پوران درخشنده : خبر تکان‌دهنده است. به‌گفته یک مقام مسئول نزدیک به ۱۵‌ درصد مصرف‌کنندگان ماده مخدر «گل» را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

پوران درخشنده

وقتي يك مقام مسئول گزارش مي‌دهد و با خبري رسمي مواجه هستيم، بايد به اين موضوع هم توجه كنيم كه معمولا در اين نوع گزارش‌ها، قدري جنبه احتياط هم رعايت مي‌شود؛ به اين معنا كه بسياري از گزارش‌هايي كه بار معنايي منفي دارند، هم در انتشارشان احتياط به خرج داده مي‌شود و هم در مورد آمار و ارقام به نسبت شواهد ملموس و دشواري‌هاي امر پژوهش احتمال درصدي از خطا وجود دارد.

متأسفانه اين درصد خطا هم اغلب به اين گونه است كه گزارش‌هاي غيررسمي به مراتب نگران‌كننده‌تر از آمارهايي هستند كه از سوي مديران رسانه‌اي مي‌شوند. وقتي به گذشته بازمي‌گردم و سال‌هايي را كه براي تلويزيون درباره معضل اعتياد مستند مي‌ساختم به خاطر مي‌‌آورم و آنچه در آن سال‌ها مشاهده كردم را با امروز مقايسه مي‌كنم، متوجه تغييراتي شگرف مي‌شوم.

اگر در گذشته ميزان گرايش به اعتياد افراد تحصيلكرده نسبت به مردم فرودست و كم‌سواد بسيار كمتر بود،‌حالا شاهد گسترش آن در ميان دانشجويان هستيم؛ دانشجوياني كه قرار است آينده اين سرزمين را بسازند.

چرا بايد دانشجويان به سمت اعتياد بروند؟

اگر همين گزارش رسمي تازه منتشر شده را مبنا قرار دهيم، حدودا از هر 7 نفري كه مواد مخدر «گل» مصرف مي‌كند يك نفر دانشجوست. تازه اين آماري رسمي درباره جوان‌هايي است كه به تحصيلات عاليه اشتغال دارند و اگر سراغ نسل جواني برويم كه فارغ‌التحصيل شده يا اساساً به دانشگاه نرفته و شغل مناسبي هم ندارد، حتماً با آمارهاي تكان‌دهنده‌تري مواجه مي‌شويم.

براي تغيير وضعيت نگران‌كننده فعلي بايد بياموزيم كه جاي مبارزه با معلول، علت را هدف قرار دهيم. علت هم تنها افرادي نيستند كه در سطح كلان به سوداگري مرگ مي‌پردازند، براي مبارزه با اعتياد كنار مقابله جدي با قاچاقچيان، بايد بسترهايي را كه جوان‌ها را به سمت افيون سوق مي‌دهد تغيير داد.

مثلا چرا بايد ميزان افسردگي در جوان‌ها بالا باشد؟ آيا همين افسرده‌حالي خود عاملي مؤثر در رفتن به سمت اعتياد نيست؟ اگر بخواهيم به ريشه‌يابي اين يأس بپردازيم به مجموعه‌اي از عوامل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مي‌رسيم و در واقع با معادله‌اي چندوجهي مواجه مي‌شويم.

حل اين معادله گرچه دشوار است ولي براي اينكه جوان‌هايمان به گل‌هايي پژمرده تبديل نشوند، چاره‌اي جز گام‌نهادن در اين مسير پرسنگلاخ نداريم. براي جامعه ما چه خبري بدتر از اينكه14.8درصد مصرف كنندگان ماده مخدر گل دانشجويانمان هستند!
اين هشدارها را كي قرار است جدي بگيريم؟!

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 375567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha