار مناطق متمول واقع شده‌اند.

بلندمرتبه‌نشيني در لندن طي دهه‌هاي اخير اوج گرفته و اكنون اين شهر صاحب برج‌هاي متعدد است. طبق آمار شهرداري لندن، پايتخت انگليس اكنون بيش از 700برج دارد كه حدود 8درصد از جمعيت شهر را در خود جاي داده‌اند. برخي همچون برج گرنفل طي سال‌هاي پس از جنگ جهاني ساخته شده‌اند و از سوي شهرداري و شوراي مناطق اداره مي‌شوند و محل زندگي خانواده‌هاي فقير هستند و برخي ديگر، محل زندگي ثروتمندان. چند خيابان آن‌طرف‌تر از گرنفل، واحدهاي برج 21طبقه مرچنت اسكوئر، از يك‌ميليون تا 7.5ميليون پوند خريد و فروش مي‌شوند.

آتش گرنفل، پرده از شكافي عميق در جامعه شهري لندن برداشته كه به اعتقاد بسياري از معترضان به‌دليل سياست‌هاي رياضتي دولت طي سال‌هاي اخير، عميق‌تر هم شده است. براي انگليسي كه جامعه‌اش طي يك سال گذشته به‌خاطر اختلاف نظر بر سر ماندن يا خروج از اتحاديه اروپا دوپاره شده، اكنون ماجراي گرنفل رويارويي فقير و غني را هم رقم زده است. گرنفل سوخته، اكنون نماد بي‌توجهي به زندگي طبقه كمتربرخوردار در پايتخت انگليس است.

کد خبر 373581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha