شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با تاکید بر اینکه بحران مدیریت در کشور وجود دارد، خواستار توجه به جایگاه و نقش مدیریت بحران در کشور شد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در آیین رونمایی از دستاوردهای سازمان مدیریت بحران شهر تهران که  در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: امروز در ساختمان مدیریت بحران هستیم اما همین مدیریت بحران در سال‌های گذشته حتی جا هم نداشت اما با اقدامات انجام شده امروز به جایی رسیده‌ایم که سازمان مدیریت بحران مایه افتخار است البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و این سازمان نمی‌تواند در بحران‌های بزرگ شهر را اداره کند. دلایل این موضوع را نیز فعلا باید بگذریم اما آنکه از کجا به کجا رسیده‌ایم ارزشمند است.

وی با بیان اینکه تصمیم دارد در سخنانش صریح‌تر صحبت کند، گفت: در اینجا گفتم بحران چگونه است. سوال این است که چرا وقتی پشت تریبون قرار می‌گیریم یادمان می‌رود که با چه کسی حرف می‌زنیم. متاسفانه در کشور ما مسئولین که پشت تریبون قرار می‌گیرند به جای اینکه به مردم بگویند چه کردیم در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته و می‌گویند چرا دیگر دستگاه‌ها فلان کار را انجام ندادند. خیلی خب، اما خود تو بگو که چه کردی. متاسفانه مدیریت بحران نیز خودش درگیر همین مسائل است.

شهردار تهران با بیان اینکه قانون مدیریت بحران برای یک دوره پنج ساله در سال 87 تصویب شد، گفت: نمی‌خواهم بگویم که الان مدیریت بحران قانون ندارد اما سوال این است که با همان قانون چه کردیم.

قالیباف با اشاره به موقعیت خطرپذیری شهر تهران، خاطرنشان کرد: ما از روز اولی که به شهرداری آمدیم مساله مدیریت بحران را در دستور کار قرار دادیم و تهران تنها شهری است که طبق قانون مدیریت بحران، شهردارش مسئول مدیریت بحران است اما عده‌ای همواره در حوادث به دنبال کار سیاسی هستند دیدید در مورد پلاسکو چه حرف‌هایی زده شد و چه‌ها گفتند اما خوب است همین افراد حداقل گزارش ملی حادثه پلاسکو و گزارش شورای شهر را هم بخوانند.

  • مدیریت بحران تهران جوابگوی حوادث شهر نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اقرار می‌کنیم که با تمام اقدامات انجام شده باز هم مدیریت بحران شهر تهران جوابگوی حوادث این شهر نیست، گفت: از سال 84 تاکنون روزانه حدود هزار خودروی سواری را شماره‌گذاری کردیم اما چند خودرو از چرخه خارج شده‌اند. شما ببینید چند میلیون خودرو به این شهر اضافه شده است. ما در سال 84 حدود 75 ایستگاه آتش‌نشانی داشتیم که از این تعداد 40 ایستگاه را به طور کامل تخریب و نوسازی کرده و طی این مدت 75 ایستگاه را به 125 ایستگاه افزایش دادیم و در شرایطی که تمام مولفه‌ها به گونه‌ای بود که باید مدت زمان حضور آتش‌نشانان در محل افزایش یابد، ما زمان حضور در سر صحنه حادثه را از پنج دقیقه و 32 ثانیه به چهار دقیقه و 10 ثانیه کاهش دادیم و شعاع خدمات‌رسانی آتش‌نشانی از 10.7 کیلومتر مربع برای هر ایستگاه به 6.7 کیلومتر مربع رساندیم اما هیچ کس به ما نگفت خدا قوت.

قالیباف با اشاره به دوران 12 ساله مدیریتش در شهر تهران، گفت: قبل از آن حتی یک پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران نبود اما امروز تعداد پایگاه‌ها به 110 پایگاه رسیده است. از سال 85 ما بحث گسل‌ها در شهر تهران را مطرح کردیم و مطالعه درباره آن شروع شد و بیش از سه هزار کار میدانی در این زمینه انجام دادیم اما پس از آنکه نقشه گسل‌ها را در تهران آماده کردیم و در شورای عالی شهرسازی تصویب شد در مکاتبات‌شان از ما طلبکار شدند که چرا طرحی که خودمان تصویب کردیم را منتشر نمی‌کنید.

وی با اشاره به عتاب و خطابی که حدود 40 روز قبل در نامه‌ای خطاب به وی شده بود، گفت: من در توضیح این نامه به آن مسئولان گفتم که شما اصلا آن موقع نبودید.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحران‌هایی که ممکن است در تهران رخ دهد، گفت: این بحران‌هایی که در کشور ماست و مثلا طی وقوع یک حریق رخ می‌دهد امروز کار کارشناسی درباره آن انجام شده است اما چه کسی ضمانت می‌دهد که در حریق بعدی اتفاقی رخ ندهد. ممکن است قانون کم داشته باشیم یا بتوان ده‌ها قانون بهتر نوشت اما همین قانون فعلی را نیز مجریان باید خوب اجرا کنند.

وی با اشاره به رقم هزینه‌کرد شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران، گفت: همین طرح‌هایی که امروز رونمایی شده را ببینید با چه رنج و زحمتی همراه بوده است. در همین بحث نوسازی‌ها ممکن است موضوع سرعت مطرح شود اما طبق قانون مجلس گفته بود که باید سالانه 10 درصد نوسازی انجام شود که حدود 10 سال از آن گذشته بنابراین باید تا الان تقریبا صددرصد نوسازی‌ها انجام می‌شد اما میزان پیشرفت آن در کل کشور چقدر بود، تنها هشت درصد. اما در تهران ما 34 درصد بافت فرسوده در قریب به 30 هزار هکتار را نوسازی کردیم.

قالیباف افزود: اگر ما بخواهیم این 34 درصد را نسبت به وظیفه‌مان مقایسه کنیم، خب خیلی عقب هستیم اما اگر بخواهیم این 34 درصد را با هشت درصد کل کشور مقایسه کنیم اقدام ما خیلی بیشتر بوده است. فقط در همین حوزه نوسازی 600 میلیارد تومان به ما بدهکارند اما ما علیرغم این بدهی که داریم در بافت فرسوده با همکاری شورای شهر صددرصد عواض و جریمه‌ها را بخشیدیم و این یعنی برای نوسازی بافت فرسوده از یک منبع درآمد بزرگ صرف‌نظر کردیم.

  • باید برای ایمنی مراکز تاسیساتی هم تدبیر شود

شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و ...، افزود: ما در کشورمان بخش‌های تاسیساتی هم داریم که باید برای این بخش‌ها هم تدبیر شود. باید کسی که در ساختار مدیریت بحران، مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده می‌گیرد بتواند بحران را فرماندهی و مدیریت کند اما متاسفانه اشکال ساختاری در مدیریت بحران وجود دارد و مسائل سیاسی نیز به آن اضافه می‌شود.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در شورای شهر تهران و برای بررسی حادثه پلاسکو تشکیل شده بود، گفت: در همان جلسه یکی از اعضای شورای شهر می‌گفت اگر دو نفر را در کشور پیدا کنید که تخصص مدیریت بحران داشته باشند یکی از آنها قالیباف است اما بعد همین فرد از من سوال می‌کرد که تو با چه تخصصی آمدی و مدیریت بحران پلاسکو را بر عهده گرفته‌ای. ببینید نگاه‌های سیاسی به یک موضوع اینطور است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش از صرف بودجه مدیریت بحران در جاهای دیگر انتقاد کرد و گفت: نباید بودجه مدیریت بحران در دیگر جاها هزینه شود. درست است که باید به سرمازدگی و خشک شدن میوه‌ها توجه کنیم اما آیا نباید به زلزله هم توجه کنیم. مردم ما نشان دادند که اگر در حوزه پیشگیری خدمت کنیم همراه مسئولان‌شان خواهند بود.

  • در سال 80، 96 درصد مردم کمربند ایمنی نمی‌بستند

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به بیان خاطره‌ای از دوران مسئولیتش در ناجا و طرحی که برای دولت برده بود، اشاره کرد و گفت: آن زمان فرمانده پلیس بودم و دولت آن زمان هم دولت اصلاحات بود. خاطرم هست که آن زمان بحث کاهش تلفات و خسارات حوادث رانندگی مطرح شده بود و من طرحی را بردم و گفتم که 18 ماهه می‌توانم کاری کنم که اکثر مردم از کمربند ایمنی در خودروها استفاده کنند. آن زمان اگر کسی کمربند ایمنی می‌بست به او می‌گفتند سوسول است و تا سال 80 حدود 96 درصد مردم کمربند ایمنی نمی‌بستند.

وی ادامه داد: ما طرحی را اجرا کردیم که در پی آن ظرف دو ماه بالای 70 درصد رانندگان هم کمربند ایمنی بستند و هم دیگر دو سرنشین در صندلی کنار راننده نمی‌نشستند. این همان چیزی است که می‌گویند مردم نشان داده‌اند که اگر مسئولان‌شان پای کار باشند با آنان همراه خواهند بود.

قالیباف تصریح کرد: با تمام این اقدامات انجام شده من باز هم می‌گویم که اگر حادثه‌ای در تهران رخ دهد واقعا خطرناک است. به خدا که ما بحران مدیریت داریم و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. چرا ما لوله‌های گاز را در زیر زمین گذاشته‌ایم آن هم در شهر حادثه‌خیزی مانند تهران. آیا نمی‌شود با استفاده از تکنولوژی این انرژی‌ها را به دروازه شهر منتقل کرده و به طرق دیگر همچون الکتریسیته به داخل شهر منتقل کرد. این اقدام ما را از یک خطر بزرگ مانند زلزله در شهر نجات می‌دهد. امیدوارم که از رفتارهای غیرمنطقی و غیرتخصصی در موضوعاتی که مال و جان مردم را به خطر می‌اندازد دوری کنیم.

  • انتقاد قالیباف از نبود مدیریت یکپارچه شهری

محمدباقر قالیباف در حاشیه این مراسم نیز ، گفت: معتقدم که در بحث مدیریت بحران دچار مشکلات ساختاری و فرآیندی هستیم و اگر شهرداری‌ها و مدیریت شهری به سمت مدیریت یکپارچه شهر نروند این مشکلات وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای صرفه‌جویی در وقت، انرژی و هزینه‌های مردم نیز باید به سمت مدیریت شهری یکپارچه حرکت کنیم، گفت: متاسفانه مدیریت شهری ما یکپارچه نیست. ما در سطح شهر تهران به دنبال هوشمندسازی این شهر هستیم و می‌خواهیم تا لایه‌های متعدد را در یک جا متمرکز کنیم.

شهردار تهران با اشاره به دستاوردهای رونمایی شده مدیریت بحران، افزود: بسیاری از این دستاوردها که رونمایی شده در حال اجراست و بخش دیگری از آنها نیز یا اجرایی شده یا توسعه بیشتری خواهند یافت.

قالیباف همچنین با اشاره به آینده تهران، افزود: حتما افق آینده شهر تهران روشن‌تر از امروز خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه چه نمره‌ای به مدیریت بحران شهر تهران می‌دهد، خاطرنشان کرد: به هر حال باید اقدامات را مقایسه کرد و ببینیم که در سطح شهر تهران چه اقداماتی انجام شده و در کل کشور اقدامات چه بوده است اما در مورد نمره به نظر من این مردم هستند که باید به عملکرد مدیریت بحران نمره دهند.

کد خبر 375494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha