مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

اوضاع دارو، با وجود تلاش‌های سازمان غذا و دارو خوب نیست. پس از اختلافاتی که بر سر آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها پیش آمد و با شکایت برخی از فارغ‌التحصیلان داروسازی برخی مفاد این آیین‌نامه از سوی شورای رقابت مغایر با قوانین شناخته شد، حالا برخی اخبار و شایعات درباره تولید دارو به گوش می‌رسد.

به گزارش همشهري، نشستي با حضور ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو، رضا شيوا رئيس شوراي رقابت و چند تن ديگر از فعالان صنعت دارو در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري برگزار شد. اين نشست كه برخي افشاگري‌ها را نيز به‌دنبال داشت، با واكنش انجمن داروسازان نيز مواجه شد به‌طوري‌كه در نامه‌اي به رئيس صداوسيما خواستار پاسخگويي درباره موارد مطرح شده شدند. مخدوش بودن آمار كاهش واردات دارو يكي از مسائلي بود كه در اين برنامه مطرح شد.

در حالي‌كه در يكي‌دو سال اخير مقامات وزارت بهداشت از كاهش 25 درصدي واردات دارو به كشور گفته بودند، رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی اين آمار را مخدوش خواند و گفت: از مرداد سال 93 و در دوره معاونت دکتر دیناروند آمارنامه دارویی کشور را دستكاري كردند و بسیاری از اقلام وارادتی را از زیر گروه واردات حذف و به زیر گروه تولید داخل بردند. فرامرز اختراعي افزود: با اين كار، تولید داخل را بیش‌نمایی و واردات را کم‌نمایی کردند و آمار دروغ به مردم دادند.

رئيس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اين اظهارات و با رد آن گفت: واردات دارو از طریق گمرک ثبت می‌شود و ارز آن را بانک مرکزی تخصیص می دهد و آمار آن توسط سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود. ديناروند با اعلام آمار واردات دارو در سال‌هاي 91 تا 94، كاهش واردات را باعث آسيب ديدن منافع برخي عنوان كرد.

انحصار در واردات دارو و امتياز به برخي افراد خاص بخش ديگري از اين گفت‌وگو بود. قرباني نايب رئيس كميسيون بهداشت با اشاره به واردات داروهاي تك‌نسخه‌ای گفت: برخی از داروها را فقط در اختیار یک تشکل قرار داده‌اند در حالي‌كه انحصار بايد شكسته شود. فرامرز اختراعي نيز از انحصاري بودن واردات 70 درصد داروي كشور توسط 2 شركت خبر داد و از فعاليت همسر رئيس سازمان غذاودارو در اين شركت توليد‌كننده دارو انتقاد كرد. وي افزود: چندی پیش آقای دیناروند انحصاری به یک شرکت تولید کننده دارویی دادند که متعلق به همسرشان است که بعد از اعتراض ما انحصار را لغو کردند. ديناروند نيز در پاسخ به اين اظهارات گفت: شرکت همسر بنده یک شرکت دانش بنیان است و هیچ کارخانه داروسازی ندارد، این شرکت یک محصول نانوتکنولوژی تولید کرده و همسر بنده به همراه 20 نفر دیگر مشغول کار در این شرکت هستند.

پديده داروخانه‌هاي زنجيره‌اي يكي ديگر از موضوعات طرح شده در اين برنامه بود. نايب رئيس كميسيون بهداشت با بيان اينكه نظارت درستي بر داروخانه‌ها وجود ندارد به ذكر يك مثال پرداخت و گفت: شخصی در تهران بیش از ۲۰ داروخانه دارد که دکتر دیناروند این موضوع را رد می‌کنند، در صورتی که من در این رابطه اطلاعات موثق دارم. رئيس سازمان غذا و دارو هم بدون تاييد اين مسئله گفت كه ما به عنوان دستگاه نظارتی فقط مؤسس داروخانه را می‌شناسیم و دسترسی به سرمایه‌گذار نداریم.

  • جريمه يك‌ميلياردي وزارت بهداشت

وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو براي تاسيس داروخانه جديد، محدوديت‌هاي جمعيتي براي هر شهر قائل شده بود و همچنين حداقل مسافت از نزديك‌ترين داروخانه را تعريف كرده بودند كه براساس قوانين كسب و كار اين دو شرط غيرقانوني است. بنا بر نظر شوراي رقابت، طبق قانون اساسي نمي‌توان براي هيچ‌كسب و كاري محدوديت‌هاي اين چنيني اجرا كرد و به همين‌خاطر وزارت بهداشت به‌دليل ناديده گرفتن مصوبه نخستين شوراي رقابت مبني بر لغو اين آيين‌نامه، يك ميليارد ريال جريمه شد. البته ديناروند رئيس سازمان غذاودارو از اين مصوبه انتقاد كرد و گفت: حدنصاب جمعيتي و رعايت فاصله براي تأسيس داروخانه در بعضي كشورهاي دنيا وجود دارد و در بعضي ديگر نه و با برداشتن اين محدوديت‌ها شرايط تغيير خاصي نمي‌كند.

  • گزارش ديده‌بان شفافيت وعدالت

سازمان مردم‌نهاد ديده‌بان شفافيت و عدالت كه توسط برخي از نمايندگان مجلس فعلي و سابق گردانده مي‌شود اعلام كرد كه قصد دارد درباره برخي مشكلات حوزه دارويي در نشستي خبري اظهارنظر كند. الياس نادران نماينده سابق تهران و عضو هيأت مديره اين سازمان مردم نهاد نيز با بيان اينكه در سال‌هاي90 و 91 بر اثر تحريم‌هاي بانكي، حوزه دارو به‌شدت آسيب ديد، گفت: انتظار مي‌رفت از ۹۲، بعد از عادي شدن شرايط كشور بسياري از مشكلات ساختاري اين بخش هم بسامان مي‌شد كه گزارش‌هاي واصله مردمي به ديده‌بان شفافيت و عدالت خلاف اين امر را نشان مي‌دهد.

نادران با اشاره به جلسه 3ساعته با ديناروند رئيس سازمان غذاودارو و معاون وزير بهداشت گفت: دفاعيات ايشان استماع شد اما جواب‌ها قانع‌كننده نبود و با وجود تأكيد طرفين امكان برگزاري جلسه دوم فراهم نشد. وي با اشاره به برگزاري نشستي خبري در تاريخ دوشنبه 12تير‌ماه درباره مشكلات حوزه دارويي گفت: با وزارتخانه تماس گرفته شد كه هم آسيب‌شناسي ما از سوءمديريت در غذا و دارو را بشنوند و هم اگر توضيحاتي دارند با كارشناسان ديده‌بان شفافيت و عدالت مطرح كنند كه جلسه‌اي با حضور وزير بهداشت در دفتر وزير برگزار شد. احمد توكلي نيز در يادداشتي با اشاره به اين جلسه، از تعويق انتشار گزارش تخلفات حوزه دارويي به بعد از جلسه ديگري كه قرار است با وزير بهداشت برگزار شود خبر داد و گفت كه در روز يكشنبه (فردا) نتايج تحقيقات اعلام مي‌شود.

کد خبر 375438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha