چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

یک‌ماه پس از آغاز هیاهوی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش تنش در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس دیده نمی‌شود و بحث بر سر اقدام بعدی این کشورها در مقابل دوحه، وزرای خارجه آنها را به قاهره کشانده است.

قطر

بررسي پاسخ قطر به درخواست 13بندي عربستان و متحدانش از قطر، محور نشست شب گذشته وزاري خارجه كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس بود. ديروز اين كشورها با صدور بيانيه‌اي اعلام كردند پاسخ قطر را دريافت كرده‌اند و دوحه «در زمان مقرر»، پاسخ لازم را دريافت خواهد كرد.

طبق گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، يك روز قبل از نشست وزاري خارجه كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، روساي سازمان‌هاي اطلاعاتي 4كشور مذكور در قاهره ديدار كرده بودند. در مورد مذاكرات انجام شده در اين نشست اطلاعاتي منتشر نشده است اما به نوشته رسانه‌هاي عربي اين ديدار با اتخاذ تصميم كشورهاي عربي براي اقدامات بعدي مرتبط بوده است.

روز دوشنبه و 48ساعت پس از اتمام مهلت تعيين شده از سوي كشورهاي عربستان، امارات، بحرين و مصر براي دريافت پاسخ قطر به خواسته‌هايشان، اين كشورها نامه امير قطر را دريافت كردند كه گفته مي‌شود به‌صورت دست‌نويس و از طريق كويت ارسال شده بود. مهلت 48ساعته با وساطت امير كويت به مهلت اوليه اضافه شده بود.

‌ماه گذشته اين 4 كشور عربي با قطع روابط تجاري و سياسي خود با قطر، دوحه را به حمايت از تروريسم متهم كردند. آنها سپس در نامه‌اي، در برابر ازسرگيري روابط خود با قطر، خواستار اجراي اقداماتي از سوي اين كشور شدند. قطع رابطه با ايران در صدر ليست خواسته‌هاي كشورهاي عربي از قطر بود. اين كشورها همچنين از دوحه خواسته‌اند به حمايتش از گروه اخوان‌المسلمين و «گروه‌هاي تروريستي» پايان دهد. بستن پايگاه نظامي تركيه در قطر و همچنين تعطيلي كامل فعاليت‌هاي شبكه خبري الجزيره و ديگر رسانه‌هاي وابسته به آن نيز جزو مهم‌ترين خواسته‌هاي كشورهاي عربي از قطر بود.

قطر در مقابل در پاسخي كه ارائه كرده است پس از تعيين يكسري شروط اعلام كرد درصورت انجام اين شروط، خواسته‌هاي عربستان و متحدانش را عملي خواهد كرد. در پاسخ قطر آمده كه اين كشور آماده كاهش روابط با تهران است درصورتي كه كشورهاي درخواست‌كننده هم‌چنين كنند؛ قطر آماده بستن پايگاه تركيه در خاك خود است، درصورتي كه كشورهاي درخواست‌كننده هم پايگاه‌هاي نيروهاي خارجي را در خاك خود تعطيل كنند؛

قطر آماده پايان دادن به فعاليت‌هاي الجزيره و رسانه‌هاي وابسته به آن است درصورتي كه كشورهاي درخواست‌كننده هم رسانه‌هاي خود ازجمله شبكه خبري العربيه را تعطيل كنند.شيخ محمد عبدالرحمان آل‌ثاني، وزير خارجه قطر روز سه‌شنبه پس از تحويل پاسخ امير قطر به كويت در نشستي خبري با همتاي آلماني خود زيگمار گابريل گفت كه ليست خواسته‌هاي كشورهاي عربي «غيرواقع‌بينانه» و «غيرعملي» است. شيخ محمد گفت: «خواسته‌هاي كشورهاي عربي هيچ ربطي به مبارزه با تروريسم ندارد؛ بلكه در رابطه با سركوب آزادي بيان است.»

ديروز شيخ عبدالله بن زايد‌آل‌نهيان، وزير خارجه امارات در واكنش به سخنان وزير خارجه قطر از اين كشور خواست تأمين مالي گروه‌هاي تروريستي را متوقف كند. شيخ عبدالله گفت كه اين كشورها پس از «سال‌ها تحمل قطر» اكنون دست به اقدام زده‌اند.

کد خبر 375287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha