آلودگی هوا روی کودکانی که داخل خودرو هستند، بسیار بیشتر از کودکانی که بیرون خودرو هستند، اثرگذار است.

نتايج مطالعات انجام‌شده روي كودكان كه 12ژوئن 2017در نشريه گاردين منتشر شده نشان مي‌دهد كودكاني كه با استفاده از دوچرخه يا پياده به مدرسه مي‌روند در معرض آلودگي كمتري نسبت به كودكاني كه با اتومبيل به مدرسه مي‌روند، قرار دارند. پروفسور ديويد كينگ، مشاور ارشد علمي درباره اين مطالعه گفته: خودرو جعبه جمع‌آوري گازهاي سمي است. در خودرو، كودكان عموماً در معرض مواجهه با سطوح بالاتر آلودگي هوا نسبت به هواي بيرون قرار دارند.

وي در مصاحبه با گاردين ضمن توصيه به استفاده از دوچرخه و پياده‌روي براي رفتن به مدرسه اذعان كرد: آلودگي هوا مي‌تواند باعث آسيب ريوي كودكان شده و تحقيقات جديد نشان داده كه آلودگي هوا مي‌تواند بر ميزان توانايي يادگيري كودكان در مدرسه تأثير گذاشته و عامل آسيب DNA كودكان شود.

بر اساس اين مطالعات، شما ممكن است با خودروي پاكي رانندگي كنيد، اما كودك شما در صندلي عقب ماشين، در جعبه‌اي از دود ناشي از خودروهاي اطراف شما قرار داشته باشد. طيف وسيع مطالعات صورت گرفته، نشانگر مواجهه با سطوح بالاتر آلودگي براي سرنشينان خودرو نسبت به عابرين پياده و دوچرخه‌سواران مسيرهاي مشابه است. پروفسور استفان هولگيت، متخصص آسم در دانشگاه ساوتهمپتون نيز در اين زمينه گفته: كودكان در زمان دوچرخه‌سواري و پياده‌روي نسبت به زمان قرار داشتن در داخل خودرو، در معرض مواجهه كمتر با سطوح بالاي آلودگي هوا هستند.

او گفت: آلودگي داخل خودرو مي‌تواند 9تا 12برابر بيشتر از هواي خارج باشد و كودكان در صندلي عقب، از طريق فن روشن خودرو و پنجره‌ها، در معرض استنشاق آلاينده‌هاي خروجي از اگزوز خودروهاي اطراف قرار دارند. كودكان نسبت به بزرگسالان نسبت به آلودگي هوا آسيب‌پذيرتر هستند و آلودگي هوا خطر ابتلا به حساسيت، آسم و مشكلات تنفسي را در كودكان افزايش مي‌دهد. مطالعات مشابه، نشانگر كاهش توانايي تمركز و اختلالات رشد سلول‌هاي عصبي‌DNA و سيستم ايمني كودكان در مواجهه با آلودگي هوا بوده است. هولگيت گفت: برخي والدين به اشتباه فكر مي‌كنند هواي داخل خودروشان آلودگي كمتري نسبت به خارج خودرو دارد.

کد خبر 373583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha